• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230V laddning av Lithim-batterier

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Först nu efter alla om och men fick jag testa 230V laddning med Waeco's PerfectCharger MCA 1225. Det fungerade inte!

Laddaren är inställd på uppstartsladdning 14,4V för att sedan övergå till 13,8V underhållsladdning. Följer man lysdiodens blinkningar så syns det tydligt att laddaren sveper igenom alla faser (1-4) och hamnar efter bara en minut i fast grönt sken (fulladdat). Hur kan batterierna vara fulladdade när dom endast är 11,99V ?

Batteriernas BMS måste på något sätt meddela att batterierna är "fulladdade" fast dom inte är det! Någon som har några tips?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Svår nöt, vad jag kan förstå... ...men problemet verkar vara på väg till sin lösning.

Problemlösaren heter SKANBATT i Norge som skickar helt ny Victron 30A 230V-laddare (ersätter vår gamla) med DHL-EXPRESS inom 24 timmar! Bättre service får man nog leta efter! Jag kan verkligen rekommendera den här leverantören för servicen är som det var förr i tiden.

Hela dagen igår gick åt att testa/mäta och ställa in parametrar på laddaren. Vad jag än gjorde, laddaren tolkade batteriermna som fulladdade och ställde sig i underhållsläge (utan att underhållsladda).
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Nu är dagen slut, solen har gjort sitt och laddat upp våra batterier (trots skuggan där vi står) till nästan 13 Volt. Tackar den allsmäktige att vi valde bra solceller som tar in även ljus och inte bara direkta solstrålar. En hel Volt under en vintrig dag i skuggan är inte helt fel...

Fick nyligen ett e-mejl-meddelande från Oslo:
EVENT CATEGORY
14 Dec 17 5:05 PM - The requested service for your shipment has been changed; for assistance please contact DHL - OSLO,NORWAY
vilket innebar i princip att vi får vår Victron 30A, 230V laddare (livräddare) imorgon men inte förrän klockslaget 23:59. Norsk humor så klart, hemma hade dom sagt "du får dina prylar dagen efter" trots den dyra frakten... Med andra ord Norsk "mañana" humor, he, he, nu har vi varit med om det också.

Viktigast att vi har el sa vi klarar av nattens kyla (annars måste jag skriva asylansökan till donnan bredvid ; )

Och som sagt, äventyret fortsätter... Ha en god natt själva!

/ranko

Klaver har satt sina spår på forumets layout så klart! Här kommer eftervärkningar:
20170419.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Jag var ute och knackade på deras dörr för att fråga hur länge dom har tänkt att köra sitt el-aggregat. Det visade sig dock att dom använde diesel för golvvärme vilket brummade en del men där fläktens utblås egentligen var boven i dramat. Nu har dom stängt dieseln och förhoppningsvis använder el som alla vi andra med 3-4 m avstånd mellan bilarna. Undrar om det är OK att använda en dieselvärmare mitt bland sovande människor med tanke på "dålig" rening och så pass nära håll!?!?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Jag fick också lite (förutsägbart) problem nu vid första test i skarpt läge. Honda EU 10i klarade inte av alla mina 3 laddare, Ctek 25 och 15Ah samt Shaudt 18Ah. 25+18 Ah gick bra men vid 58Ah laddning från alla 3 slog den av. Så iväg till Jula i Bergen för köp av 2000 (1600)W Meec generator. Har bara provstartat den än och positivt överraskad av låg ljudnivå.

Min nästan nya Honda, högt omtyckt pga låga ljudnivån, får väl avyttras även om en backup generator kanske inte heller vore dumt. Honda EU 20i var frestande men till mer än 3-dubbla priset, nja.

I övrigt kan jag rapportera att mitt tidigare beskrivna Lithium system fungerar lika bra som det tidigare. Inga problem med motorladdning, vilken jag var mest orolig för. Startbatteriet och de inte helt överdimensionerade kablarna till bodelen håller nere laddströmmen till ca 40-60 A.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Det där med motorladdning är verkligen kapitel för sig själv. Trevligt att du har lyckats även med detta Anders. Misstänker att du inte har Euro 6, för det är rena bingo när den ska bestämma sig för att ladda.

Vår nya Votronic 30A kommer när som helst med DHL-express (är redan i Alicante för utkörning) och ska monteras i e.m.. Ska bli spännande att testa Honda 20i innan Norgesemester nästa år och se hur den går ihop med Votronic-laddaren. Letade egentligen efter en 10i pga vikten, men fick fatt i 20i som var billigare, vilket vi nu är glada för. Tack för info!

BPC123023002_Blue Power_Charger_1230-IP22(3)_230V50Hz(left-cable).jpg
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Låter gott. Du behöver dock inte 20i för en 30A laddare, 10i duger bra. Skall vi byta? :)

Min nya Meec tuggar nu på fint. Låter faktiskt bara marginellt mer än Honda 10i trots dubbla kapaciteten. Körde på alla tre laddare, 25+15+18 A utan problem. Lade sedan till EBL:s inbyggda laddare, som normalt är urkopplad eftersom den laddar bakvägen via ström ut-kretsen och fick 58A in trots en hel del förbrukare på i bilen. Perfekt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

DHL-EXPRESS och Spansk Tull i Alicante!

Om man betalar 130€ för en expresstjänst då förväntar man sig att försändelsen kommer att köras ut ganska omgående efter ankomst, eller hur? Ankomst till Alicante (4 mil härifrån) var kl. 10:30 igår. Tullen höll på med "sitt" resten av dagen och meddelade vid 18:00 tiden att paketet levereras först på måndag och kommer kosta 111€ för en vara som uppgavs vara värd 170€. Hallo tullen, ska det verkligen kosta så mycket, ska det verkligen ta en hel e.m. för att stoppa försändelsen och varför körs inte ut EXPRESS-paket på 1,4 kg på en lördag då DHL ändå har det öppet?

Tja, vi överlever säkert, men man slutar aldrig att förvåna sig...
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Det ät trågit att det tar son tid och att den kostar mer en överenskommelse är..
Jag glömde mina blodtrycksmedicin hem nu i höstas när vi va i Spanien våra dotter skickade från Hallstahammar via post med rekommenderat brev och det tog 14 dagar från Madrid att komma till postkontoret iPlatja de Aro.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Høres nesten ut som posten her i Australia. Fikk en pakke utlevert 2 mnd etter den var kommet til landet. Det trengtes litt hjelp fra den lokale post i butikk for å få tilgang til tracking informasjonen. Pakken hadde ligget hele tiden på import sorteringen i Sydney. Her er forskjellen mellom normal og ekspress at en pakke kan komme frem en dag tidligere, men normalt tar det like lang tid.

Et brev i lokalområdet tar normalt 2 dager, ofte 3. Store pakker som sendes med fraktselskap er derimot raske. 1000 km på 2 til 3 dager før pakken står utenfor døren hjemme.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Svår nöt, vad jag kan förstå... ...men problemet verkar vara på väg till sin lösning.

Problemlösaren heter SKANBATT i Norge som skickar helt ny Victron 30A 230V-laddare (ersätter vår gamla) med DHL-EXPRESS inom 24 timmar! Bättre service får man nog leta efter! Jag kan verkligen rekommendera den här leverantören för servicen är som det var förr i tiden.

Hela dagen igår gick åt att testa/mäta och ställa in parametrar på laddaren. Vad jag än gjorde, laddaren tolkade batteriermna som fulladdade och ställde sig i underhållsläge (utan att underhållsladda).
Du har väl ingen BMS med kommunikation eller?

Laddaren måste antagligen vara trasig eller felaktigt inkopplad helt enkelt!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Det går inte att felkoppla laddaren, Bara + till + och - till -. Det fanns ström i kablarna vid mätning (inga kass säkringar), men efter bara knappt några sekunders blinkande, lampan övergår till fast grönt sken, dvs "fulladdat". Nej, ingen BMS kommunikation Michael, helt rätt!

Imorgon får vi Europas dyraste Victron 30A batteriladdare (pga import från Norge, ett dyrköpt misstag) så får vi se hur detta ska fungera. Lite oroande är att jag förmodligen måste dra fram ytterligare en kabel enligt kabeltabellen (12V, 30A, 3 meter = 10 mm2 kabel)... Trångt och jobbigt, mycket roligare ligga, sola och dricka vindrövs-saft!

kabelarea.jpg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Det går inte att felkoppla laddaren, Bara + till + och - till -. Det fanns ström i kablarna vid mätning (inga kass säkringar), men efter bara knappt några sekunders blinkande, lampan övergår till fast grönt sken, dvs "fulladdat". Nej, ingen BMS kommunikation Michael, helt rätt!

Imorgon får vi Europas dyraste Victron 30A batteriladdare (pga import från Norge, ett dyrköpt misstag) så får vi se hur detta ska fungera. Lite oroande är att jag förmodligen måste dra fram ytterligare en kabel enligt kabeltabellen (12V, 30A, 3 meter = 10 mm2 kabel)... Trångt och jobbigt, mycket roligare ligga, sola och dricka vindrövs-saft!

Visa bilaga 131916
Men hade du ingen garanti på den gamla laddaren?

Efter vad jag förstår så lyser den grönt medans den laddar och blinkar grönt vid fulladdat, har jag förstått den fel?

1: I-fas (bulk)
I början av laddningen laddas det tomma batteriet med konstant ström
(100 % laddström) tills batterispänningen når laddspänningen. När denna
nivå nås reduceras laddströmmen.
2, 3, 4: U0-fas (absorption)
Nu börjar 3-stegs absorption-laddningsfasen (U0-fas), tiden beror på batteri-
ets storlek och typ. Spänningen förblir konstant (U0). De första 2 minuterna
bestäms batteriets laddning. Sedan börjar huvudladdningsfasen, under den-
na laddas batteriet fullt.
När batteriet är fulladdat, eller när laddströmmen ligger under 6 % av nomi-
nell laddningsström i 15 minuter är U0-fasen avslutad.

SV
219Montera apparaten
MCA1215 – MCA2440
5: U-fas (float)
Efter U0-fasen kopplas batteriladdaren om till underhållsladdning (U-fas).
Om DC-apparater ansluts får de sin ström från denna apparat. Om den effekt
som krävs överstiger apparatens kapacitet, tas ytterligare effekt från batte-
riet. Samtidigt laddas batteriet ur tills I-fasen inträffar och batteriet laddas upp
på nytt.

LED
Orange, blinkar snabbt Fas 1
Orange, blinkar långsamt Fas 2
Orange, lyser konstant Fas 3
Grön, lyser konstant Fas 4
Grön, blinkar långsamt Fas 5
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Stämmer på pricken! Jag hart läst manualen gång på gång för att hitta "den svaga punkten" som jag kanske har missat, men ack nej, allt stämde. Grönt lyser fulladdat (fas 4) och jag har även sett blinkande grönt (fas 5) då jag testade olika DIP-brytare för att vara på den säkra sidan. Trots att det var spänning i kablarna hela vägen till batteripoler (+ och -), det skedde ingen laddning alls! Enda laddningen kommer från ljuset runt om, ca 0,5-1 Amp från solceller, annars hade vi inte fått nog med kraft för att driva Truma-fläkten (D6E har en el-patron som går direkt på 230V, men fläkten drivs av batterier).

Frågan: måste jag komplettera båda kablar (+ & -) röd & svart med nya 6mm2 så jag får 2 x 6 mm2 = motsvarande 10 mm2 mellan laddaren och batteripolerna, eller räcker det med bara den röda?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: 230V laddning av Lithim-batterier

Du pratar om spänning i kablarna, har du mätt allt detta med en multimeter och sett att dels spänningen VID LADDAREN inte är runt 13-14 volt samt har du mätt med en multimeter att det INTE går någon ström? Om du inte mätt med en multimeter, gör det då man ej kan felsöka korrekt på annat sätt.

Rörande kablar, varför måste du byta kablar, fungerade dom med den förra laddaren ska dom fungera med den nya!
 
Toppen