• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljözoner i Sverige på gång

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Dieselbilar kan komma att förbjudas på sikt i vissa kommuner och tätorter..hur kommer det påverka husbilsresandet. Miljöministern driver på...2020 är målet..
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Miljözoner i Sverige på gång

Man skall nog inte "måla fan på väggen" i förtid. Begränsningar kanske det blir men när de styrande inser att det är ett obevämt beslut så blir det nog ett annat ljud i skällan. De styrande vill nog inte förlora sin plats vid köttgrytorna.:D

Bennie
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Miljözoner i Sverige på gång

Vad händer med alla fraktlastbilar (mat, bygg, osv...) och inte minst alla hantverkare? Det jag kan tänka mig är att det blir tuffare krav på att alla ska ha nyare motorer med NOx rening, partikelfiltrar, m.m. i stil med Tyskland. Och som brev på posten får vi säkerligen ytterligare dekaler att klistra på framrutan.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner i Sverige på gång

Göteborg hade på -70-talet förbud mot att lastbilar över en viss vikt och äldre än X år inte fick köra in i stadskärnan.
En fastighetsägare till ett stort hyreshus i Johanneberg ville byta ut sin oljeeldning mot bergvärme. Det var ett problem, lastbilen med borrutrustningen var inte godkänd för att köra in i stan. De begärde dispens från förbudet för att köra ett par kilometer.
Men se, det gick inte alls, avslag, så de fick fortsätta att elda med olja.
Det handlade alltså, som många gånger, inte om miljön utan om prestige.
:mad:
Tänk bara på den sk pumplagen som motverkade sitt syfte rejält.

Miljötänket är bra, men inte när det hanteras av blåsta politiker.
 

Svarne

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
2085
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner i Sverige på gång

Jag kan inte förstå varför vi inom EU ska behöva olika miljömärkningar. Kan man inte enas sig om ett märksystem och sedan är det upp till varje land och kommun att välja var det skall tillämpas. Tycker det skulle vara en enkel sak för EU att enas, i annat fall fall undrar man om de klarar av något över huvud taget. När vi en gång sa ja till EU-medlemskap hoppades jag på fler gemensamma lösningar och mindre administration. Men det var tydligen naivt tänkt
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Miljözoner i Sverige på gång

Något måste göras åt trafiken i de största städerna. Alla miljardprojekt till kringleder kommer alltid vara underdimensionerade redan då de tas i bruk. Begränsning av fordonstrafik är enda rätta vägen, men kommer alltid att möta motstånd. Lägg miljarderna på utbyggnad av kollektivtrafiken så att flestas behov "kors o tvärs" täcks. Sätt miljökrav och kostnad på tillåten fordonstrafik högt... så kan kanske utvecklingen vändas...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Miljözoner i Sverige på gång

Något måste göras åt trafiken i de största städerna. Alla miljardprojekt till kringleder kommer alltid vara underdimensionerade redan då de tas i bruk. Begränsning av fordonstrafik är enda rätta vägen, men kommer alltid att möta motstånd. Lägg miljarderna på utbyggnad av kollektivtrafiken så att flestas behov "kors o tvärs" täcks. Sätt miljökrav och kostnad på tillåten fordonstrafik högt... så kan kanske utvecklingen vändas...

Utsläppen kommer säkert att lösas med fossilfria fordon men knappast trängseln.
 

inbart11

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner i Sverige på gång

Om jag har förstått det rätt så är målet från regeringen att ge kommunerna möjlighet att f.r.o.m 2020 förbjuda dieselbilar. Tror att de flesta partierna inser att något måste göras, det är tidpunkten som är känsligt. Mvh Ingemar
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Miljözoner i Sverige på gång

Ett stort problem blir distributionstrafiken. Så länge det finns handel i stadskärnorna så kommer också denna trafik att behövas. Att tvinga distributörerna till att byta ut sina bilar skulle nog innebära att många skulle lägga ner den verksamheten. För att inte tala om alla dom som bor centralt. Det skulle vara en ekonomisk omöjlighet för många av dessa att byta ut sina bilar eftersom inbytespriserna skulle rasa & el-bilarna som redan är väldigt dyra att stiga i pris. Likaså skulle bilhandeln få en uppsjö av inbytesbilar som ingen vill ha.

Kanske jag "målar fan på väggen" men ungefär det scenariot skulle det nog bli. Att något måste göras åt miljön råder nog inget tvivel men hur det ska göras för att det skall bli genomförbart är en svår nöt att knäcka.

Bennie
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Miljözoner i Sverige på gång

Det är väl i första hand det enormt stora antalet smådieslar i stadskärnorna man vill ha bort. Om inte annat så kan den nödvändiga distributionstrafiken få dispens.

Vad jag har förstått så är dieselbilarna ett bra och godkänt alternativ på landsbygden.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner i Sverige på gång

Miljözoner finns redan i 8 städer i Sverige för tunga trafiken.
Helsingborg har haft det några år. Vi hade problem på arbetet för ett par år sedan med vår transportbil som vi hämtade bilar med för lack, hos plåtslagarna.
Vår chaufför fick köra extra mil för att undvika miljözonerna i Helsingborg när han hämtade och lämnade.
Den transportbilen är nu utbytt till en ny som klarar miljökraven.
Och den gamla har hamnat på en verkstad i en ort som inte har miljözoner.

Det finns uppgifter hur man efterhand fasar ut äldre euroklasser i miljözonerna, om man googlar på det. Där kan man också få ett hum om tiden med framtida begränsningar på den egna bilen.

Krister.
 
Toppen