• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Låsproblem Dethleffs

Göran o Karin

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
15093
Medlemskap
2024
Sätter nyckeln i bodörrlåset låser upp men sedan fastnar nyckeln:twitcy:,prövar låsa,det fungerar, låser upp testar dra ut nyckeln men den sitter fast.....:mad:
Efter ett antal svordomar så lossnar den.
Vet någon hur man byter cylindern på bodelsdörren i en Dethleffs Espritt RT 6844 -08.
Verkar vara samma lås som sitter i Magic modellerna.
Göran.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem Dethleffs

Vet inte om du blir hjälpt, men sök på ”Låsproblem” här på forumet så hittar du ett antal inlägg.

Hälsar Kjell
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem Dethleffs

Sätter nyckeln i bodörrlåset låser upp men sedan fastnar nyckeln:twitcy:,prövar låsa,det fungerar, låser upp testar dra ut nyckeln men den sitter fast.....:mad:
Efter ett antal svordomar så lossnar den.
Vet någon hur man byter cylindern på bodelsdörren i en Dethleffs Espritt RT 6844 -08.
Verkar vara samma lås som sitter i Magic modellerna.
Göran.

Prova att smörja mycket.Vi har bytt låskolven efter inbrottsförsök.
Tog en syl och pillade ut kolven utan problem.Ny kolv beställde vi av
säljaren.Titta på nyckel vilket nr. det står så du får rätt låskolv.
Vi har också en 08 med Hartal dörr.
HaDe Hasse
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Låsproblem Dethleffs

Hade problem med låskolvar och smörjde med det som finns på alla mackar vintertid sen tänkte jag att göra samma på tändningslåset. Fungerade jättebra ett tag men sen fick man smörja ige osv.
Fick då ett tips använde wd40 ellet 556, gjorde det och alla problem var borta, man ska alltså inte använda sk låsolja till lås.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem Dethleffs

Hej! Enligt en låsexpert är inte det som säljs vintertid till för att smörja lås utan att tina lås och han menade att man helst ska undvika dessa medel då dom späder o torkar ur den lilla olja som finns i låset. Bättre att smörja med riktig låsolja och vara noga med att kolla så det lilla skyddslocket som sitter i låset rör sig o stänger ute fukt.

Hälsningar Sanddammaren
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem Dethleffs

Jag köpte låsolja hos stadens låssmed, tänkte som så att är det någon som har riktiga grejer, så är det han. :yes::wub:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Låsproblem Dethleffs

Jag smörjer låsen med grafit som jag sprutar in & motionerar låset med nyckeln. Fungerar väldigt bra.

Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Låsproblem Dethleffs

Problemet är nog att en del smörjmedel blir som klister när det blir kallt, torra lås med grafit är nog riktigt bra, men de flesta har blivit nedsmetade av tidigare ägare.
Brukar gå ett varv med wd40 några ggr under vinterhalvåret och även i tändningslåset har bara haft gamla bilar.
Kostar ju inte mycket att pröva ska man till skarpt läge kostar det en hel del.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem Dethleffs

Problemet är nog att en del smörjmedel blir som klister när det blir kallt, torra lås med grafit är nog riktigt bra, men de flesta har blivit nedsmetade av tidigare ägare.
Brukar gå ett varv med wd40 några ggr under vinterhalvåret och även i tändningslåset har bara haft gamla bilar.
Kostar ju inte mycket att pröva ska man till skarpt läge kostar det en hel del.

556 & WD 40 är de absolut värsta produkterna för ett lås, köp en riktig låsolja med grafit istället.

//Tommy
 

Göran o Karin

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
15093
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem Dethleffs

Hej på er alla snälla som svarat .
Problemet är inte vilket medel som är bäst att smörja med.
Där är min ståndpunkt riktig låsolja inköpt hos låssmeder.
Hur får man lös cylindern? Måste hela insidan lossas eller finns det specialnycklar, tror jag läste det i annan tråd.

Kör lungt och njut.
NGöran
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem Dethleffs

Hej på er alla snälla som svarat .
Problemet är inte vilket medel som är bäst att smörja med.
Där är min ståndpunkt riktig låsolja inköpt hos låssmeder.
Hur får man lös cylindern? Måste hela insidan lossas eller finns det specialnycklar, tror jag läste det i annan tråd.

Kör lungt och njut.
NGöran

Vad har du för dörr (namnet på dörrtillverkaren)?
Kolven pillar du lätt ut med en syl och trycker in den nya.
Det enda som håller låscylindern kvar är en oring.
HaDe Hasse
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem Dethleffs

Hej på er alla snälla som svarat .
Problemet är inte vilket medel som är bäst att smörja med.
Där är min ståndpunkt riktig låsolja inköpt hos låssmeder.
Hur får man lös cylindern? Måste hela insidan lossas eller finns det specialnycklar, tror jag läste det i annan tråd.

Kör lungt och njut.
NGöran

Jag förmodar att du har samma bodelsdörr som jag har, då jag har en Dethleffs I 6611 -08. Specialnycklar att lossa låscylindern från utsidan finns inte hoppas jag då detta skulle innebära alltför lätt för att tjuvar att ta sig in. Så vad jag förstår måste man demontera insidan av dörren för att komma åt och lossa cylindern. Ifrån en annan tråd (Tack EPersson) har jag kopierat tillvägagångssättet att demontera dörrsidan:

"Dörrpanelen sitter med två skruvar vid handtaget samt 3-4 skruvar under täckbrickan vid handtaget för att öppna/låsa. Även soptunnan togs bort. Panelen tas bort genom att man försiktigt trycker kanterna inåt runt hela panelen. Börja trycka inåt mitt på långsidorna."
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem Dethleffs

Jag förmodar att du har samma bodelsdörr som jag har, då jag har en Dethleffs I 6611 -08. Specialnycklar att lossa låscylindern från utsidan finns inte hoppas jag då detta skulle innebära alltför lätt för att tjuvar att ta sig in. Så vad jag förstår måste man demontera insidan av dörren för att komma åt och lossa cylindern. Ifrån en annan tråd (Tack EPersson) har jag kopierat tillvägagångssättet att demontera dörrsidan:

"Dörrpanelen sitter med två skruvar vid handtaget samt 3-4 skruvar under täckbrickan vid handtaget för att öppna/låsa. Även soptunnan togs bort. Panelen tas bort genom att man försiktigt trycker kanterna inåt runt hela panelen. Börja trycka inåt mitt på långsidorna."

Det räcker med en skruvmejsel.Svårare är det inte att öppna dörrarna.
HaDe Hasse
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem Dethleffs

Jag är väl medveten om att det räcker med en skruvmejsel att bryta sönder låscylindern och då syns det tydligt låset är forcerat, vilket är viktigt för att till försäkringsbolaget kunna påvisa att ett brott har blivit begånget. Om låset demonterats från utsidan, kan det bli svårare att påvisa brottet och därmed riskera att gå miste om ersättning eller få den reducerad.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Låsproblem Dethleffs

Rett måte å pille ut cylineren er å sette inn nøkkelen og hjelpe til med et verktøy - syl, liten skrivmeisel eller spesialtang og trekke ut cylinderen. Nøkkelen trekker inn alle låseskivene slik at det blir en helt rund cylinder. Bildører har ingen indre låsering på cylinderen slik som Yale og ABUS. Det er samme type cylinder i de aller fleste biler og bodeler.

Ofte er det tilstrekkelig å vri nøkkelen en kvart og trekke hardt i nøkkelen og cylinderen følger med ut. Når låseskivene kommer utenfor sporet i huset så er nøkkelen låst fast i cylinderen.

Med cylinderen ute så kan en lett gjøre rent i huset og cylinderen, smøre det hele med grafittpulver og montere igjen - nesten som nytt.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem Dethleffs

Jag är väl medveten om att det räcker med en skruvmejsel att bryta sönder låscylindern och då syns det tydligt låset är forcerat, vilket är viktigt för att till försäkringsbolaget kunna påvisa att ett brott har blivit begånget. Om låset demonterats från utsidan, kan det bli svårare att påvisa brottet och därmed riskera att gå miste om ersättning eller få den reducerad.

??????????
Fattar inte vad försäkringsbolag har med låskolvsbyte att göra.
Det är väl inget brott när låskolven går sönder eller?
Våran låskolv kostade 176 kr med frakt till Portugal.
HaDe Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Låsproblem Dethleffs

Problemet med brute force bytte av cylinder er at huset lett blir skadet. Så put inn en nøkkel og lirk litt så er det greit å få ut cylinderen. Er den allerede så ødelagt at nøkkel ikke går inn så vri den noe med en skruvmeisel og trekk den ut. Det som gjerne skjer ved innbrudd er at skivene blir presset inn og låst i cylinderen.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem Dethleffs

??????????
Fattar inte vad försäkringsbolag har med låskolvsbyte att göra.
Det är väl inget brott när låskolven går sönder eller?
Våran låskolv kostade 176 kr med frakt till Portugal.
HaDe Hasse

Jag antog att när du skrev om att man kan öppna dörrarna med en skruvmejsel menade att forcera dörrarna, vilket är är tjuvars sysselsättning. Så du menade då att för att byta låscylinder behövs det bara en skruvmejsel. Då nämnda inlägg inte innehöll någon information om hur detta byte ska gå till önskar jag, och säkerligen trådskaparen, en lite närmare beskrivning på om hur bytet ska gå till.

Jag hade samma problem som trådskaparen med ett lås i förardörren (integrerad). Efter en hel del lirkande fick jag ur nyckeln, men låset fungerade inte längre. Då bilen var nyköpt vände jag mig till försäljaren som var säker på att det inte räckte med att byta låscylinder utan bytte låset men lämnade kvar cylindern. Sedan dess (7 år) har låset fungerat utan problem.
 

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: Låsproblem Dethleffs

Enligt dethleffs så ska låsen smörjas med WD40 eller 5/ 56 ,alltså återförsäljarens service mekaniker

Sten O Anette
Hbk 6655
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Låsproblem Dethleffs

Jag antog att när du skrev om att man kan öppna dörrarna med en skruvmejsel menade att forcera dörrarna, vilket är är tjuvars sysselsättning. Så du menade då att för att byta låscylinder behövs det bara en skruvmejsel. Då nämnda inlägg inte innehöll någon information om hur detta byte ska gå till önskar jag, och säkerligen trådskaparen, en lite närmare beskrivning på om hur bytet ska gå till.

Jag hade samma problem som trådskaparen med ett lås i förardörren (integrerad). Efter en hel del lirkande fick jag ur nyckeln, men låset fungerade inte längre. Då bilen var nyköpt vände jag mig till försäljaren som var säker på att det inte räckte med att byta låscylinder utan bytte låset men lämnade kvar cylindern. Sedan dess (7 år) har låset fungerat utan problem.

Nu var det inte förardörren utan bodelsdörren om du läser Knuts inlägg
så kanske du förstår.
HaDe Hasse
 
Toppen