• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel på ett av 3 st batterier

F

F.d. 51491

Guest
Hej jag har fått försämrad kapacitet på ett av 3 st seriekopplade batterier i min NB Arto. Kontaktade återförsäljare och han meddelade att jag bör byta alla tre för ” bästa resultat ” . Batterierna är ca 2,5 år, jag har ingen garanti tyvärr.
Men kan detta stämma? Byta 3 st i stället för att byta det dåliga? Någon som vet något konstruktivt /christian.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Fel på ett av 3 st batterier

Är dom verkligen seriekopplade.Om du har 3st 12v batterier seriekopplade så har du 36Volt.De är väl parallerkopplade då får du ut 12volt .Mät batterier en och en.Är en väsentligt sämre än dom andra räcker det att byta den dåliga.Resultatet dock inte samma som byta alla.
Mvh. S670sl
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Fel på ett av 3 st batterier

Vi råkade ut för precis samma sak i Tyskland i våras. Fick byta alla tre. Det blev tre stycken 105 amp batterier till en kostnad av drygt 8.000:- inkl arbetet med byte.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Sv: Fel på ett av 3 st batterier

För att laddningen ska fungera är det bäst att byta alla.har du separat laddning till varje batteri så ska det kunna räcka med det dåliga. Men du har laddning från bilen, solcell. Så går det inte så bra. Batteri slits så det får olika motstånd så laddningen fungera ej tillräckligt. M.v.h.Mats
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fel på ett av 3 st batterier

Det er bedre med 2 gode batterier enn å ha et dårlig i tillegg, selv byttet jeg til LFP (LiFePO4) på min Flair da de 2 orginale viste tegn på at de ikke lenger var bra. Mål plassen og se hvordan du kan plassere 4 LFP celler og hvilken kapasitet du trenger. Om du regelmessig kontrollerer spenningen på de 4 cellene mot hverandre så trenger du ikke masse ombygging av det elektriske, mulig du må bytte sikringen på forbindelsen fra startbatteri til elblokk da LFP lades mye lettere enn bly batterier. På min Flair holdt det med 80A i stedet for orginalt 60A, det er kun de første km kjøring at ladningen blir ekstrem når LFP er kjørt langt ned.

Liker en gadgets så finnes det massevis av fine BMS enheter med både display og app for styring og kontroll av LFP. Det finnes flere tråder her på forumet om bytte til LFP og også lenker til firma som selger ferdige pakker av forskjellig størrelse med innebygget BMS. Det siste er å foretrekke om en ikke ønsker å holde kontroll selv og heller ikke trenger å ha ekstra info fra batteriet. Et firma med bra utvalg er http://makspower.no/kategorier/lifepo4-batterier de fleste andre har fokus på 100 Ah markedet. Husk du trenger kun halve Ah verdien LFP for samme effekt som de AGM eller Gel som du har fra før.
 

Topsy12

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
131
Medlemskap
2024
Sv: Fel på ett av 3 st batterier

Hej
Hade samma problem nu i höst. Var hos Niesmann i Polch, blev där rekommenderad att byta alla tre batterierna 3 * 160 ah, kostnad lite drygt
1500 € för arbete o batterier
/ Lasse
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Fel på ett av 3 st batterier

Såhär tycker Tudor / Exide,

Kan man nöja sig med att byta enbart det ena batteriet i ett parallellkopplat 12V-system? Ja, förutsatt att det kvarvarande batteriet är i bra skick går det bra att bara byta det ena batteriet. Principen i en parallellkoppling är att batterierna ”hjälps åt” att klara belastningen vilket gör att man i en sådan koppling är mindre känslig för eventuella skillnader mellan batterierna.

Kan man byta bara det ena batteriet i ett seriekopplat 24-voltssystem?Nej, det kan inte rekommenderas. Eftersom båda batterierna kommer att utsättas för samma belastning i ett seriekopplat system är det viktigt att batterierna är av samma storlek, typ och ålder och i samma skick Hur länge håller ett bilbatteri?Batterilivslängden varierar mycket från fall till fall beroende på applikation och användningssätt. Under normal drift är genomsnittliga livslängden ca 5 till 6 år för ett personbilsbatteri och ca 3 år för ett lastvagnsbatteri.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fel på ett av 3 st batterier

Jag skulle också försöka fundera på varför detta har hänt, visst kan ett batteri bli dåligt men det är mycket ovanligt skulle jag vilja påstå det finns mycket mera troligt en annan orsak och hittar man inte den så kommer det att upprepa sig igen.

tex:
- Är dom dåligt inkopplade
- För djupt urladdade
- Får hårt utnyttjade
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Fel på ett av 3 st batterier

Problemet vid parallellkopplade batterier är att ett dåligt batteri har större inre motstånd och tar inte emot laddning, bara det friska laddas upp. Och detta blir bara värre och värre med tiden. Koppla isär batterierna då och då och ladda dem var för sig med en modern laddare utan att vara inkopplade i bilen. Kolla om möjligt laddtid mellan de olika. Mät polpänningen en halvtimma efter laddning och då bör spänningen vara 12,7 V. Ett batteri som får fel i en cell då blyet har skakat ner och orsakat intern kortslutning har för låg spänning och kommer att ladda ur de friska batterierna och dessutom gasa då de kvarvarande cellerna blir överladdade. Dessutom kan kanske den inbyggda laddaren i husbilen inte ladda en stor batteribank, varför den inte blir uppladdad ok trots friska batterier. Luktar det konstigt från batterierna så är det troligen något fel, avbryt laddning, vädra ut ordentligt och koppla först därefter isär batterierna och mät dem.
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen