• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotografera med mobilen

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

En ”finess” med en modern mobilkamera är att man kan plocka ut fler bilder från samma exponering med live photo och på så vis välja bilden med minst störande omgivning.

B233163B-B094-4C87-AD47-61D904E1EC4C.jpeg

F946891E-ECF2-4E2E-AAFC-29E6593A99B8.jpeg

D793A66A-96AE-435A-8765-746D9ADCA72C.jpeg
Live photo innebär att kameran exponerar 1,5 sekunder före och lika lång tid efter själva exponeringsögonblicket,
alltså ett tjugotal bilder om jag räknat rätt.
Bara att välja vilken bild som passar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fotografera med mobilen

Jag får inte känsla vatten i rörelse, det känns bara oskarpt och ser ut som någon slags ull.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Så mycket tjafs om fotografering. Räcker det inte med att någon ex.vis Knarrevik publicerar sina bilder/bildspel & vi andra tittar & njuter? Huruvida bilden är tagen & tekniken bakom är väl egalt, resultatet blir ju bra. Mobil eller avancerad systemkamera spelar för mej ingen roll utan det är bilden som räknas & kan jag njuta av den så är det för mej helt OK. Det finns väl ingen som kan säga att de bilder Knarrevik publicerat är dåliga?

Bennie

Jag njuter också av Knarreviks bilder. Otroligt fina.

Jag njuter kanske mindre av de ofta svepande generaliseringarna där egna åsikter ofta råkar vridas om till någon form av allmänt vedertagen fakta. Knarrevik är ju lika bra på det som att ta fina bilder :D
Förmodligen är viljan att det skall vara rätt som får ”folk” med kompetens och fakta att vilja kliva in.

För övrigt är jag fascinerad över hur vissa lyckas ta så otroligt fina bilder med ”bara” en telefon.:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Jag får inte känsla vatten i rörelse, det känns bara oskarpt och ser ut som någon slags ull.

Samma resultat som med gråfilter och lång exponeringstid med vanlig kamera.
Jag kanske skulle varit lite stadigare på handen för att resten skulle bli riktigt skarpt. Bättre i riktigt dagsljus.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

En fråga från titta och tryck fotografen.
Sedan jag bytte till en nyare xperia (23 mp.) i sommar, så på de foton jag tar med den nya telefonen, kan jag inte lägga in vissa bilder på hbk.
De blir för stora eller fler mb. än vad som går att ladda upp.
Vad rekommenderar ni mig att göra för att få det att fungera.

Krister
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

En fråga från titta och tryck fotografen.
Sedan jag bytte till en nyare xperia (23 mp.) i sommar, så på de foton jag tar med den nya telefonen, kan jag inte lägga in vissa bilder på hbk.
De blir för stora eller fler mb. än vad som går att ladda upp.
Vad rekommenderar ni mig att göra för att få det att fungera.

Krister

Jag har för mig att HBK skalar ned bilderna automatiskt?
Om inte så får vi snart ett nytt forum med nya möjligheter och bättre bildbehandling hoppas jag.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Inte alls konstigt, det märker man direkt med en modern mobilkamera.
De som aldrig provat på lär aldrig få veta.

Jag har provat men lyckas ändå inte.
Men det beror med största sannolikhet på mig och att jag inte har den känsla och det djupa intresse som du och andra har.
Jag är som sagt imponerad.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Det bildet som vises direkte er en stor thumbnail, trykker en på denne så kommer bildet i orginal - vises normalt skalert av webleser. Trykk en gang til på bildet og en får orginal oppøsning.

Nå til problemet med store filer, det er i dagens forum en grense på hvor store bildefiler en kan laste opp. Jeg vil helst ikke øke denne grensen men det er en mulighet. En annen er å benytte den kopien som legges opp på Google photo som er jpeg komprimert med en noe svakere oppløsning enn hva kamera lager. Disse bildene holder seg godt innenfor dagens filgrense.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

För att i viss mån efterlikna fullformatkamerans korta skärpedjup har ett porträttläge införts.
Porträttläget använder den dubbla kameran för att skapa en skärpedjupseffekt.
Det ger motivet skärpa samtidigt som bakgrunden blir oskarp och i vissa fall helt borttagen.

BB6F294C-ADB6-45BC-8B4A-5DF60D80DFC7.jpeg
Porträttläge på en blomma
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Fotografera med mobilen

Ca 95 miljoner mobiltagna bilder och videor laddas upp varje dag på Instagram
Det säger mig en del...att ett bra foto behöver inte vara tekniskt bra utan det är tillfället och motivet samt betraktarens känsla som är viktigast.
Använder själv en Iphone 7 mobilkamera och en Gopro Hero för film..har en Lumix DMC-FZ1000 som tar de bilder och videor som jag vill förstora upp för visning på tv skärmen....där ligger mobilen efter..men att se bilderna i bildspel i paddan fungerar utmärkt.
Kan tipsa om fantastiska paus-bilder som ligger på Cromecast..
Använder Snapseed fotoappen..men måttfullt...som någon nämnt tidigare en tavla kan förstöras med ytterliggare ett penseldrag.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Intressant att GoPro-kameran nämns.
Det är få som idag nedvärderar den kamerans kvalitet, lika lite som drönaren Mavic Pros kamera.
Ändå har de ungefär samma storlek på sensorn som på mobilkameran och tar riktigt skarpa bilder.
Dessutom är skärmen på en mobil ca 4 gånger så stor som på en traditionell kamera med en upplösning (skärpa) som är ännu mer överlägsen.
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Fotografera med mobilen

En bild som innehåller mycket sköna minnen...men är den tekniskt bra ?? Tagen med Iphone 7
 

Bilagor

  • B2CAE4B8-00E1-44E6-AC80-2D6ABBB227E3.jpeg
    B2CAE4B8-00E1-44E6-AC80-2D6ABBB227E3.jpeg
    5,4 MB · Visningar: 21

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Jag njuter också av Knarreviks bilder. Otroligt fina.

Jag njuter kanske mindre av de ofta svepande generaliseringarna där egna åsikter ofta råkar vridas om till någon form av allmänt vedertagen fakta. Knarrevik är ju lika bra på det som att ta fina bilder :D
Förmodligen är viljan att det skall vara rätt som får ”folk” med kompetens och fakta att vilja kliva in.

För övrigt är jag fascinerad över hur vissa lyckas ta så otroligt fina bilder med ”bara” en telefon.:)

De sista raderna du skriver i ditt inlägg.." att vissa lyckas ta så otroliga fina bilder med bara en telefon.
Du menar väl mobiltelefon/kamera.
Utan ett bra databildhanteringsprogram..så står sej mobilskamera ganska slätt.
Jag tycker vi ska hylla denna man att han är såååå flink vid databordet.
Det är nog största hemligheten bakom hans " fina" bilder. Jag skulle vilja se en bild som inte är bearbetad i datan..tillsammans med samma bild som är bearbetad.
Han behöver nog söka sej till en mobilfotoKlubb för att vis sina alster.
Ha de gött...
 
Senast ändrad:

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

En bild som innehåller mycket sköna minnen...men är den tekniskt bra ?? Tagen med Iphone 7

Kul bild...teknisk bra, visst.
Lite tveksam att se fotavtryck som " svävar" uppe på sanden ????
Måste vara en väldig lätt person..eller oxå är det vattnet effekt som har sköljt över sanden och har åstadkommit denna effekt.
Obs...skuggan på foten längst ner i bilden..
Ha de gött
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Utan ett bra databildhanteringsprogram..så står sej mobilskamera ganska slätt.
Jag tycker vi ska hylla denna man att han är såååå flink vid databordet.

Han behöver nog söka sej till en mobilfotoKlubb för att vis sina alster.
Ha de gött...

Visst använder jag en redigeringsapp i min iPad (Snapseed), mest för att räta upp bilden, beskära den till 16:9 och en ev. inramning. Någon gång för att fixa perspektivet (störtande linjer). Däremot behöver jag inte längre vara så flink som på 70- och 80-talet med pjattning och belysning av fotopappret i mörkrummet. Fotoklubbsverksamheten ligger nere sedan drygt 30 år.

Mobilkameran öppnar fler möjligheter än alla mina Hasselbladare och Leicor tillsammans. Leicorna har jag sparat samt en massa andra digitalkameror som inte längre håller måttet i jämförelse med mobilkameran.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen