• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övergångsbestämmelser B kort utfärdat före 1 juli 1996

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag var i kontakt med en jurist på Transportstyrelsen i ett ärende och nämnde då att det förts en diskussion beträffande behörigheten att köra personbil över 3.5 ton på ett B kort som varit återkallat.

I den diskussionen menar man på att åklagare skulle ha en annan tolkning än Transportstyrelsen. Åklagaren anser att man inte kan plocka bort behörigheten/övergångsbestämmelsen om körkortet varit återkallat.

Den tolkningen hade juristen på transportstyrelsen inte träffat på. Denne hänvisar till regeringens proposition 1995/96:118 under punkten 5:9 övergångsbestämmelser kan man läsa

Om ett körkort, som har utlämnats eller gäller enligt övergångsbestämmelserna,
återkallas kan fråga uppkomma vilka regler som bör gälla för utlämnande av ett
nytt körkort efter spärrtidens utgång. Något beaktansvärt skäl att låta
övergångsbestämmelserna gälla även för detta nya körkort kan inte anses
föreligga.


Var och en får tolka detta som man vill.

Intressant läsning i Propositionen var att 1995 så fanns det bara 58 stycken fordon över 3.5 ton som var personbilsregistrerade. Man såg inget problem i detta.

/Kenneth
 
Toppen