• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sidomarkeringslampa

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag köpte två nya sidomarkerings lampor för att gamla slocknade 214kr/st.hos hymercenter.
Jag upptäckte att det gick att borra upp hålet på baksidan av lampan...köpte gula dioder 30st 30kr och 30 st motstånd 19kr för dioder va 2,6 v....resultatet blev enligt bild . nu har jag två i reserv 1,70kr/st
96733010-2DC8-4757-818C-6035C583261D.jpeg
D3BB7285-2366-48C2-B333-E8A256DBF1FB.jpeg
E73D0CF5-EC1F-4237-A04B-40754CFC2984.jpeg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Sidomarkeringslampa

Det är lite min stil att lösa problem, men normalt så har man ju en 12volts led som reglerar strömmen så det passar. Har alltid undrat vad det finns i dessa kretsar är det en switchad krets som sparar ström eller bara ett motstånd.
Misstänker att ditt motstånd som klarar 0,25w tillsammans med lysdioden har en ganska låg ljuseffekt egentligen.
Du behöver 5watt glödlampa motsvarande ljuseffekt och är lite tveksam till om det du har räcker egentligen.
Billiga LED finns i china kostar inte mycket och har man inget för sej så varför inte byta rubbet på en gång, en sak att se upp med är att plus inte alltid är mittpolen så det kan bli extraarbete men när det är gjort så kan man i princip glömma alla dessa små lampor som går sönder överallt.
En sak inte alla tänker på är att för att få vitt ljus använder man ofta 4 lysdioder i en lampa 1röd 1grön 2blå.
Har man krav på en rödfärgad kåpa på baklyset lär bara den röda tränga igenom kåpan de andra alstrar mest värme så det gäller att välja färg också. Har ännu inte sett ett heltäckande dokument på ren svenska om detta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sidomarkeringslampa

Ser ut til at SMD LED nesten alltid har en UV LED som basis og et belegg av fosfor for å gi hvitt lys, men dioder som avbildet i denne tråden har jeg ikke benyttet annet en monochrome av. Om fosfor er benyttet vil fargen i det aktive området være gul eller krem så det burde ikke være vanskelig å identifisere. Rene røde, grønne og blå dioder har ikke fosfor og kan godt være kapslet i klar plast eller i plast med samme farge som lyset.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Sidomarkeringslampa

ser ut som jag har gammal teknik i huvudet, det var ju så man gjorde för att få vitt ljus UV och fosfor trodde jag inte fanns längre. Men jag antar att det är så man plötsligt fått upp ljusenergien samtidigt blir nog livslängden och strömförbruket sämre. Fosfor var giftigt och fanns bara i lysrör trodde jag.
LED betyder ju light emitting diode och det kanske det inte gör längre att bara namnet finns kvar.
Min tv gick sönder ikväll efter runt 8år men det var gammal teknik plasma mycket bra bild men tog mycket ström , det hände strax efter jag förnyat mitt parabol abonnemang så just nu är tingen emot.
Får gå ut till husbilen och skruva loss min tv därifrån den är nästan oanvänd.
Läste mest på kvällarna och sen var språket konstigt -tyska men jag hoppas det rättat till sej nu när vi är hemma.
 
Toppen