• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

partikelfilter

F

F.d. 55311

Guest
Hej Min motorlampa börjar o lysa när jag startar vebastovärmaren men slocknar så småningom,om jag kör värmaren typ 10minuter så händer ingenting men kör jag lite längre så börjar motorlampan lysa.Har bytt en värme sensor under bilen utan resultat,så nu ska dom byta partikelfilter får se vad som händer,vad tror ni?
Har en Kabe 2012 gått 7500mil
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: partikelfilter

Det er flere temp sensorer i forbindelse med styringen av EGR ventilen og PF, ved kaldstart sjekkes disse at de har samme temparatur. Dette slår på motorlampen og gir en feilkode. Sitter webastoen for nær en av disse? En avskjerming kan fjerne feilmeldingen
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: partikelfilter

Jag har svårt att tro att Vebastovärmaren kan påverka partikelfiltret.
Kan det vara så att Vebaston drar så mycket diesel att motorn inte får tillräckligt utan tänder lampan?
Jag hade kollat bränsletillförseln först. Kanske fel på tankpumpen (lågtryckspumpen). Slå på tändningen och lyssna om det surrar från tanken.
Den sitter under golvet mellan framstolarna. Där finns en lucka man kan öppna och man kan kolla att inte bränsleledningarna är klämda.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: partikelfilter

Det har hendt at sol på nesen av bilen har trigget feilmelding. En reference sensor i nesen på bilen og de andre på eksos anlegget før og etter katalysator og partikkelfilter. Referansen varmere enn eksosrøret og det trigges ved kald motor. Hadde feilen periodisk på en bil selv. Byttet alle sensorer og feilen fortsatte.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: partikelfilter

Håller med Knut, det finns många tempsensorer på en modern bil och ger nån tokiga värden så tror bildatorn att något är fel, hände ju förr att motorvärmare lurade styrsystemen när motorer skulle starta vintertid och de sprutade in för lite bränsle.

En Webastovärmare kan knappast påverka partikelfiltret.
 
F

F.d. 55311

Guest
Sv: partikelfilter

Sitter en under bilen ser ut som ett t kors,jag har haft den teorin som du skriver om,dom bytte den men det blev inge bättre.
Ha det.
 
F

F.d. 55311

Guest
Sv: partikelfilter

Stämmer det du säger,ska undersöka lite.
Ha en bra kväll
stefan
 
F

F.d. 55311

Guest
Sv: partikelfilter

Hej!
Det var inge problem för två år sedan sen började det helt plötsligt,konstiga fel.Dieselvärmaren sitter ovanför vänster hjulhus ska titta på det snart.
Stefan
 
Toppen