• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt gasolflöde

H

heanders

Guest
Hej!
Så här ser problemet ut: om jag t ex tänder två lågor på spisen räcker gasolen till dessa hur länge som helst men när värmepannan tänds slocknar allt efter tio sekunder.
Jag besökte en husbilsfirma här om dagen och de föreslog byte av regulator och montering av filter när jag berättade att jag tankat gasol i Spanien och Tyskland. De trodde att jag tankat "motorgasol" som har mer oljerester. Brukar det finnas någon skyltning på mackarna om detta?

Hasse (heanders)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dåligt gasolflöde

Nei det er ingen skilting og all gasol = LPG inneholder litt olje. Husker ikke om oljen er tyngre eller lettere enn flytende gass, men en liten forskjell og en kan få en høyere konsentrasjon av olje fra anlegge som brukes lite og en er uheldig med tidspunkt. Ved fylling tas det alltid fra botnen av tanken mens vi ved forbruk tar fra toppen av flaske eller tank.

En regulator som er marginal I kapasitet vil etter endel tid gi for lite - noe du har fått erfare. En annen synder er slangebrudds ventilen, men når den slår til må en ut og trykke på den grønne knappen.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Dåligt gasolflöde

Exakt samma fel hade jag, och det är bara att byta regulator. Satte dit filter för att undvika framtida bekymmer. Ett bra sätt att testa om det kommer fram tillräckligt med gas är att göra som du med spislågorna och värmaren. För lite gas påverkar även kylskåpets effekt. Har även fått tipset att släppa ut lite gas ur flaskan innan byte. Oljan skulle tydligen lägga sig överst. Ha en skön helg hälsar Göran Hellman.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Dåligt gasolflöde

Har precis fått besked att jag måste byta min Truma Duo omkopplare då den inte kopplar om som den ska. Enligt Trumas representant har det kommit föroreningar i den från oren gasol. Vad än värre är att det kan till och med vara föroreningar i de anslutna komponenterna. Vad som händer är att föroreningarna angriper alla gummidetaljer och på sikt blir dom förstörda. Min omkopplare går ej att rengöra utan en ny ska monteras och även filter, ca 3000:- för kalaset bara för att man inte har monterat filter tidigare.
Surt sa räven.........:mad:
 
Toppen