• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Metoo

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Metoo

Hej, jag vill tacka alla som hjälpt till att förtydliga och förklara de misstolkningar som jag befarade skulle komma, och som också kom när jag skrev mitt första inlägg.
Svårt att förstå att det kunde bli så omvinklat och misstolkat av någon/några efter att jag flera gånger läst genom mitt inlägg sökande efter otydligheter, och även upprepat vad som står i inlägget............

M.v.h. JANKRO.

Jankro,
Jag är övertygad om att viljan att skipa rättvisa och bestraffa lätt gör folk helt blinda. Här i forumet precis som ute i världen.
Alla försök att mana till eftertanke eller att man bara gör en djupare analys av hur giljotinen verkligen fungerar verkar omedelbart tolkas som ett hot mot att någon skall få ett straff. Man anses då som någon som tar "skyldiga" i försvar och misstror offren.
Hela tråden är full av sådana tolkningar.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Metoo

Toppnyhet i Sydsvenskan idag!

Visa bilaga 131566

No comments.

Jappe

Här är hela texten från Sydsvenskan:

"Han klev rakt in på krogen och började stirra på mina bröst"

En kväll i april kom det en man till vår by. Han hade varit här en gång tidigare, men jag kände inte igen honom. Jag hade varit en liten flicka då och nu hade han blivit en gammal gubbe. Han hade ridit hela vägen hit, men tvättade inte av sig svett och hästskitdoft innan han klev rakt in på krogen och började stirra på mina bröst.

"Han hade ridit hela vägen hit, men tvättade inte av sig svett och hästskitdoft innan han klev rakt in på krogen och började stirra på mina bröst."

Det kändes hotfullt eftersom han bar både pistol och ridspö, men till sist fick min mamma honom att lämna dem ifrån sig. Mannen gick fram till mig och sa något på ful spanska om en tango. Jag vågade inte säga nej. Han körde en härskarteknik där han kallade mig "lilla vän" och började snacka om att han ville gifta sig med mig. Jag sa nej och att en dans var okej, men inte mer än så. Han tålde inte ett nej och började – den gamla feta kroppen som tryckte sig mot mig luktade fränt av svetten, hästskiten och billig sprit – prata om att han skulle sluta supa och börja jobba i min familjs butik. Jag sa nej igen, jag sa att jag älskade Carlos på granngården, att han var i min egen ålder och att vi skulle gifta oss. Mannen fick något svart i blicken och jag blev rädd. Då gick mannen till baren och söp sig medvetslös.

Långt senare fick jag höra av en svensk turist att mannen hade rest hem till sitt hemland och skrivit en sångtext om att jag skulle vara en slampig golddigger, som bara ville ha Carlos för hans prisbelönta tjurar. Tur för gubbjäveln att han bodde på andra sidan den blåa Atlanten.
Carmencita
("Fritiof & Carmencita", Evert Taube)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Metoo

Det är då en väldig tur att dessa moderna upprop inte fanns när vi hade riktiga poeter. Då hade vi kanske fått censur

"För erotikens faror, bevara barnen små
Som inte har en aning om hur illa det kan gå
Nej, låt dem hoppa hage och leka militär
Och skjuta på varandra med leksaksgevär
Låt barnen kriga lugnt snällt så glömma de allt sexuellt
Som hotar dem från alla håll och nog är det väl tur
Att vi här i landet har ordning och censur

I Sodom och Gomorra var disciplinen svag
Och den som kritiserade blev hängd samma dag
Poliserna var busar, borgmästarn en kanalj
Och den som drack mest öl och brännvin fick guldmedalj
Moralen var det uselt med för tiden hade gått ur led
Det syndades båd natt och dag i ur som i skur
I Sodom och Gomorra fanns det ingen censur

Ivan den förskräcklige han var en märklig man
Han gjorde som han ville gör om det om ni kan
Han hade vilda vanor han ställde höga krav
Och den som kritiserade höggs huvud utav
Och ingen tordes göra nåt för Ivan kunde höra nåt
Och han var inte god och tas med när han blev sur
Ivan den förskräcklige var svag för censur

Damer utan kläder ska man inte titta på
Fy skäms på sig medborgare som tittar ändå
Det är onaturligt att se en kvinna bar
Det kan man bli förstörd av den saken är klar
Hon skulle haft på sig något lätt och dansat klassisk rysk balett
Då hade det varit konst och befrämjat vår kultur
Det här är väl ingen konst censur, censur!



Kan hända att ni anser att sådant inte stör
Men lita på kritiken den vet vad den gör
De ser vad som är bra och tillåtet för publik
De ser vad som är dåligt och skriver kritik
Medborgare så fort ni ser att något omoraliskt sker
Eller ni får syn på nåt som inte är kultur
Vänd blicken bort och blunda och skrik på censur!"

Cornelis Vreeswijk 1965 En stor man
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Metoo

Det man kan säga om denna tråd är väl att den är indelad i två läger. Det ena menar att alla män är potentiella tafsare och att alla metoo skribenter talar sanning och att vi absolut inte får misstro det dom påstår har hänt dom.
Det andra lägret menar att mycket stämmer men att vi inte kan döma någon pga mer eller mindre anonyma eller diffusa vittnesmål då vi inte har hela bilden klar för oss.

Det sistnämnda är min åsikt. En rättsprocess ska inte bedrivas i sociala medier eller i massmedia. Det blir fel hur det än går.

Att sen mena att det är okey att peka ut en person för tafsande som skett för flera år sedan och kräva att denna person ska inleda en förtalprocess, som sällan hör under allmänt åtal, för att bevisa sin oskuld är helt i strid med svenska rättsregler. I den svenska rättsordningen i övrigt (allmänt åtal) är det åklagaren som ska bevisa att en utpekad person begått brottet och ser åklagaren att det inte finns underlag för en fällande dom väcker hen inte åtal då hen gått igenom bevisläget. Åklagaren kan till och med dömas för obefogat åtal om hen väcker åtal utan hållbara skäl.
Jag menar inte att otillbörligt beteende mot kvinnor och män inte sker för det gör det men allt som skrivs i sociala medier måste man ta med en nypa salt. Det finns många skäl att belägga personer man ogillar med påhittade gärningar eller plocka händelser ur sitt sammanhang. Man vill ha uppmärksamhet, man vill hämnas, svartsjuka, psykisk sjukdom, missbruk, vårdnadstvister osv, osv. Gör man det snyggt nämner man inga namn men ger tillräckligt med detaljer för att alla (eller närmast anhöriga) ska kunna räkna ut vem det är.
Även om det är synd om våldtäktsoffer eller kvinnor/män som ofredats sexuellt så kan vi inte ha en rättsprocess där man enbart tar hänsyn till deras berättelse, som de kan lämna anonymt och där den inte prövas i en förundersökningen enligt gällande rättsordning.

Våldtäkter och övriga sexualbrott är för allvarliga för att utredas, åtalas och dömas i sociala medier.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Metoo

Personligen ser jag inte de olika ståndpunkerna så att några försvarar den ene eller andre jag ser det som ett paradigmskifte, kvinnor o barn har så länge vi kan följa mänskans historia varit utsatta för manlig maktutövning inte minst sexuellt. Äntligen kommer det upp till ytan, varje gång det skett inom andra viktiga områden så har någon fått betala som vi kan tycka synd om men i sak o på lång sikt har förändringen varit bra för oss som mänskor. Ta t.ex Luther som startade reformationen för 500 år sedan ,konsekvänsen blev ovärdig för oss alla. Skolor o läskunskap blev resultatet och vi har alla fått glädje av att vi kan läsa o skriva. Men reformationen skördade många offer. Utan den vore vi inte där vi är idag. Den negativa konsekvensen av att kvinnor o barn får tålkningsrätt över sina kroppar o sexualitet kanske finns men det som nu skett kommer att gagna mänskligheten. I sanning ett nödvändigt o viktigt paradigmskifte. Det som nu sker kommer att förändra historien. Annar Aas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Metoo

Personligen ser jag inte de olika ståndpunkerna så att några försvarar den ene eller andre jag ser det som ett paradigmskifte, kvinnor o barn har så länge vi kan följa mänskans historia varit utsatta för manlig maktutövning inte minst sexuellt. Äntligen kommer det upp till ytan, varje gång det skett inom andra viktiga områden så har någon fått betala som vi kan tycka synd om men i sak o på lång sikt har förändringen varit bra för oss som mänskor. Ta t.ex Luther som startade reformationen för 500 år sedan ,konsekvänsen blev ovärdig för oss alla. Skolor o läskunskap blev resultatet och vi har alla fått glädje av att vi kan läsa o skriva. Men reformationen skördade många offer. Utan den vore vi inte där vi är idag. Den negativa konsekvensen av att kvinnor o barn får tålkningsrätt över sina kroppar o sexualitet kanske finns men det som nu skett kommer att gagna mänskligheten. I sanning ett nödvändigt o viktigt paradigmskifte. Det som nu sker kommer att förändra historien. Annar Aas

Jag är inte lika säker som du men håller naturligtvis tummarna för att så blir fallet. För något är VÄLDIGT fel när man ett så pass förhållandevis tryggt land som Sverige känner både vuxna kvinnor (flertalet) och barn som drabbats och som allihop skulle kunna ansluta sig till #metoo om de bara har orken och viljan. Och då har jag en väldigt stabil, trygg och bra uppväxt samt levt i bra (läs säker) miljö hela mitt liv. Dessvärre känner jag också ett flertal förrövare vilka jag helt slutat ha kontakt med.

Tänk då hur det ser ut I andra länder med korrupt polisväsende, än fler/1000 invånare drabbas.

Kan vi åtminstånde få till ett annat fokus på denna typ av brottslighet, förändrade arbetsmiljöer, tryggare allmäna utrymmen, snabbare rättsprocesser, mer resurser till socialtjänst OCH (vilket tyvärr skulle behövas) striktare regelverk kring alkohol (som ofta är inkörsporten till bla. dessa problem).

Ovanstående är bara ett axplock av vad som skulle kunna och behöva göras. Men vi kan själva också påverka vilket vi bla. gör bara genom att föra problemen på tal, vilket skapar ett medvetenade, men också vara än tydligare avseende gränser om någon går over dessa i vår närhet. Den rättigheten OCH skyldigheten kan jag tycka att vi har gent emot dem vi älskar och bryr oss om.

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Metoo

Är det verkligen så att väldigt vanligt att förövare pekas ut, det vill säga namnges? Det man kan läsa i tidningar motsäger det, visst det finns namngivna personer där, vissa av dom håller även med om delar av det som beskrivs. Samtliga erbjuds förstås av tidningarna att ge sin syn på anklagelserna.
Ett annat problem är att det finns icke namngivna förövare inom tex idrottsvärlden, kan det vara så att de fortfarande är verksamma där? Fortsätter de med övergreppen? Jag påstår alltså inte att alla borde namnges, utan vill bara peka på ett dilemma. Det finns säkert ingen som vill låta sitt barn åka på träningsläger med en potentiell eller tidigare förövare.
Faktum kvarstår att den alldeles övervägande majoriteten av alla redovisade övergrepp har ingen namngiven förövare.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Metoo

Avarage, du har givetvis rätt i att det här ändras inte över ett par år. Lite hurtigt gläds jag åt förändringen i debattens ”hetta”, men jag vet som de flesta här på forumet att förändring av nedärvda beteenden tar tid att utrota. Ta barnagan som ex. Som vi verkade mot på 70-talet. Olyckskorparna var många. Idag har vi facit de flesta barn födda vid den tiden o senare är underbara ansvarsfulla o goa föräldrar idag. Att utrota sexövergrepp kommer att ta tid, särskilt om vi ser det som ett globalt problem. Ett vktigt steg är taget med metoo-rörelsen. Annar:
Ps gud jul på er alla trevliga hbkare!
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Metoo

Det man kan säga om denna tråd är väl att den är indelad i två läger. Det ena menar att alla män är potentiella tafsare och att alla metoo skribenter talar sanning och att vi absolut inte får misstro det dom påstår har hänt dom.
Det andra lägret menar att mycket stämmer men att vi inte kan döma någon pga mer eller mindre anonyma eller diffusa vittnesmål då vi inte har hela bilden klar för oss.

Jag delar inte din analys av vad denna tråd och debatten handlar om.

Det finns ingen som anklagat alla män. Det finns väldigt många bra män, men debatten handlar om de män som kränker. Om alla metoo-skribenter talar sanning vet vi inte. Men det stora antalet berättelser är tillräckligt för att man måste inse att något är väldigt fel i vårt samhälle. Det är inte acceptabelt med dessa kränkningar, och det måste till en förändring.

När det kommer till enskild person, så har några pekats ut offentligt, några med namn, andra inte. Vissa tidningar är snabba med att hänga ut folk, men det är ju något som de får ta ansvar för. Kvinnorna måste ju få berätta vad de varit med om, polisanmäla om de vill, men de kan ju inte skyllas för vad tidningar och andra skriver. I flera fall har det varit känt hur männen uppfört sig på jobbet, men ingen har gjort något förrän nu och då har de fått sparken. Vad jag förstår så är det i dessa fall inte bara en person utan flera som kränkts och trots att kvinnorna tagit upp det med företaget så har inget hänt förrän nu. Nu har ju många polisanmält, så vi får väl se var det landar till sist. De män som hängts ut saknar ju inte heller möjlighet att hävda sin rätt. Någon/några har ju faktiskt erkänt, och då kan det ju vara svårt att hävda något annat sedan. Det jag vänder mig mot är att vissa här tycks ta parti enbart för dessa män och hävda att så länge som ingen blivit dömd så existerar inget problem. Titta bara på alla inbrott. Skall vi tvivla på alla inbrottsoffers berättelse bara för att ingen blivit dömd för inbrottet?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Metoo

Det här problemet verkar finnas inom alla samhällsskikt & alla yrkesgrupper. Igår hängdes även polisväsendet ut, där om någonstans kan man väl förvänta sig att dom följer lagen.

Bennie
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Metoo

Kolla i gårdagens GP. Att kalla någon fröken räknas tydligen nu som att trakassera. Djäklar ett sånt svin man var när man gick i småskolan.
Får nog räkna med ståndsrätt och lynchmobb minst.
Självklart skall kvinnor behandlas med respekt och de män som inte förstår detta bör tillrättavisas ordentligt men just nu undrar man ju vad som pågår.
Jag trodde som exempel att fröken var ett normalt och artigt tilltal till en ogift kvinna som man säger miss i engelskspråkiga länder. Så är det tydligen inte. Hm....
 

andgil

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11699
Medlemskap
2022
Sv: Metoo

Håller med om att det kommer att ta tid att få till en förbättring i människors beteende, men det som slår mig nu när jag läst alla inlägg här i debatten, är att inte en enda av er har nämnt något om hur viktigt det är att alla föräldrar har som skyldighet att fostra sina barn. Att lära både flickor och pojkar förstå att man måste respektera, att inte kränka någon, aldrig någonsin på något sätt för det är inte acceptabelt.

Med vänlig hälsning Yvonne
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Metoo

Jag delar inte din analys av vad denna tråd och debatten handlar om. .............................

Det är ingen vanlig människa med normala värderingar som säger att det är okey med kränkningar vare sig de drabbade är kvinnor, män eller barn. Men återigen så drabbas faktiskt oskyldiga eller kanske skyldiga som inte ges den rätt de har att försvara sig. Om jag skulle bli anklagad i metoo skulle jag inte vilja behöva försvara mig i sociala medier eller media utan i en riktig polisutredning eller en intern utredning. Som jag skrev tidigare så har helt plötsligt bevisbördan hamnat på den utpekade att visa sin oskuld. Något som helt strider mot grundprincipen i ett rättssamhälle.
Två exempel är Staffan Heimersson och Alexander Bard som, ganska klumpigt, ifrågasatte metoo rörelsen vilket man tydligen inte får göra och blev av med uppdrag och liknande. Jag ifrågasätter den också, ska jag också avskedas? Även om jag inte ofredar kvinnor eller kallar ogifta kvinnor för fröknar som tydligen är väldigt allvarligt. Och nej, jag har aldrig tafsat på någon heller.
Nej, jag tror inte att metoo kampanjen verkligen visar den sanna bilden och inte heller att problemet är så stort som den utmålas i metoo.

Att dra upp inbrott är en helt annan sak. För det första anmäler inbrottsoffer inbrottet. I de flesta fall görs en platsundersökning där det också konstateras eller så kan man se att det hela är ett bedrägeriförsök att få ut pengar från försäkringsbolaget. När det gäller inbrott har det inte heller skapats kampanjer där man i princip pekar ut enskilda individer som sen kan bli av med jobb och uppdrag för att någon lite kryptiskt på twitter utmålar dom som inbrottstjuvar.

Men sen är det som du säger. Media är väldigt snabba att hänga på alla möjliga kampanjer och hashtags på sociala medier vilket visar vilken kvalité dagen kvällstidningsjournalistik verkligen har. Men det kan väl bero på att de största problemen gällande ofredanden verkar ha funnits i kvällstidningsvärlden.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Metoo

Det här problemet verkar finnas inom alla samhällsskikt & alla yrkesgrupper. Igår hängdes även polisväsendet ut, där om någonstans kan man väl förvänta sig att dom följer lagen.

Bennie

Tyvärr är det precis så, maktutövande (som ibland drivs mot sexuellt våld) finns inom alla organisationer av den enkla anledningen att det saknas urvalsprocesser att urskilja vilka som kommer at bli förrövare.

INGEN organisationstyp eller typ av gruppering går fri från beteenden som rymms inom #metoo, tyvärr.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Metoo

Håller med om att det kommer att ta tid att få till en förbättring i människors beteende, men det som slår mig nu när jag läst alla inlägg här i debatten, är att inte en enda av er har nämnt något om hur viktigt det är att alla föräldrar har som skyldighet att fostra sina barn. Att lära både flickor och pojkar förstå att man måste respektera, att inte kränka någon, aldrig någonsin på något sätt för det är inte acceptabelt.

Med vänlig hälsning Yvonne

Du har en bra poäng i din kommentar, tycker jag. För mig är det självklart att föräldrar bär det yttersta ansvaret att "skola/lära" sina barn att klara sig OCH att bli bra medborgare/människor.

Men ingen förälder kan vara med sina barn 24/7 så ansvar ligger också på alla andra vuxna som finns i barnens närhet. Vårt ansvar är att reagera när barn går över gränserna när föräldrar inte finns närvarande.

Slutligen har vi då barnen som saknar stödet från föräldrar, vem guidar och stöttar dem att bli bra människor? Dessa barn behöver ofta 10-fallt mycket mer stöd/kärlek och guidning för att lära sig leva med en tung ryggsäck bland oss som sluppit. Får dessa barn inte denna stöttning/guidning tidigt går det allt för ofta snett varpå vi läser stora rubriker i tidningar och hör arbetskamrater/vänner vid lunchborden kläcka ur sig "dödsstraff" och liknande...

Fast egentligen är det nog beteendet de reagerar mot (hoppas jag) och inte personen...
 
Senast ändrad:

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Metoo

Se allt som händer under #Me too som att proppen gått ur en uppdämd vulkan!

Kampanjen är bra, men nu måste hela samhället gå vidare och fundera över vilka politiska beslut som måste till! Att toleransen mot tafsande och maktövergrepp i den andan bör vara noll i fortsättningen det står väl glasklart för allaredan nu. Det gäller inte bara dem som ägnar sig åt sådant, utan alla oss män som överallt måste gå emot kränkande beteenden och nedlåtande kommentarer över/eller gentemot kvinnor varhelst vi träffar på det! :msn_heart:
 
Toppen