• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilbesiktningen!

Y

Yjons

Guest
Privatiseringen märks mer och mer! "Välkommen till besiktning" av personbilen. Kostnad 409 kr, betalning före 29 dec 2017 för att behålla besiktningstiden 12 mars 2018 ?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilbesiktningen!

Amerikaniseringen pågår för fullt. Näringslivets "lekstuga" där alla vill vinstmaximera in absurdum skapar sådana här konstigheter. Löjligt - kan man tycka så här i början men så småningom vänjer man sig och då blir det väl dags för nästa nivå, vad det nu kan vara, kanske "Veckans kund". Den som handlar mest hos oss nästa vecka får en CocaCola alldeles gratis.

Jappe
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Bilbesiktningen!

Javisst, men pengarna skall in nästan två och en halv månad innan för något man inte fått. "Priset gäller om du betalar i förskott". Det framgår inte om det blir dyrare annars.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Sv: Bilbesiktningen!

Konkurrensen ger ju både för och nackdelar. Fördel för kunden, men på sikt kanske nackdel för operatörerna. I vår närhet hade vi under många år endast en bilprovning, med ofta långa köer, som det var på den tiden. Nu är det fyra stycken i närområdet. Det har medfört att de senaste åren har man inte behövt förtidsboka, varken för husbil eller personbil. Man tittar efter tider på nätet samma dag eller dagen före man vill besiktiga. Och när man kommer dit är det ofta glest med fordon. Men priserna är desamma. Den "gamla" bilprovningen har nu fått minska sina lokaler med hälften, nu är det lager istället för besiktningsplatser. :confused:
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Sv: Bilbesiktningen!

Privata ska tjäna pengar , avregleringen bestämts ni som röstades på borgarna. Samma sak med elen järnvägen mm. Någon som tro att privat ska vara billigare än en statligt.:twitcy:
Nä det blir mycket dyrare, har hör att vanlig personbilsbesiktning ska upp till ca 900_ 1000 kr är målet.och det är halvvägs nu 499kr:mad::mad::mad:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Bilbesiktningen!

Privata ska tjäna pengar , avregleringen bestämts ni som röstades på borgarna. Samma sak med elen järnvägen mm. Någon som tro att privat ska vara billigare än en statligt.:twitcy:
Nä det blir mycket dyrare, har hör att vanlig personbilsbesiktning ska upp till ca 900_ 1000 kr är målet.och det är halvvägs nu 499kr:mad::mad::mad:

Nä, man skulle väl röstat på kommunisterna istället, då hade väl besiktningen varit nästan gratis.....
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Sv: Bilbesiktningen!

Eller varför inte till gänget i mulleskolan då blir det rätt pris på direkten. Eller kanske inte? I alla fall något annars ändrar vi i efterhand så det passar om i fall att....
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Bilbesiktningen!

Amerikaniseringen pågår för fullt. Näringslivets "lekstuga" där alla vill vinstmaximera in absurdum skapar sådana här konstigheter. Löjligt - kan man tycka så här i början men så småningom vänjer man sig och då blir det väl dags för nästa nivå, vad det nu kan vara, kanske "Veckans kund". Den som handlar mest hos oss nästa vecka får Jappes lilla röda alldeles gratis.

Jappe

Obs förändrat citat.
icon10.gif
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Bilbesiktningen!

Privata ska tjäna pengar , avregleringen bestämts ni som röstades på borgarna. Samma sak med elen järnvägen mm. Någon som tro att privat ska vara billigare än en statligt.:twitcy:
Nä det blir mycket dyrare, har hör att vanlig personbilsbesiktning ska upp till ca 900_ 1000 kr är målet.och det är halvvägs nu 499kr:mad::mad::mad:

Konkurrens ger lägre priser generellt. Detta genom att vi kunder kan välja inköpsställe. Om en handrare/leverantör har för höga priser, har han/hon inte tillräckligt många kunder för att överleva = konkurs.
Att bilbesiktningen tidigare kostat mindre beror sannolikt på att Bilprovningen varit subventionerad via skattsedeln. Vi har aldrig fått reda på hur mycket pengar Staten bidragit med när Bilprovningen var i monopolställning.
Vi ska nog, trots allt, vara glada för den fria marknaden. Den bidrar till bättre levnadsvillkor, samt till bättre produkter.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilbesiktningen!

I en marknad med få företag är det inte så ovanligt med ett visst samarbete när det gäller vilken prisnivå man ska lägga sig på. :cool:

Jappe
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Sv: Bilbesiktningen!

Jo men sånt som är tvunget ska man inte ge hutlösa priser som besiktning. På slutet var besiktning självkostnad pris. Det var därför det inte gick att sälja hella bilprovningen. Bara 2 /3 delar. Och prudukten bestäms av transportstyrelsen.det är väl bra om konkurrensen om den hade funkat . Det som bolagen kunkurera om är lätta fordon. Det byggs knapp någon ny tungstation. Så det kommer bli mycket dyrare. Ni kan ju bra kolla vilka prishöjningar dem gör.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Bilbesiktningen!

Exakt som skett med priser på Elleveranser och Apotekstjänster så följer nu Bilprovningen exakt samma mönster:
- rejält ökade priser +40-90%
- ökade öppettider MEN sämre service
- ökat antal ombesiktningar för att öka intäkterna

Min husbil kostade innan privatiseringsreformen 495:- att besiktiga.
Idag kostar den 795:-.
Samma omfång och arbetsinsats.

Vad som skiljer en 3,5 tons och 4,5 tons bil står skrivet i stjärnorna.
ALLT är exakt detsamma som kontrolleras. Priset är väsentligt annorlunda.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Bilbesiktningen!

Dekra i Varberg 349:- för husbil under 3,5 ton i våras, 349:- för personbil i september. Troligen klarar deras system (ännu...) inte att sortera ut godbitarna från generella personbilar. Så alla ställen är inte lika dyra, kan löna sig att shoppa runt och ha lite is i magen.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Sv: Bilbesiktningen!

Ni som kan välja företag kolla deras priser på olika fordon så kan ni spara kronor. Det är samma bana och samma tid på 3.5t o 4.5t husbilar skiljer något men inte mycket.jag bet 936 för 4,2t husbil. Tro det är dubbelt sen gamla bilprovningen.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.707
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Sv: Bilbesiktningen!

Besiktning min V50, 8 min. Besiktning dagen efter min husbil 12min med test gasol, blir ganska bra timpris det. :confused:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Bilbesiktningen!

Kan som jämförelse berätta om bilbesiktningen i Spanien ITV, som privatiserades för drygt 10 år sedan.

Här behöll man dock monopolet. I varje spansk provins fick ITV en privat ägare. Utförsäljningen kantades av skandaler, korruption och nepotism.

Priserna som skulle bli lägre, blev tvärtom dyrare och just nu kostar t.ex. vår personbil med diesel 55.64 Euros, en bensinare utan katalysator kommer undan med 37,31 Euros.

Hade vår husbil haft spanska skyltar så hade besiktningen kostat 58,97 Euros i provinsen Valencia.

Besiktningen är precis som i Sverige, men med skillnaden att här sitter man kvar i bilen under hela besiktningen.

TommyD
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Bilbesiktningen!

Privatiseringen märks mer och mer! "Välkommen till besiktning" av personbilen. Kostnad 409 kr, betalning före 29 dec 2017 för att behålla besiktningstiden 12 mars 2018 ?

Hoppas du bara får en sådan per år Yjons.:)
Jag får 4st per bil och år och har 3st bilar.
Får man sedan en ombesiktning så får man från alla igen att
man är välkommen.
Förbaskat tröttsamt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bilbesiktningen!

Jag tycker nog att det mesta har blivit bättre. Tillgängligheten har blivit mycket bättre. Personalen tar emot med en glad hälsning och ett leende. T.o.m. de som tidigare jobbade på Bilprovningen har blivit trevliga och hjälpsamma.
Medan besiktningen pågår kan man ta en kopp och gå med besiktningsmannen och titta under bilen, och även få tips om sådant som behöver åtgärdas, även om det inte har med själva besiktningen att göra.
Det finns t.o.m. besiktningsmän/kvinnor som är intresserade av bilar och motorcyklar, det har jag aldrig upplevt på Bilprovningen.
Jag hoppas att vi aldrig får tillbaka det griniga monopolet!
 
Toppen