• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ventilation av kompressorkyl

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Skal nu montera mitt 50l kompressorkyl
Hur ventilar man det säkert ? Räcker det att det är öppet runt skåpet och ventilerar ut i bodelen. Måste det vara ett hål ut i det fria ?
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Ventilation av kompressorkyl

:) Hei!

Du trenger ikke hull ut.
Jeg har tettet begge luftegitrene og har åpning under og over skapet for
sirkulasjon rundt.
Det virker supert, siden jeg fikk tipset og tettet igjen har skapet fungert
perfekt.
Har siden hørt at Knaus ikke lager åpninger for lufting når de monterer
kompressorskap.

Hilsen Regent.
 

Tobbe

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6778
Medlemskap
2024
Sv: Ventilation av kompressorkyl

Fungerar utan yttre ventilation, har haft en hembyggd Sprinter med Dometic kylskåp, fungerar utmärkt, drar minimalt med ström, har såld min efter 5 bra år!019.JPG
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ventilation av kompressorkyl

Sommarhettan (>32grader) kan kräva lite extra ventilation, annars är det som hemma i köket.
Installera gärna en liten 12v-fläkt, som kan öka luftflödet vid behov.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Ventilation av kompressorkyl

Hej,
Jag blev förbluffad hur varm luften var som ventilerades från mitt Coolmatic MDC 065 från Dometic. Och då jag läste i montageinstruktionen (som jag inte kan hitta) fanns angivet hur mycket plats det skall vara rund om, och hur skåpet skall ventileras, men negligerats. Visserligen fanns en luftintag nertill bakom skåpet, men inget motsvarande stort utlopp för genomströmning.

Jag ökade luftintagets utifrån (som jag kan reglera), monterade en termostadstyrd fläkt med en separat varvtalsreglering från Kjell och gjorde ett stort hål med galler vid väggen i bänkskivan ovanpå skåpet.
Problemet som kvarstår är att frånluften tar vägen invändigt upp till takluckan. Men jag skulle kunna vända fläkten även om det är till nackdel för kylskåpet.
//Conny
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ventilation av kompressorkyl

Så här har jag nu påbörjat ventilationen. Skåpet sitter i diskbänkskåpet som står på en 15 cm sockel. Borrade två 80 mm hål i bakkant på utrymmet för skåpet och satte dit två 80 mm datafläktar som skall styras av en termostat. Sätter ett ventilationsgaller i sockeln där fläktarna kan suga luft och blåser sedan på kylflänsarna på skåpet. I överkant på diskbänkskåpet sätter jag ett ventilationsgaller där den varma luften kan gå ut. Ovanför skåpet är det också 15 cm fritt utrymme. Kan i nödfall ev också borra hål i botten på bilen för också kunna ta luften under från bilen.Krångligt eller men mycket enklare än att brskriva det
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ventilation av kompressorkyl

Jag installerade enl. installationsavisning. d.v.s. att den tar in luft under kylskåpet och leder ut det ovanför kylskåpet mellan skåp och bänkskiva. Det funkar bra, d.v.s. blir kallt i kylskåpet.
I hyllplanet den står på tog jag även upp ett stort hål i bakkant till det lilla facket jag har under kylskåpet.

Det blir rätt varmt på bänkskivan. Helt klart. Och jag gissar att man kan minska energiåtgången om man får till bättre luftväxling. Dock drar ju även fläktar ström så det vill till att det inte tar ut varandra. Möjligen att jag borde ta upp ett avlångt hål i bänkskivans bakkant men risken att där ligger saker o täpper igen.

Effektivast vore säkert att ta in kall uteluft. Och sen låta den uppvärmda luften gå in i bilen när det är kallt och ut när det är varmt.
Jag har dock ingen lust att ta upp mera hål i karosseriet.
Kanske en till solcellpanel istället?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ventilation av kompressorkyl

Ju större avstånd mellan det nedre och övre hålet desto bättre luftväxling, ofta ser man ventilationsgallren för tätt monterade för att det ska fungera bra detta såklart ofta pga att det inte alltid finns en möjlighet att montera högre upp.

Äldre båtar har ibland en ventil med propeller i form av en "skruv" för att sköta ventilationen, det hade varit kanon på husbilar också, dock kanske inte i 110 km/h:D
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ventilation av kompressorkyl

Ju större avstånd mellan det nedre och övre hålet desto bättre luftväxling, ofta ser man ventilationsgallren för tätt monterade för att det ska fungera bra detta såklart ofta pga att det inte alltid finns en möjlighet att montera högre upp.

Äldre båtar har ibland en ventil med propeller i form av en "skruv" för att sköta ventilationen, det hade varit kanon på husbilar också, dock kanske inte i 110 km/h:D
Vilket håll skall luftflödet blåsa,(kylluftens väg). In överst på kylen och ut nederst på kylen
Eller tvärtom ?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ventilation av kompressorkyl

Vilket håll skall luftflödet blåsa,(kylluftens väg). In överst på kylen och ut nederst på kylen
Eller tvärtom ?

Varm luft stiger så kall luft ska in under kylen och sedan ut upptill, ett hål under bilen är nig allra bäst då det ör kallast där.

Sedan kan man säkert optimera flödet runt kondensorn så att luften verkligen passerar förbi den, tex med en stos ed, dvs som en fyrkantig tratt vänd nedåt så att den stora öppningen vätter nedåt sedan smalnar av under kondensorn och sedan en tratt uppåt för att frakta bort värmen, är det som smakat vid kondensorn så birde det fungera som halsringar på en förgasare dvs lufthastigheten borde öka förbi kondensorn tror jag ska jag tillägga
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Ventilation av kompressorkyl

Hej,
Jag hänger med, men har samtidigt funderat på om kondensorn är varmast upp- eller nertill.
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Ventilation av kompressorkyl

Hej,
Jag just det.
På kalla årstider då det inte behövs så mycket kylning, borde man kunna cirkulera luften och utan hål behålla värmen i bilen.

Men på varma årstider, ta in luft upptill (hämtad från undersidan), och skicka ner och ut den nertill = ~ motströmning.
//Conny
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ventilation av kompressorkyl

Hej,
Jag just det.
På kalla årstider då det inte behövs så mycket kylning, borde man kunna cirkulera luften och utan hål behålla värmen i bilen.

Men på varma årstider, ta in luft upptill (hämtad från undersidan), och skicka ner och ut den nertill = ~ motströmning.
//Conny

Visst så gör oftast hemma i köket men i praktiken så skulle gissa att det inte ger mycket, kanske 100-150 watt
 
Toppen