• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rostvarning

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har läst om att utvändigt monterade gasoltankar kan rosta, bla Wynen Gas varnar för detta.
Dom har naturligtvis en lösning för detta, olika ytbehandlingar som tillval till sina tankar.

Jag fick en lätt skrämselhicka när jag inspekterade vår nya husbil inför köpet.
Den fast installerade tanken var så rostig, gravrost, att jag omedelbart skall byta ut den till våren. Som tur är, är tanken tom nu.


Det blir att beställa en 64 kg ersättnings tank från Wynen....

Ni som har tank på utsidan, kolla noga map rost.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Rostvarning

Att rostskyddsbehandla dem är inte svårt, bara kladdigt och obekvämt. Har den dock gravrost är det bäst att göra som du, byta.

Rostskyddsbehandlar man själv bör man tänka på att lossa tanken först så skyddet även kommer åt under banden som håller fast tanken.

Med vänlig hälsning!
// Niklas
 
F

F.d. 15918

Guest
Sv: Rostvarning

Man ska inte kladda rostskyddsmedel under banden, efter ett tag kommer banden att börja glappa när rostskyddsmedlet krymper. Spraya/pensla ovanpå istället.
//Nisse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rostvarning

Kan være enig, selve tanken er galvanisert og lakkert fra fabrikk. På dette valgte jeg å få lagt på maksimal rust og stenslagbeskyttelse før tanken ble montert i Viersen. Den innvendige behandlingen gjør at tanken er fritatt fra trykk kontroll hvert 10 år. Men visuell kontroll av at det ikke er utvendige rustangrep er påkrevet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Rostvarning

Det beror nog mycket på var under bilen tanken är monterad, och om den är utsatt för stenskott från hjulen när bilen körs. På vår bil sitter den nästan rakt framför höger bakhjul. den är bara lackerad, och har inga rostskador trots flitigt körande året runt sedan 2007 i vår ägo (bilen levererades ny med tanken originalmonterad 1996). Jag tror att frånvaron av skador beror på att vi har stänkskydd på bilen, då får tanken inte stenskott som sedan utvecklas till rostskador.
 
Senast ändrad:
Toppen