• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatisk gasolomkopplare (eventuellt)

F

F.d. 14324

Guest
Hej, när det är kallt ute har jag noterat att gasolflaskorna behöver mer engagemang av mig än vad jag normalt sett brukar bry mig.

Började slösurfa runt lite på måfå med sökord som: automatisk gasolomkopplare.

:oops: Ni kanske minns hur det lät när man råkade stöta till skivspelaren så att stiftet åkte tvärs över vinylen?
Det ljudet hördes internt i min skalle när jag fick se den här bilden vi en firma som säljer automatiska omkopplare:

Automatisk-omkastare-400x400.jpg

Jag har precis på pricken exakt en sån mackapär monterad i husbilen!

Nu har jag två frågor:

1. Är det en automatisk omkopplare?
2. I så fall, hur fungerar den och vad behöver jag veta för att få det att fungera automatiskt?
(att man bör ha kranarna öppna på bägge flaskorna har jag räknat ut)

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Automatisk gasolomkopplare (eventuellt)

Jag har en likadan och den uppför sig exemplariskt. Utom en gång när den inte ville koppla över från den tömda flaskan men efter en omstart via strömbrytaren inne i husbilen så kopplade den över och värmen kom snart tillbaka. Mer vet jag inte.

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Automatisk gasolomkopplare (eventuellt)

Tackar, det verkar inte handla om något superavancerat.
Om jag fattat rätt så vrider man vita ringen så att pilen står mot den flaska man vill tömma först, när den är slut tas gasen från nästa flaska och vrider man då pilen mot den så kan man byta ut den tomma flaskan utan att störa driften av kyl och panna.
Fint, dubbelt så lång tid mellan gångerna jag behöver engagera mig. :)

mvh jocke
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Automatisk gasolomkopplare (eventuellt)

og sålænge der er gas i flasken på den side hvor den hvide "pil" peger, så viser trekanterne grønt, når flasken til den side er tom, så viser trekanterne rødt, og gassen tages fra modsat side.

Jeg plejer at dreje den hvide ring over til modsat side når jeg har skiftet den tomme flaske til en fuld, idet det jo så er flasken på modsat sider der er mindst gas i.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Automatisk gasolomkopplare (eventuellt)

Vi har denna KAMA Fritid
Den har dess utom en säkerhetsfunktion med en G-kraftsensor som stoppar gasolen vid en krock. Då får man ha på gasolen under färd i t.ex. Tyskland.

Man vrider ett vred mot den flaska man vill ta gasolen ur, när flaskan sedan blir tom tar den gasol fån den andra flaskan automatiskt, det finns en indikator på regulatorn som visar vilken flaska den tar gasol från.
Förutom fördelen med att gasolen slutar ta slut på natten är att man då kan tömma flaskorna "helt" innan man byter in dem.

Med vänlig hälsning,
Martin
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Automatisk gasolomkopplare (eventuellt)

Hmmm,, gasol,, under färd,, Tyskland,, osv.

Utan att gå in på nån historielektion: Någon som känner till om det finns något sätt att komplettera min gasolomkopplare enligt bilden i första inlägg så att jag kan, om behov skulle uppstå, ha gasolen på under färd i tyskland?

mvh jocke
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Automatisk gasolomkopplare (eventuellt)

I det fall det finns en krocksensor i systemet, borde det gå att använda gasolen under färd. Har själv ett Truma Duocontrol med krocksensor (CS), och denna ska vara godkänd att köra med gasolanvändning under färd. Möjligtvis finns det särskilda bestämmelser i vissa europeiska länder.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Automatisk gasolomkopplare (eventuellt)

Får man då också använda gasol till kylskåp om husbilen är tillverkad före 2007?

Tyvärr har jag blivit källkritisk på senare tid. Var kan man läsa om detta?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automatisk gasolomkopplare (eventuellt)

I Tyskland var det lov, men ikke I Frankrike. Nye EU regler aktive fra 2006 modeller krever kroksensor og slangebrudds ventil, men åpner generelt for bruk under kjøring. Eldre biler har fortsatt lov i Tyskland, men ikke i Frankrike uten at det er montert det nye utstyret. Med privat ombygging så er det ombyggingsåret som avgjør. Biler bygget etter 2006 uten disse sensorer må stenge av gassen under kjøring i hele EU om landene følger forordningen.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Automatisk gasolomkopplare (eventuellt)

Vi har denna KAMA Fritid
Den har dess utom en säkerhetsfunktion med en G-kraftsensor som stoppar gasolen vid en krock. Då får man ha på gasolen under färd i t.ex. Tyskland.

Man vrider ett vred mot den flaska man vill ta gasolen ur, när flaskan sedan blir tom tar den gasol fån den andra flaskan automatiskt, det finns en indikator på regulatorn som visar vilken flaska den tar gasol från.
Förutom fördelen med att gasolen slutar ta slut på natten är att man då kan tömma flaskorna "helt" innan man byter in dem.

Med vänlig hälsning,
Martin

Sån har jag också.
Man behöver inte vrida på något vid flaskbyte som det skrevs i ett inlägg ovan.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Automatisk gasolomkopplare (eventuellt)

Är du säker på det?

Är det inte så att omkopplaren tar gas från flaska A (som vi kallar den flaska som vredet pekar på) tills denna flaska är tom. Då kopplar den om till reserven eller flaska B. När flaska A blivit utbytt till en full kommer väl omkopplaren att börja ta gas från flaska A igen om vredetfortfarande står mot flaska A. När detta skett några gånger kommer så småningom situationen när flaska A är tom och flaska B har så lite gas kvar att den blir tom vid första kaffekoket. Då står du helt utan gas.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Automatisk gasolomkopplare (eventuellt)

Hej
I de flesta katalogerna från de stora tillbehörskedjorna t.ex. (www.frankanafreiko.de) brukar följande eller liknande text stå: Bei Motorcaravans ab Baujahr 01/2007 muss gemäß Heizgeräterichtlinine für den Betrieb einer Flüssiggasheizung während der Fahrt eine Sicherheits-Absperreinrichtung vorgesehen werden,welche bei einem Unfall verhindert, dass ungewollt Gas austritt.
Mvh. Klas
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Automatisk gasolomkopplare (eventuellt)

Är du säker på det?

Är det inte så att omkopplaren tar gas från flaska A (som vi kallar den flaska som vredet pekar på) tills denna flaska är tom. Då kopplar den om till reserven eller flaska B. När flaska A blivit utbytt till en full kommer väl omkopplaren att börja ta gas från flaska A igen om vredet fortfarande står mot flaska A. När detta skett några gånger kommer så småningom situationen när flaska A är tom och flaska B har så lite gas kvar att den blir tom vid första kaffekoket. Då står du helt utan gas.

Hej!

Ja, precis så har jag också uppfattat det.
När indikering sker att flaska A är tom så byter jag till en ny och samtidigt slår jag över vredet till flaska B så att den töms först samtidigt som jag vet att Flaska A är helt full.
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Automatisk gasolomkopplare (eventuellt)

Vi har Truma:s variant och den indikerar när den bytt, dvs när om vi kör på A och den byter till B (eller tvärt om) ändrar markeringen färg från grön till röd, då vrider vi över till flaska B och markeringen byter färg till grön igen. Alltså väldigt lätt att kolla om hälften av gasen gått åt, öppna och kolla färgen på markören. När den bytt färg byter man den tomma flaskan. That's all.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.566
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Automatisk gasolomkopplare (eventuellt)

Hej
I de flesta katalogerna från de stora tillbehörskedjorna t.ex. (www.frankanafreiko.de) brukar följande eller liknande text stå: Bei Motorcaravans ab Baujahr 01/2007 muss gemäß Heizgeräterichtlinine für den Betrieb einer Flüssiggasheizung während der Fahrt eine Sicherheits-Absperreinrichtung vorgesehen werden,welche bei einem Unfall verhindert, dass ungewollt Gas austritt.
Mvh. Klas

Jaha. Och?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Automatisk gasolomkopplare (eventuellt)

Inne i vår Carthago såg man på displayen, till Aldepannan, en symbol att omkopplaren skiftat flaska.
 
Toppen