• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öland

lassemaja

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
776
Medlemskap
2024
I dagens Barometern, 2017-11-22, framgår att ställplatsen i Borgholm kommer att få en högre avgift för att inte konkurrera ut campingar. Kommunalrådet Ilko Corkovic: "Det har varit ett bra politiskt samarbete."
 

Solister

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
12416
Medlemskap
2024
Sv: Öland

Kommunal lagen 2017:725
2kap 8 par. : Individuellt riktat stöd till enskilda näringsidkare får lämnas ENDAST om det finns SYNNERLIGA skäl för det.
Något som alls inte kan sägas föreligga för att gynna ägaren av den enskilda firman Kapelluddens camping, Carl Bengt Anders Jonsson, men han är kanske av samma politiska hemvist som den av kommunlagen tydligen okunnige kommun pampen.
Någon som tänker besöka Öland borde agera, själv avstå jag
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Öland

Kommunal lagen 2017:725
2kap 8 par. : Individuellt riktat stöd till enskilda näringsidkare får lämnas ENDAST om det finns SYNNERLIGA skäl för det.
Något som alls inte kan sägas föreligga för att gynna ägaren av den enskilda firman Kapelluddens camping, Carl Bengt Anders Jonsson, men han är kanske av samma politiska hemvist som den av kommunlagen tydligen okunnige kommun pampen.
Någon som tänker besöka Öland borde agera, själv avstå jag

Det där är väl den ena sidan av femöringen, men å andra sidan så får väl inte kommunala bolag konkurrera med privata företag och snedvrida konkurrensen genom finansiering av allmänna medel.

TommyD
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Öland

Det där är väl den ena sidan av femöringen, men å andra sidan så får väl inte kommunala bolag konkurrera med privata företag och snedvrida konkurrensen genom finansiering av allmänna medel.

TommyD

Det är ju sant förstås, men det förutsätter att man faktiskt finansierar/subventionerar med skattepengar. Tar man ut avgift som motsvarar kostnaden så kan nog kommunen klara sig. Sen beror det förstås också på om kommunen i det här fallet och campingen säljer samma sak. Det kan ju vara rätt stor skillnad mellan en ställplats o en camping. Så där väldigt enkelt är det inte. Dessutom kan en kommunal verksamhet drivas i bolagsform.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Öland

Det är ju sant förstås, men det förutsätter att man faktiskt finansierar/subventionerar med skattepengar. Tar man ut avgift som motsvarar kostnaden så kan nog kommunen klara sig. Sen beror det förstås också på om kommunen i det här fallet och campingen säljer samma sak. Det kan ju vara rätt stor skillnad mellan en ställplats o en camping. Så där väldigt enkelt är det inte. Dessutom kan en kommunal verksamhet drivas i bolagsform.

Vi husbilsåkare tenderar ibland att bara se saker och ting bara ur vår egen, ibland lite vinklade synvinkel.

Du skriver; ".....kan ju vara rätt stor skillnad mellan en ställplats o en camping."

Förvisso är det en himmelsvid skillnad för vissa som åker husbil, men för gemene man, för lokalpolitikern i Borgholm så erbjuder nog de två leverantörerna, som ligger vägg i vägg, en likvärdig produkt.

Övernattning för gästande mobila turister, men med olika servicenivå, som i sig motiverar en prisdifferans.

Personligen är jag väldigt glad att det finns lagar och bestämmelser som förhindrar att mina skattepengar dödar privata initiativ. Min "insikt" kan bero på mina egna erfarenheter från Cuba.

TommyD
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Öland

Vi husbilsåkare tenderar ibland att bara se saker och ting bara ur vår egen, ibland lite vinklade synvinkel.

Du skriver; ".....kan ju vara rätt stor skillnad mellan en ställplats o en camping."

Förvisso är det en himmelsvid skillnad för vissa som åker husbil, men för gemene man, för lokalpolitikern i Borgholm så erbjuder nog de två leverantörerna, som ligger vägg i vägg, en likvärdig produkt.

Övernattning för gästande mobila turister, men med olika servicenivå, som i sig motiverar en prisdifferans.

Personligen är jag väldigt glad att det finns lagar och bestämmelser som förhindrar att mina skattepengar dödar privata initiativ. Min "insikt" kan bero på mina egna erfarenheter från Cuba.

TommyD

Hur som helst är det bra med lagar o oväldiga domstolar som slutligt avgör sådana här frågor. Det tenderar att bli lite allmänt tyckande och vanligtvis är sådana här frågor inre så enkla som dom ser ut. Och Cuba är väl inte precis nåt föregångsland i de här frågorna, även om man på sistone har börjat tillåta viss privat affärsverksamhet.
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Öland

Tyvärr är det nog så att hamnar kostar mycket att underhålla, eftersom jag bor i Sandvik ser jag hur mycket hamnplan slits av väder och vind och trafik. Kostnaderna för material och maskiner sjunker inte, så frågan är skall vi skattebetalare betala dom ökad kostnaderna eller ska kommunen öka avgiften för ställplatserna. Jag har ståt på privata ställplatser som har varit dyrare i södra Sverige och det är bara attacceptera eller åka vidare.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Öland

Tyvärr är det nog så att hamnar kostar mycket att underhålla, eftersom jag bor i Sandvik ser jag hur mycket hamnplan slits av väder och vind och trafik. Kostnaderna för material och maskiner sjunker inte, så frågan är skall vi skattebetalare betala dom ökad kostnaderna eller ska kommunen öka avgiften för ställplatserna. Jag har ståt på privata ställplatser som har varit dyrare i södra Sverige och det är bara attacceptera eller åka vidare.

Höjer dom för husbilar ska dom väl också ha motsvarande höjning för båtarna!

//Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Öland

Ser i senaste numret av Husvagn & Camping att det finns väldigt radikala politiker på ön.

Politiker: "Förbjud husbilar och husvagnar på Öland" - Nyheter - Allt om Husvagn & Camping

Ölandspolitikern Pia Schröder vill helt enkelt införa förbud för husbilar/husvagnar sommartid!

Förstår att damen är politisk vilde.

Vad skall man då leva på ute på ön? Alla kan ju inte bli biodlare ute på Stora alvaret, sockerbruket är väl stängt, men det är klart plats för flera mjölkbönder finns det kanske nu när mjölkpriset till bonden stigit något.

Om någon del är beroende av campingturister så är det väl just Öland.

Tommy
 
F

F.d. 27056

Guest
Sv: Öland

Det är ju bra att vi har en gammal husbil som är avbetalad, då har vi råd att betala för övernattningarna.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Öland

Ser i senaste numret av Husvagn & Camping att det finns väldigt radikala politiker på ön.

Politiker: "Förbjud husbilar och husvagnar på Öland" - Nyheter - Allt om Husvagn & Camping

Ölandspolitikern Pia Schröder vill helt enkelt införa förbud för husbilar/husvagnar sommartid!
Förstår att damen är politisk vilde.
Vad skall man då leva på ute på ön? Alla kan ju inte bli biodlare ute på Stora alvaret, sockerbruket är väl stängt, men det är klart plats för flera mjölkbönder finns det kanske nu när mjölkpriset till bonden stigit något.

Om någon del är beroende av campingturister så är det väl just Öland.

Tommy

Ja tyvärr finns det också tokiga politiker på Öland. Tyvärr får hon stort genomslagskraft i husbils och husvagnsmedia bara för hon kommer från Öland.
Vi maioriteten av de fastboende vet att vi behöver er turister för att överleva så jag tycker att ni skall läsa artiklar lite kritiskt innan ni dömmer ut oss Öläningar.
Ni är alltid välkommena till vår vackra. Och skit i vad Pia Schröder tycker hon vill bara skapa publicitet för sig själv och det får hon tydligen hon är ju bara en politiker bland många.
 
Toppen