• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skydd mot ID-kapning

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag fick för några minuter sedan ett telefonsamtal från ett bolag som heter Protect Me. Damen i fråga "ville bara varna mig" för att mitt fullständiga personnummer låg ute helt oskyddat på nätet men att ProtectMe bevakar det mot missbruk. Om jag inte ville ha deras tjänst så var det bara att meddela inom en månad annars skulle det fortlöpa. Jag sa att jag inte bett att få denna tjänst så dom kunde sluta med en gång & om jag ville ha tjänsten så skulle jag kontakta dom.
Då frugan levde så tecknade hon ett sådant här avtal med MySafety & det var ett h-e att slippa ur deras klor så jag är allergisk mot sådant här.

Har någon av er andra fått sådana här samtal? Hur allvarligt är detta med ID-kapning? Behöver man göra något & i så fall vad?

Har man eller kan man få något skydd genom försäkringar, banker myndigheter etc?

Kan man kontrollera om ens personnummer ligger ute på nätet?

Bennie
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Skydd mot ID-kapning

Jag har också blivit uppringd av någon som sa att mitt fullständiga personnummer finns via Internet.
När jag sa att jag inte tänkte köpa något från den uppringande personen så avslutades samtalet.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Skydd mot ID-kapning

Ett sätt att skydda sig mot en typ av ID-kapning är att via Skatteverket spärra möjligheten för obehöriga att göra en adressändring. Detta är förövrigt väldigt lätt för vem som helst att göra då ingen kontroll görs på Skatteverket att det verkligen är en behörig person som anmäler adressändringen. Syften med att ändra adressen för buset är att till exempel beställa varor i någon annans namn och få varorna skickade till den nya, ändrade adressen.

På Skatteverket kan man logga in (kräver dock E-legitimation) och spärra möjligheten att ändra adress. Löser naturligtvis inte alla problem med ID-kapningar men kostar inget i alla fall.

https://m09-mg-local.idp.funktionstjanster.se/mg-local/cookie.html
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Skydd mot ID-kapning

Jag fick för några minuter sedan ett telefonsamtal från ett bolag som heter Protect Me. Damen i fråga "ville bara varna mig" för att mitt fullständiga personnummer låg ute helt oskyddat på nätet men att ProtectMe bevakar det mot missbruk.

...

Har man eller kan man få något skydd genom försäkringar, banker myndigheter etc?

Kan man kontrollera om ens personnummer ligger ute på nätet?

Bennie

Det tog mig en minut att hitta ditt personnummer, ditt civilstånd samt adress. Så lätt är det om man inte har skyddad identitet. Vem som helst kan bli medlem på en viss kreditupplysningssida. Kreditupplysningarna kostar pengar och man får reda på om någon har begärt en kreditupplysning. Personnummer däremot kan man söka gratis och anonymt.

ID-skydd finns i många hemförsäkringar: https://www.konsumenternas.se/forsa...mforsakringar/grundskydd-och-tillagg/id-skydd

//Jan
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Skydd mot ID-kapning

Jag blev uppringd av UC som ville skydda mig mot en avgift. Och efter en koll med Trygg Hansa sa dessa just detta. Det behövs inte, du har det redan i hemförsäkringen. Har sedan spärrat adressändring o skapar en digital brevlåda hos myndighetspost.se
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Skydd mot ID-kapning

Ett sätt att skydda sig mot en typ av ID-kapning är att via Skatteverket spärra möjligheten för obehöriga att göra en adressändring. Detta är förövrigt väldigt lätt för vem som helst att göra då ingen kontroll görs på Skatteverket att det verkligen är en behörig person som anmäler adressändringen. Syften med att ändra adressen för buset är att till exempel beställa varor i någon annans namn och få varorna skickade till den nya, ändrade adressen.

På Skatteverket kan man logga in (kräver dock E-legitimation) och spärra möjligheten att ändra adress. Löser naturligtvis inte alla problem med ID-kapningar men kostar inget i alla fall.

Man kan även, kostnadsfritt, gå in på "adresslåset" och spärra obehörig lagring/eftersändning av post.
(Gäller både för PostNord och Bring).

En annan sak man också kan göra kostnadsfritt, är att registrera sig på Kivra och då hamnar myndighetspost m.m. i deras digitala brevlåda.
(Även information om att någon tagit en kreditupplysning.)
Om ett meddelande till dig kommit till Kivra skickas e-post till den e-postadress som anmälts till dem, alternativt om man använder appen får man en push-notis i sin mobil/padda.

Hälsar
Bettan o Einar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skydd mot ID-kapning

Som norsk i Sverige reagerte jeg litt på den utstrakte bruken av personnummer til det meste. I Norge er det sterke begrensninger i bruken ved at ut over de områder som er nevnt i loven må en søke om lov til å opprette et register som inneholder personnummer. I prinsippet er det myndigheter, banker og andre finansinstitusjoner som er pålagt å bruke p-nummer, bedrifter må bruke det for skatteopplysninger om ansatte. Telebolag er og tillatt å benytte p-nummer, men har fått endel begrensninger.

Men dette gjør at om p-nummer kommer på avveier i Norge så er det noe mer alvorlig enn I Sverige.

Her I Australia finnes det ikke noe personnummer, det som kommer nærmest er førerkortnummeret. Ellers finnes det et skattenummer og for de som har pass passnummer, skattenummeret får ikke brukes annet enn mot skattevesenet. Passnummer er kun løpenummeret på passet som i alle land og endres når en får nytt pass. Førerkortnummeret byttes om en flytter til en annen stat eller territory. Så ingen nummer som følger en fra fødsel til grav.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Skydd mot ID-kapning

God morgon i tråden ! Tack för alla tips & råd vi har vidtagit de flesta av dessa, men tyvärr är det så att "buset" ligger nästan alltid steget före särskilt i dagens IT-samhälle
Många "säkra" hälsningar
Hasse & Ingegerd
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Skydd mot ID-kapning

Tack Bettan och Einar för tipset
Man kan även, kostnadsfritt, gå in på "adresslåset" och spärra obehörig lagring/eftersändning av post.
(Gäller både för PostNord och Bring).
Nu har jag gjort detta också, GRATIS:D
Ha en fin kväll på er.
 
Toppen