• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omregistrera maxvikt?

F

F.d. 27419

Guest
Hej!


Jag har modernt B-körkort och får alltså endast köra husbil med maxvikt 3,5 ton.
Nu har jag hittat en bil jag vill köpa som med maxvikt på 3,85 ton.
Tjänstevikten är dock endast 2,95 ton.

Frågan är om man kan omregistrera för ny totalvikt och i så fall hur dyrt / krångligt det är?

Tack på förhand.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Omregistrera maxvikt?

Fast nu ska väl denna vägas NER?
En kompis försökte regga om en C-korts Chevavan till 3500kg en gång. men det var nästan omöjligt. Det verkar enklare att höja vikten än att sänka körtkortskravet.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Omregistrera maxvikt?

Hej!


Jag har modernt B-körkort och får alltså endast köra husbil med maxvikt 3,5 ton.
Nu har jag hittat en bil jag vill köpa som med maxvikt på 3,85 ton.
Tjänstevikten är dock endast 2,95 ton.

Frågan är om man kan omregistrera för ny totalvikt och i så fall hur dyrt / krångligt det är?

Tack på förhand.

Har du vägt bilen så att du vet vad den verkliga vikten är.
Arne.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Omregistrera maxvikt?

Nu börjar det. Bilar över 3,5 ton kommer att bli mer och mer svårsålda.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Omregistrera maxvikt?

Om det finnes et CoC dokument med totalvekt 3500 tilgjengelig så er det enkelt, finnes kun 3850 så er dette totalvekten og kan ikke endres.

Kravet på CoC dokument hadde en overgangsperiode frem til 2006, etter dette er det kun CoC som gjelder. Biler som er registrert uten CoC vurderes lokalt og er enklere å redusere totalvekten for.
 
L

linde

Guest
Sv: Omregistrera maxvikt?

För länge sedan skulle en kompis sänka totalvikten på en pickup. Han satte då på däck med lägre bärighet. Då sänkte bilprovningen Max last. Vet inte om det funkar idag men fråga bilprovningen.
 
F

F.d. 27419

Guest
Sv: Omregistrera maxvikt?

Tack för svar. Jag ska ringa bilprovningen imorgon!
 
Toppen