Bengt & Lisa
HBK Medlem
Hej min Calira laddare i kabe 750 -09 har gett upp och ersatts med Exide chAmp 1230, men denna i kombination med solceller 150 w ctek d250s, smartpass och nasa bm1.
När solen gav full laddning och vi ställde upp på camping med 220v så verkar det som att den överladdade .När bilens panel visade att startbatteriet laddade 15,6v och bodels batterierna hade tydligen laddat klart för dessa var nere på 12,9v. Och nu funderar jag på att sätta in ctek m200 marin laddare som får ersätta Exide champ 1230. Den känner ju av i steg vad laddningen befinner sig och bryter vid 14,4v, och förhoppningsvis är den fullt kompatibel med övriga cteks produkter jag har. Jag har kablarna från jord och plus fortsatt anslutna till calira laddautomat LG 430-ds/IU för att få strömmen in till 12v systemet i bilen, men 220 matningen är borttagen från den laddaren, det sitter ju ett antal kabel skor som ansluter till svb 30 och vad jag misstänker även ett relä som styr matning till kylskåp.
Finns andra synpunkter?
När solen gav full laddning och vi ställde upp på camping med 220v så verkar det som att den överladdade .När bilens panel visade att startbatteriet laddade 15,6v och bodels batterierna hade tydligen laddat klart för dessa var nere på 12,9v. Och nu funderar jag på att sätta in ctek m200 marin laddare som får ersätta Exide champ 1230. Den känner ju av i steg vad laddningen befinner sig och bryter vid 14,4v, och förhoppningsvis är den fullt kompatibel med övriga cteks produkter jag har. Jag har kablarna från jord och plus fortsatt anslutna till calira laddautomat LG 430-ds/IU för att få strömmen in till 12v systemet i bilen, men 220 matningen är borttagen från den laddaren, det sitter ju ett antal kabel skor som ansluter till svb 30 och vad jag misstänker även ett relä som styr matning till kylskåp.
Finns andra synpunkter?