• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilar i Australien!

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Satt och kollade lite priser på husbilar i Australien, helt sjukt höga priser.
Vad är det som skapar en sådan marknad?
Har en svensk som eventuellt vill köpa min husbil och vill frakt den till Australien då han bor där 9 månader per år. Han skulle kunna sälja den för det dubbla utan problem down under!
KOlla detta exempel: https://www.gumtree.com.au/s-ad/twe...rance-c2464-electric-roll-down-bed/1162270297
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Husbilar i Australien!

Är det så dyrt, blir ca SEK 730´(AUD = ca SEK 6,35)?
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar i Australien!

Årsmodell 2010 som rullat 50000 km det tycker jag är dyrt!

730000 kr får man fin bil i sverige och tyskland ännu finare!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilar i Australien!

Håper han har en billig løsning på ombyggingen som kreves, det kreves bodelsdør på venstre side og ratt på høyre side. Dette siste kan det gis dispens for, men da med restriksjoner på omsettbarhet. Dette var grunnen til at jeg ikke tok med min N+B Flair da jeg flyttet hit ned, kalkylen på ombygging var over halve verdien av bilen i Norden.

Import av USA biler har forekommet i mindre målestokk, hver bil ombygget fullt til ADR krav eller kun laget en ekstra bodelsdør på venstre side - en løsning som er gjnnomførbar på en 12m US buss.

Kun 2 europeiske fabrikker bygger husbiler for Australia, Concorde og Adria - begge med noen få speilvendte modeller.

Avida (tidligere Winnebago) er et av de dyreste merkene, storselger er Jayco. Utvalget av Plåtisar er meget stort, i den dyre enden finner en her Trakka - mens alle produserer i alle merker.

En ekstrem husbil ble vist her nede for noen dager siden bygget på MB Unimog, men med et chassi til over en mill kronor og et avansert påbygg for offroad kjøring så blir prisen deretter.

Et bra merke her nede er Talvor som og er storleverandør til de fleste uthyringsbolag. Under halve prisen av en tilsvarende Avida og kvaliteten er ikke dårligere.

Har selv hatt en Winnebago, i dag ville jeg heller gått for en Trakka.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilar i Australien!

Kjøpte min baggo for 185 000 og solgte den 4 år senere for 145 000, dette var en 26 fot A-class. Når jeg kjøpte sto AUD i 4,50 mot norske kr, ved salgstidspunktet var det nesten 6 kr for en dollar.

Transport av en husbil ned hit et sted mellom 50 og 100 tusen avhengig av høyde og lengde. Ombygginger minst like mye, heller 2 til 3 ganger frakten, vet om US biler som er blitt sendt tilbake til USA da det var beste løsning.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar i Australien!

Det låter ju väldigt tokigt att importera om det är så i Australien, får nog skriva till han och be han kolla upp detta!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilar i Australien!

Gumtree er omtrent som Blokket i Sverige, priser som går i alle retninger. Om en vil se hva som er mer realistisk så er det https://www.caravancampingsales.com.au/buy/motorhomes/ som gjelder denne siden er mer som den tyske siden.

Bruktprisene er ikke helt gale her nede :D

Selv en ny 2017 Adria Fiat Ducato Coral Xl 660 Scs finnes til under AUD 140 000. En av de få europeiske som selges her nede.
 
Toppen