• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är det med amerikanarna nuförtiden?

R

RobbeS

Guest
Sv: Vad är det med amerikanarna nuförtiden?

Det finns ju en hel del svenskar som också åker ut i världen för att döda djur. För att inte tala om den tjuvjakt på rovdjur som pågår i den svenska fjällvärlden mest hela tiden. Den talas det dock tyst om på grund av väldigt känsliga omständigheter gällande förövarna. Men "jakten" är grym med bl.a. milslånga jakter med skoter och sen dödar man djuren genom att köra över dom. Fällor och till och med iden som sprängs med dynamit.
Så vi ska nog inte utmåla amerikanerna som grymmare än andra.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det med amerikanarna nuförtiden?

Djurplågeri finns överallt, även i Sverige. Jag tänkte närmast på att amerikanarna börjar backa från tidigare ingångna avtal. Ett annat avtal som man har brutit är ju klimatavtalet.

Trumpen lovade kolarbetarna en ljusnande framtid om han valdes till president. Han ville föra USA tillbaka, inte till stenåldern utan till kolåldern. Gud ske lov, pris och ära så tycks det som att det finns många i Amerika som satsar på ren energi och den sortens kraftförsörjning med vindkraft och solpaneler växer lavinartat. USA är inte i fas med presidenten!

Det finns andra tydliga signaler i USA där folkviljan inte stämmer riktigt med de styrandes intentioner. Kemikaliehanteringen i jordbruket och de stora läkemedelsföretagens absurda inflytande i politiken, FDA (Amerikas läkemedelsverk) är goda exempel på detta. Revolution eller åtminstone folklig revolt på gång?

Why Is A Former Monsanto Vice President Running the FDA? Michael R. Taylor was was promoted to Commissioner of the FDA after spending years lobbying for the GMO Foods giant.

Jappe
 
Senast ändrad:

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Det kanske är dags att damma av berättelserna och myterna kring Franciskus av Assisi. Han helighöll hela skapelsen och såg redan då det ekosystemens olika inflytande över varandra. De olika utmärkta program som kunskapskanalen visar pekar på att just mångfalden av liv är bra för oss alla. Så vill man vara på det goda livets sida, är Franciskus en bra förebild.:)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det med amerikanarna nuförtiden?

Det var just detta som förde Trump till makten.
Ibland är inte folket "korrekt" i sina åsikter.

Det var en folklig protest som förde Trump till makten trots att han stod utanför den politiska härskarklanen. Samma hände när Storbritanien röstade för Brexit.
Jag tror att folk är rätt trötta på politiker som talar om hur folk skall tycka och leva och motståndet mot dessa självgoda frälsen växer.
De lever i princip aldrig som de lär. De behöver ju knappast tänka på miljöskatter när de åker skattebetald taxi och flyg.
Har full förståelse för att samerna inte gillar när miljöfolket från östermalm har åsikter på hur mycket varg och björn som renskötarna skall tåla.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vi lever i en demokrati där du själv kan engagera dig och se till att vi får "hederliga" politiker. Jag har under mitt aktiva liv varit politiker och min bild stämmer inte alls med din. De flesta är hederliga och vill väl. Är Du missnöjd använd familj och vänner och få in dem som är bättre att sköta politiken. Jag skulle kunna berätta sorgliga historier om ren, rovdjur och samer, men det passar sig inte här. Maila mig gärna så berättar jag. Vänligen Annar
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Re: Vad är det med amerikanarna nuförtiden?

Du har säkert rätt, men så har vi den berömda partipiskan. Man (höjdarna) lyssnar inte på de politiker som är närmast folket. De styr uppifrån med järnhand för att få ryggdunkar från EU och FN och inte minst från massmedia.
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Sv: Vad är det med amerikanarna nuförtiden?

Nänä, inte i United States of Amerika! Där kan trumptna dumskallar vinna i minoritet.

Så talar en sann 0demokrat,konstigt att du inte ifrågasätter
Azerbajdzjan
Burma
Ekvatorialguinea
Kina
Libyen
Nordkorea
Ryssland
Somalia
Sudan
Syrien
Turkmenistan
Uzbekistan
Vitryssland
Istället för att gnälla om ett land som HAR val.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det med amerikanarna nuförtiden?

Ämnet har utvecklats/deklinerat något. Vad jag försökte få igång en diskussion om var ursprungligen Trumps envetna försök att driva utvecklingen bakåt. Två exempel på detta är klimatförändringarna och djurskydd. Det finns säkert flera.

Anledningen till Trumps agerande är naturligtvis att han lyckades bli president i USA med hjälp av bakåtsträvarna i landet. Många grupper som röstade på honom och möjliggjorde han presidentskap tillhör ju inte precis de som vill ha en renare och vackrare värld. De vill ha en en försörjning, skit samma om jorden går under och troféjakt utrotar vissa djurarter. Ibland kanske man ska lyfta blicken från egoistiska motiv och blicka framåt för att försöka åstadkomma en bättre värld.

Alltså! Trump är en missnöjespolitiker som lyckades krångla sig upp till sitt ämbete genom att utnyttja de sämsta krafterna i USA. Business of course, nothing else!

Jappe
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Vad är det med amerikanarna nuförtiden?

Så talar en sann 0demokrat,konstigt att du inte ifrågasätter
Azerbajdzjan
Burma
Ekvatorialguinea
Kina
Libyen
Nordkorea
Ryssland
Somalia
Sudan
Syrien
Turkmenistan
Uzbekistan
Vitryssland
Istället för att gnälla om ett land som HAR val.

Du kanske missade att det var en minoritet av de röstande i USA som röstade för Trump?
Sen är det nog också så att de flesta av de länder du räknar upp har val. Det är inte det som är problemet i de länderna.
Får jag, i all vänlighet, föreslå en liten kortkurs i statskunskap.
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Sv: Vad är det med amerikanarna nuförtiden?

Du kanske missade att det var en minoritet av de röstande i USA som röstade för Trump?
Sen är det nog också så att de flesta av de länder du räknar upp har val. Det är inte det som är problemet i de länderna.
Får jag, i all vänlighet, föreslå en liten kortkurs i statskunskap.

Nej det är väl ingen som missat att det kan bli så med deras elektorsystem det är ju inte första gången det händer i Usa. Dom länder som jag räknar upp tillhör dom absolut mest odemokratiska i Världen så om deras "val" är värt något går att diskutera. Så du kanske skulle ta en liten kurs själv, i all vänlighet förstås.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Vad är det med amerikanarna nuförtiden?

Nej det är väl ingen som missat att det kan bli så med deras elektorsystem det är ju inte första gången det händer i Usa. Dom länder som jag räknar upp tillhör dom absolut mest odemokratiska i Världen så om deras "val" är värt något går att diskutera. Så du kanske skulle ta en liten kurs själv, i all vänlighet förstås.

Oj, det var en stor nyhet dvs att det skulle vara en rad odemokratiska länder som du räknar upp! Det är nog ingen som känner till. Det var faktiskt du som skrev att USA hade val till skillnad då från de länder du räknar upp. Om man har val avgör som sagt inte att landet är demokratiskt eller att valen går rätt till eller att den de flesta röstar på vinner etc.
varsågod en liten försmak på vad lite kunskap i statskunskap kan innebära. Fast det ifrågasätter säkert en del förutfattade uppfattningar om hur allting är. Men mitt tips står kvar, en kurs om aldrig så liten rekommenderas.
 
Toppen