• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enl. Jordbruksverket

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har frågar ....

[FONT=&quot]Charlotte Öhman[/FONT]
[FONT=&quot]Smittskyddshandläggare[/FONT]
[FONT=&quot]Enheten för försöksdjur och sällskapsdjur[/FONT]

[FONT=&quot]Jordbruksverket

Om hur länge gäller hälsointyget (det som skrivs in i hundpasset) för en hund .... det gäller 48tim....enl Jordbruksverket.. så nu undrar jag hur ni andra gör när ni kör till flera länder..... vi kan ju passera 10 länder under resan och då har många 48 tim gått.... så hur löser ni detta för att följa regelverket....

Själv kör jag bara på och än har ingen passkontroll ifrågasatt intyget.... men det känns inte bra att veta att jag inte följer ett regelverk
[/FONT]
 

Bilagor

  • P1050408.JPG
    P1050408.JPG
    340 KB · Visningar: 7

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Enl. Jordbruksverket

Så vitt jag vet är veterinärbesiktning bara obligatorisk när det handlar om "handelsdjur" eller om ägaren inte medföljer djuret eller man reser med fler än fem djur.

I normalfallet så är det ägaren som reser med sitt eget djur eller högst fem djur och då behövs ingen veterinärbesiktning.

I varje fall gäller detta i Norden och jag eftersom det handlar om EU/EES-regler, så är jag till 99% säker på att inga EU/EES-länder har egna regler.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Enl. Jordbruksverket

Tjena kompis!
Nej du behöver varken hälsointyg eller djurägarförsäkran!
Förutsatt att du har ett giltigt hundpass.
Hälsointyget behövs enbart för handelsdjur, inte för sällskapsdjur som reser med sin ägare.
Står ditt eget namn som ägare till djuret i passet behövs heller inte djurägarförsäkran.

Tyvärr kan det finnas en och annan tulltjänsteman som inte är nöjd med sitt jobb och vill ha befordran. Han kan ha en annan åsikt. Då återstår bara att ringa ambassaden / konsulatet så kan han få en föreläsning på sitt eget språk om vad som gäller.

På svenska står det så här hos Jordbruksverket och om svenska tjänstemän har översatt EU-direktivet rätt står det likadant på franska.

Vill man ha både hängslen och livrem är det bara att fylla i blanketterna E9.204 och E9.207 och få en påskrift av en veterinär innan man återinträder i EU-atmosfären. Men det går lika bra med selleri och en trevlig pratstund med en påstridig nitisk tullare.

Hälsningar, Julian
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Enl. Jordbruksverket

Om man har varit utanför EU/EES så gäller det att se upp. Knepigast är det om man har varit i "ett icke listat land utanför EU".

Då gäller följande om man vill ha med sig sin hund tillbaka till Sverige: Införsel frÃ¥n länder som inte är listade - Jordbruksverket

Vid en hastig titt så verkar detta vara det som skiljer mot att resa inom EU/EES:
Om du ska resa från EU med ett djur som har ett EU-pass till ett icke listat land och tillbaka bör du låta rabiesvaccinera djuret och ta blodprov för antikroppskontroll redan innan djuret lämnar EU. Om vaccinationen och blodprovet är inskrivna i passet innan djuret lämnar EU så kan du resa tillbaka till EU med djuret vid valfri tidpunkt under rabiesvaccinationens giltighetstid utan att vänta tre månader. Om rabiesvaccinationen hinner gå ut så måste du dock skaffa ett veterinärintyg för att få föra tillbaka djuret till EU. Veterinärer i tredje land får nämligen inte föra in uppgifter i EU-pass.​
Med största sannolikhet gäller samma sak om man ska in i något annat EU/EES-land men för att vara på säkra sidan, så ska man kolla med respektive lands motsvarighet till Jordbruksverket.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Enl. Jordbruksverket

Mig veterligen gäller samma EU-direktiv om införsel av sällskapsdjur i alla EU länder förutom Norge, Schweiz, England, Little Britain, Irland och Malta (har jag glömt nå'n?).
I det aktuella fallet gäller det införsel från icke listat land (Marocko) till EU (Spanien). Jag vet att Peters hundpass (2st.) är i ordning med giltig rabiesvaccination och inskrivet titertestresultat. Således: alla problem ur världen!:)
Julian
 
Toppen