• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkort C1 och C1E

Joring

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
13203
Medlemskap
2024
Jag har upptäckt att jag behöver ta körkort!
Jag kommer att göra det så billigt som möjligt och inte gå på körskola.
Uppkörning blir med husbilen och skotersläp.


-Behöver jag fokusera på något speciellt inför Teoriprovet?

-Har någon en checklista för säkerhetskontroll?

-Nått övrigt jag ska tänka på?


Mvh Johan:msn_wink:
 
M

Marex

Guest
Sv: Körkort C1 och C1E

Kan rekommendera en lektion med lastbil på någon körskola..då får du en genomgång på säkerhetskontrollen plus lastsäkring.
Tya har en app du kan ladda ner för 30 riksdaler :)

Kan bara tillägga...alla vill ha allt gratis, kanske värt några kronor för att få ett hum om att lastsäkra rätt. Själv har jag tagit be kort nu i höst, köpte be boken, Men kanske inte nödvändigt för dej om du är uppdaterad.


Lycka till!
 
Senast redigerad av en moderator:

Joring

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
13203
Medlemskap
2024
Sv: Körkort C1 och C1E

B kortet tog jag på körskola -91.
När jag tog mitt BE-kort löste jag det själv utan körskola(iofs 17år sedan).
Blev en del övande på backning. Då var det ju en konbana som skulle bemästras.
Är det nått liknande med backning på uppkörning för C1E?

//Johan
 
Senast ändrad:

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: Körkort C1 och C1E

I början på sommaren tog jag C-behörighet och kunde då konstatera, att själva körningen var den roligaste delen, men två råd skulle jag vilja ge:

1. Instämmer i Marex råd om en lektion i körskola. Inte minst för en ordentlig genomgång av säkerhetskontrollen. Då får du också helt säkert en checklista. I det studiematerial som finns att köpa ingår också ett häfte om säkerhetskontroll, men det är mycket utförligt och detaljrikt, inte direkt en checklista.

2. Föreslår också att du ordentligt repeterar grundteorien. Inte för att det hänt så mycket sedan början på 90-talet, men en hel del frågor kommer på grunderna.

Önskar dig Lycka till!

// J Peter
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Körkort C1 och C1E

Inte kul att backa efter speglar med ett släp som är smalare än husbilen. Kan kanske fungera med en bra backkamera, frågan är om det är godkänt vid en uppkörning.
 

Joring

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
13203
Medlemskap
2024
Sv: Körkort C1 och C1E

Hej igen,

Ingen som har nå tips på vad jag behöver fokusera på inför teoriprovet?

Hur går C1E provet till, backning m.m?

Mvh Johan
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Körkort C1 och C1E

Ett ”litet dilemma” om man vill köra upp med eget fordon och släp är väl att man saknar behörighet att få köra fordonskombinatiinen TILL uppkörningen!?

// Niklas
 
M

Marex

Guest
Sv: Körkort C1 och C1E

Hej igen,

Ingen som har nå tips på vad jag behöver fokusera på inför teoriprovet?

Hur går C1E provet till, backning m.m?

Mvh Johan

Vet inte, men antar att det finns en CE bok..kan som sagt vara värt någon krona att satsa på utbildning :) för i slutändan så handlar allt om säkerhet...
 

Joring

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
13203
Medlemskap
2024
Sv: Körkort C1 och C1E

Ser ingen anledning att lägga ut mer pengar än nödvändigt, då jag kört mitt ekipage i tre år sommar som vinter.
Då man blir av med B-körkort i en månad så förlorar man de farfarsrättigheter som man har när man tog körkort före 1juli 1996.

Jag vet att jag kan gå körskola och få lära mig allt där. Det kan hända att jag i slutändan tar en lektion.
Jag tror dock jag kan fixa det själv, med lite hjälp och tips från er här.

Mvh Johan
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Körkort C1 och C1E

Ser ingen anledning att lägga ut mer pengar än nödvändigt, då jag kört mitt ekipage i tre år sommar som vinter.
Då man blir av med B-körkort i en månad så förlorar man de farfarsrättigheter som man har när man tog körkort före 1juli 1996.

Jag vet att jag kan gå körskola och få lära mig allt där. Det kan hända att jag i slutändan tar en lektion.
Jag tror dock jag kan fixa det själv, med lite hjälp och tips från er här.

Mvh Johan

Låna Tungboken på bilbioteket, där finns mycket av det man behöver veta.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Körkort C1 och C1E

Då man blir av med B-körkort i en månad så förlorar man de farfarsrättigheter som man har när man tog körkort före 1juli 1996.

Mvh Johan

Detta gäller bara om du måste ta om körkortet, vilket inte behövs om det dras in på så kort tid som 1 månad.

Sedan kan kanske anledningen till varför det dras in på 1 månad också vara avgörande.

Vilket som gäller att om man måste ta nytt körkort (ny uppkörning/teori) förlorar man gamla behörigheter inte annars.

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Körkort C1 och C1E

Detta gäller bara om du måste ta om körkortet, vilket inte behövs om det dras in på så kort tid som 1 månad.

Sedan kan kanske anledningen till varför det dras in på 1 månad också vara avgörande.

Vilket osm gäller att om man måste ta nytt körkort (ny uppkörning/teori) förlorar man gamla behörigheter inte annars.

Mvh!
// Niklas

Är du helt säker på detta.
Arne.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Körkort C1 och C1E

Detta gäller bara om du måste ta om körkortet, vilket inte behövs om det dras in på så kort tid som 1 månad.

Sedan kan kanske anledningen till varför det dras in på 1 månad också vara avgörande.

Vilket osm gäller att om man måste ta nytt körkort (ny uppkörning/teori) förlorar man gamla behörigheter inte annars.

Mvh!
// Niklas

Detta kan man förledas att tro på, men det är på det viset att det räcker att körkortet varit återkallat en månad för att man ska tappa "grandfathers right" beträffande körkortsbehörighet.

I körkortsportalen står det:

"B-behörighet som har förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av annat skäl) efter detta datum. Om man haft sin B-behörighet oavbrutet sedan 30 juli 1996 får man köra personbil oavsett vikt. Men detta gäller enbart personbil. Inte bil + släp."

Dessutom står det på samma ställe:

"
Det finns inte något datum angivet på körkortet som anger när körkortet har varit ogiltigt och sedan utfärdats på nytt. Detta framgår dock av körkortsuppgifterna i vägtrafikregistret. Det datum som står på baksidan av körkortet avser när behörigheten utfärdades för första gången, oavsett hur många gånger körkortet har varit ogiltigt. Körkortsförnyelser räknas inte som nytt utfärdande och påverkar därför inte denna farfarsrättighet."

och
"
Om spärrtiden är kortare än ett år kan du oftast få tillbaka körkortet utan förarprov. När spärrtiden är längre än ett år måste du alltid göra ett nytt förarprov."

Avslutningsvis efterfrågar jag att skribenter här på forumet kontrollerar uppgifternas riktighet innan man skriver, allt för att vårt forums trovärdighet ska upprätthållas.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Körkort C1 och C1E

Detta kan man förledas att tro på, men det är på det viset att det räcker att körkortet varit återkallat en månad för att man ska tappa "grandfathers right" beträffande körkortsbehörighet.

Är du säker på att din tolkning är korrekt?
Det finns ingenting I skrivelsen du hänvisar till som motsäger mitt påstående.

...


[/I]Avslutningsvis efterfrågar jag att skribenter här på forumet kontrollerar uppgifternas riktighet innan man skriver, allt för att vårt forums trovärdighet ska upprätthållas.

Skribenten, idet här fallet jag, kan sitta på kunskap på annat sätt än att behöva kontrollera med Trafikverket. I det här fallet är mitt uttalande bserat på egen erfarenhet.

Inga av mina behörigheter togs bort när jag 2014 fick körkortet indraget (2mån) pga fortkörning. Dvs. jag har kvar behörigheten BE som togs januari 2013 samt rätten att köra personbil > 3,5t (B) då körkortet togs 1983 OCH behörigheten att framföra tung mc (A) som togs 1988.

Med din tolkning borde jag ha blivit av med A-behörigheten, BE-behörigheten samt rätten att framföra personbil >3,5t vilket inte skedde.

Jag eftersöker att skribenter frågar om man är osäker i stället för att anta. Klimatet i dialogen blir så mycket bättre.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Körkort C1 och C1E

Jag är också helt säker. Du får inte köra tung husbil om du varit av med kortet efter 96 (spelar ingen roll hur kort tid). Detta har utretts på forumet många gånger...

Att du får tillbaka behörigheterna är sant, men du förlorar för alltid möjligheten att köra hur tung husbil som helst.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Körkort C1 och C1E

Skribenten, idet här fallet jag, kan sitta på kunskap på annat sätt än att behöva kontrollera med Trafikverket. I det här fallet är mitt uttalande bserat på egen erfarenhet.

Inga av mina behörigheter togs bort när jag 2014 fick körkortet indraget (2mån) pga fortkörning. Dvs. jag har kvar behörigheten BE som togs januari 2013 samt rätten att köra personbil > 3,5t (B) då körkortet togs 1983 OCH behörigheten att framföra tung mc (A) som togs 1988.

Med din tolkning borde jag ha blivit av med A-behörigheten, BE-behörigheten samt rätten att framföra personbil >3,5t vilket inte skedde.

Jag eftersöker att skribenter frågar om man är osäker i stället för att anta. Klimatet i dialogen blir så mycket bättre.

Det gäller att inte blanda ihop äpplen och päron. Det jag kommenterade var de så kallade farfarsrättigheterna om att köra pb II med B-körkort. Detta är som bekant ett undantag från huvudregeln. Naturligtvis fick du behålla dina behörigheter A och B och BE efter två månaders återkallelse. Det är ju bara vid återkallelse i över ett år som man i normalfallet måste ta nytt körkort. Däremot har din behörighet att framföra en pb II över 3,5 ton upphört att gälla i och med att körkortet återkallades 2014. Precis som jag skrev in mitt inlägg står det inte i körkortet att det har varit återkallat, så det ankommer på innehavaren att kontrollera om eventuella undantag kan har försvunnit.
 
F

F.d. 56930

Guest
Sv: Körkort C1 och C1E

Är du säker på att din tolkning är korrekt?
Det finns ingenting I skrivelsen du hänvisar till som motsäger mitt påstående.

Skribenten, idet här fallet jag, kan sitta på kunskap på annat sätt än att behöva kontrollera med Trafikverket. I det här fallet är mitt uttalande bserat på egen erfarenhet.
Inga av mina behörigheter togs bort när jag 2014 fick körkortet indraget (2mån) pga fortkörning. Dvs. jag har kvar behörigheten BE som togs januari 2013 samt rätten att köra personbil > 3,5t (B) då körkortet togs 1983 OCH behörigheten att framföra tung mc (A) som togs 1988.
Med din tolkning borde jag ha blivit av med A-behörigheten, BE-behörigheten samt rätten att framföra personbil >3,5t vilket inte skedde.
Jag eftersöker att skribenter frågar om man är osäker i stället för att anta. Klimatet i dialogen blir så mycket bättre.

Det står väl ingenstans att du ska bli av med behörigheter du har förvärvat, så länge inte körkortet är indraget mer än 12 månader ?
Det är skillnad på behörigheter du har förvärvat och behörigheter du har "fått på köpet", så kallade farfarsrättigheter.
Behörigheter du har förvärvat blir du bara av med om körkortet har varit indraget mer än 12 månader, och då måste du alltså ta om dom.
Behörigheter som du har "fått på köpet" blir du av med om du får körkortet indraget oavsett längd och anledning.
Jag har kollat upp detta pga att jag var i samma sits som du förra året.
 
Toppen