• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En fråga om diesel

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Man har ju läst ganska mycket om diesel här på forumet, det har varit många åsikter & lite svårt att bilda sig en uppfattning om vad som är bäst. Visst har jag själv trott mej veta en del men skulle ändå vilja ha mer insikt i ämnet diesel, både vad det gäller energiinnehåll & miljö. Jag är på intet sätt någon miljöfanatiker men tänkte att om det finns ett bränsle både energirikt för bästa prestanda & då även bra för miljön så skall jag försöka tanka detta i största möjliga mån.

  • Vilken dieselkvalitet har högst energiinnehåll så att man får mest effekt ur motorn?
  • Vilket är den miljömässigt bästa dieseln?
  • Vilken diesel är den bästa kombinationen av dessa?

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: En fråga om diesel

Jo, det gör jag också, men jag tänkte mest på här hemma. Jag åker ner till Tyskland nu på Torsdag & då blir det att tanka där.

Bennie
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: En fråga om diesel

Jag har alltid tvivlat på tillsatser o dylikt i bränslet, men provade för skojs skull att tanka på Circle K och deras Diesel Miles Plus.
Inte tusan vet jag vad det är för soppa, men jädrar vilket drag det blev i kärran. Märkbar skillnad faktiskt, tycker jag.
Eller så hade jag solen i ryggen och lite medvind? :rolleyes:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: En fråga om diesel

Verkar väldigt intressant. Men, jag är lite skeptisk. Företaget säljer ju bränslet & ska ju börsintroduceras. Det handlar ju trots allt om att dom vill tjäna pengar. Jag skall se om jag kan fördjupa mig i detta.

Bennie
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: En fråga om diesel

Jag kör alltid på Preem i Sverige. (Billigast genom SÅIFA) Har aldrig haft några problem. Jag har åkt flera gånger till Spanien och en gång till Italien. Bokför miltal och liter fyllt vid varje tillfälle. Har aldrig kunnat konstatera vad många hävdar att diesel utanför Sverige skulle vara mer energirik och ger lägre förbrukning.
ERIKPER
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: En fråga om diesel

Vad många inte tänker på är att medvind eller motvind har stor inverkan på hur man uppfattar motorstyrkan. Jag tror, som Erikper och några andra har kommit fram till, att skillnaderna mellan dieselkvaliteterna är närmast försumbara.
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Sv: En fråga om diesel

Jag kör alltid på Preem i Sverige. (Billigast genom SÅIFA) Har aldrig haft några problem. Jag har åkt flera gånger till Spanien och en gång till Italien. Bokför miltal och liter fyllt vid varje tillfälle. Har aldrig kunnat konstatera vad många hävdar att diesel utanför Sverige skulle vara mer energirik och ger lägre förbrukning.
ERIKPER

Jag har exakt samma erfarenhet.

Nu kanske mitt inlägg blev begripligt.
:)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: En fråga om diesel

Min erfarenhet är att det inte är någon märkbar skillnad på hur bra bilarna går oavsett var i Sverige man tankar.
Däremot märker jag alltid stor skillnad varje gång jag lämnar Sverige och tankar i t.ex. Tyskland. Bilen blir märkbart piggare.
Samma på vägen hem efter första tankningen i Sverige. Då tror man att man fått något fel på bilen.
Och nej, det är inte inbillning.
 

inbart11

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024
Sv: En fråga om diesel

Min erfarenhet är att det inte är någon märkbar skillnad på hur bra bilarna går oavsett var i Sverige man tankar.
Däremot märker jag alltid stor skillnad varje gång jag lämnar Sverige och tankar i t.ex. Tyskland. Bilen blir märkbart piggare.
Samma på vägen hem efter första tankningen i Sverige. Då tror man att man fått något fel på bilen.
Och nej, det är inte inbillning.

Håller med
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: En fråga om diesel

För att få ett utlåtande från en som arbetat med & sålt oljor & diesel i bortåt 50 år så har jag talat en mackägare på grannorten (Frändefors). Hans bestämda åsikt är att DB1 (blankdiesel) är den som är mest energirik & som motorn blir starkare med. Dagspriset är 13,60:-/L hos honom, 10 öre dyrare än det andra kladdet pga högre skatt. Det blir till att tanka där inför tysklandsresan imorgon. Nästa tankning blir i Tyskland & då blir det Europadiesel. Efter letande så hittade jag denna fakta om diesel.

Bennie
 

Bilagor

  • Dieselfakta.pdf
    332 KB · Visningar: 201

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: En fråga om diesel

Ja, det finns uppenbarligen flera alternativ. Frågan är vilka av dessa som får användas i motorfordon. Det handlar ju inte bara om miljön utan det är ju en skattefråga också. Förr fanns ju färgad lågskattad diesel för arbetsfordon. När jag var i Norge för några år sedan hade dom sådan som inte fick säljas till privatbilister. Hur är det idag? Jag skulle tro att den sk. sjödieseln med det låga priset inte får användas annat än för sjöfarten.

Bennie
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: En fråga om diesel

För att få ett utlåtande från en som arbetat med & sålt oljor & diesel i bortåt 50 år så har jag talat en mackägare på grannorten (Frändefors). Hans bestämda åsikt är att DB1 (blankdiesel) är den som är mest energirik & som motorn blir starkare med. Dagspriset är 13,60:-/L hos honom, 10 öre dyrare än det andra kladdet pga högre skatt. Det blir till att tanka där inför tysklandsresan imorgon. Nästa tankning blir i Tyskland & då blir det Europadiesel. Efter letande så hittade jag denna fakta om diesel.

Bennie

Har läst det dokument du bifogar, men det finns väl inget i det dokumentet som stödjer att MK3 diesel (Eurodiesel) är mer eller mindre energirik än MK1 diesel (Svensk diesel), eller missar jag något.

Energimyndigheten anger däremot i ett annat dokument värmevärdet för MK1 till 9,8000 MWH/m3 och för MK3 till 9,9500 MWH/m3. Dvs MK3 har ett energiinnehåll som är 1.5% högre. Ni som kan mäta/registrera en skillnad i förbrukning eller "motorpigghet" på 1,5% är bara att gratulera.
ERIKPER
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: En fråga om diesel

Det är väl allmänt känt att det är mer drag i Europadieseln än den Svenska. Sen vad den teoretiska procenten är vet jag inte.
I praktiken är den i alla fall så pass märkbar så att jag flera gånger först märkt skillnaden och då sen kommit på att "Javisst ja, jag har ju tankat annan diesel".
Men det krävs ju att man står på lite och använder motorn också för att man skall märka någon skillnad.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: En fråga om diesel

Tror att det mest handlar om lufttrycket...i däcken alltså. Svenskpumpade däck blir varmare och "hårdare" söderut så att de rullar lättare...
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: En fråga om diesel

Hej!

Läste på Circle K sidan:

Europadiesel är mer energieffektiv och minskar därmed förbrukningen av fossila bränslen. Europadieseln har en högre densitet och därmed ett högre energivärde och därför tar den dig upp till tre procent längre. Det är en fördel när vi vill minska användningen av fossila bränslen i samhället och det är en fördel för plånboken.

Läs mer här: https://www.circlek.se/sv_SE/pg1334072467896/privat/drivmedel/hallbar-utveckling/Europadiesel.html
 
Toppen