• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrottsförsök

Status
Stängd för vidare inlägg.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Natten mellan 10 och 11 november 2017 hade vi ett inbrottsförsök i vår husbil.


Här hade vi parkerat och det var upplyst och massor av tradare. Det var en kylbil väldigt nära oss som lät väldigt mycket hela natten. Bilden är tagen på morgonen.

DSCN3213.JPG
Vi körde iväg och vi stannade för fika efter en del mil. Nu kollade jag på bodelsdörrens lås och hajade till.

DSCN3215.JPG
Så här såg låset ut. Helt klart hade vi haft ett inbrottsförsök under natten. Hade inte hört ett dugg och det var ju inte så konstigt för kylbilen förde verkligen oväsen.

DSCN3217.JPG
Denna enkla lösning räddade oss helt klart från ett inbrott. Brukar använda den när jag inte känner mig helt bekväm där vi har parkerat.

Vi är väldigt glada för att vi kunde avvärja ett inbrott på ett så enkel sätt.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Inbrottsförsök

Ett klart skolexempel! Typiskt, att så kan ske när man övernattar bland långtradare.

Denna typ av försök till inbrott har fått många att tro, att i fall då inbrottet lyckats har man varit drogad och att någon gas har använts eftersom man inte hade märkt något när inbrottet skedde.

Nu är Eva och Hasse erfarna husbilsåkare så de hade vidtagit extra säkerhetsåtgärder och därför misslyckades inbrottsförsöket.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Inbrottsförsök

Absolut är det bra att förebygga och försvåra för buset. Det hade vi ju också gjort enligt mig. Om vi hade haft utvändig rörelsesesorer så hade vi nog varit vakna hela natten. Tradarna kör dygnet runt och dom körde förbi rätt så nära. Antar att larmet hade utlösts då. Jag vet inte hur känsliga sådana är.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Inbrottsförsök

De sensorerna vi har är inställbara på 0,5m till 1,5m. Vi har sensorerna inställda på ca 1,25 m och har bara fått två falsklarm, ett på Jotunheim när en fårflock väckte oss tidigt en morgon och en gång på lastbilsparkeringen vid Brennerpasset då det började regna likt ett skyfall. Jag har också kopplat ett blinkersrelä till sirenen (invändigt) som ger ström till att helljuset blinkar ända tills jag kopplar bort larmet. Jag har ingen siren ute för den som sitter inne hörs ut så "böset" blir varse om att de är upptäckta.
När vi står på ställplatser som är trånga och med mycket folk sätter vi inte på larmet, risken finns då att det larmar om någon går förbi eller backar in och ställer sig för nära. Men är det en öppen ställplats sätts larmet på.
Hela anläggningen tog knappt en dag att installera och jag gjorde det själv.
 

Anki o Claes 950

FD HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
950
Medlemskap
2022
Sv: Inbrottsförsök

Vi blev oxo utsatta för inbrottsförsök på en rastplats nära
franska gränsen Larmet tjöt så han fick brått därifrån.
Några dagar senare slutar tapparna att fungera som låser dörren.
Fick använda en träbit tvärs över dörrkarmen samt ett spännband
runt dörrhandtaget. Detta fick jag fixat i Agadir nytt lås
o nya fjädrar så nu fungerar det igen.
Det kostade 400 DH ca 380 kronor ej prutbart
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Sv: Inbrottsförsök

Var köpte du grejorna till larmet som du installerat, och vad innehöll det?
Gällde Tommy och Elisabets inlägg.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Inbrottsförsök

Var köpte du grejorna till larmet som du installerat, och vad innehöll det?
Gällde Tommy och Elisabets inlägg.

Jag köpte mina grejor på nätet hos Dalhems.com, tror allt kostade kring 1000:-
Jag köpte 4 sensorer, kablar till sensorer, kopplingsbox, ställbar summer (tuta) för inv bruk samt ett blinkrelä för helljusblink.
Men skulle jag handlat i dag så hade jag valt trådlösa sensorer och det finns ett betydligt större urval av backsensorer idag för eftermontage.
 
C

chiva

Guest
Sv: Inbrottsförsök

Hej.
Tro bara inte att det är säkert att stå bland långtradare!
Jag har vaknat en natt av att någon bräckte i dörrhandtaget, när jag for upp med ficklampan såg jag en som sprang in bland långtradarna, sedan hördes en dörr som slogs igen och allt var tyst och lugnt.

Det finns nog många underbetalda östchaufförer som gärna vill plocka en turist! Jag kör numera hellre in i närmsta by om jag inte kan stå precis utanför en upplyst nattöppen restaurang.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Inbrottsförsök

Hej.
Tro bara inte att det är säkert att stå bland långtradare!
Jag har vaknat en natt av att någon bräckte i dörrhandtaget, när jag for upp med ficklampan såg jag en som sprang in bland långtradarna, sedan hördes en dörr som slogs igen och allt var tyst och lugnt.

Det finns nog många underbetalda östchaufförer som gärna vill plocka en turist! Jag kör numera hellre in i närmsta by om jag inte kan stå precis utanför en upplyst nattöppen restaurang.

Har varit utsatt för detta oxå..tror som du skriver..underbetalda östchaffisar.
Men jag klarade med bra lite skador på låset bara..men jag har en enkel lösning för att spärra bodelsdörren..ett spännband av de enkla sorten..spänner fast i bodelshandtaget och instegshantadet .
Kanske kan man oxå hitta en annan lösning och sätta dit något smart beslag ..och göra något liknande som jag har.
Leffe S
 

inbart11

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024
Sv: Inbrottsförsök

Därför stannar vi aldrig på en parkering över natten.
Bättre att åka in på en ställplatz.

Många Ställplatser är inte säkrare än på en parkering ihop med andra bilar! Har varit på Ställplatser där det varit inbrott! Har dock haft turen att klara mig själv. Hälsning, Ingemar
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Inbrottsförsök

Hej Eva o Hasse. Fungerar låset fortfarande? Var hände inbrottet? Ni måste ha lite otur med inbrott, Laxbutiken och nu detta.
Hoppas det var sista gången.

Hälsningar Sanddammaren
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen