• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Maxx fan takfläkt

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Sv: Maxx fan takfläkt

Japp! Vi installerade en i år före vi åkte söderut. Vi valde mellan fläkt och ac men de vi talade med om tidigare erfarenheter rekommenderad flökt då de hade svårt att sova med en ac som slog från och till och tydligt siganlerade sin existens. Ytterligare en fördel var givetvis strömförbrukningen då vi ofta fricampar och vill kunna använda ”kylan” när det behövs. Tidigare turer har vi inte kunnat sova på grund av värmen men tack vare fläkten så var årets resa en succe:) Den fläkt vi fick är dock något obalanserad vilket ger ett svagt ljud på lägsta hastigheten. För vår del har det inte spelat någon större roll då vi normalt kör den på högre effekt men det var det negativa jag kunde komma på.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Maxx fan takfläkt

Har tittat lite på nätet utomlands och de jag hittat är inte mycket billigare. Dessutom finns det olika monteringsmått som inte alltid är så lätt att se. Inget kul att få hem en med mått för hålet på 36x36 när det ska vara 40x40. De finns dessutom manuella utan fjärrkontroll. Tänkte sätta en i duschrummet på vår bil då den dörren ändå är öppen på natten. Blir nog att köpa från: https://www.campingtillbehor4u.se
https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/maxxfan-deluxe-40x40-cm.html
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Maxx fan takfläkt

Hejsan, jag kan inte hitta något direkt om max. effekt men det står i monteringspappren att den skall vara säkrad med 5A.
Den drar ju som mest när den går på fullfart och är den då i närheten av 5A. så blir det ju uppåt 60W, men troligen mindre än så för att säkringen skall hålla med marginal.
Men vilket då skulle betyda att om du håller dig här norrut så borde du ha minst 100 till 120W solcell för att det skall räcka till om fläkten går fullt och solen skiner från klar sommardagshimmel och man vill vara säker på att inte plocka ut något från batteriet.
Det finns kanske bättre uppgifter på vad den drar, ev. på en skylt på själva enheten. Förbrukningen brukar dessutom sjunka rätt mycket när man man drar ner varvtalet på en fläktmotor.

Maxx FAN 3.JPG

M.v.h. JANKRO.


Ps. Hittade ett inlägg på en försäljningssida.

MAXX FAN 4.JPG

Men det skadar nog inte med minst 100 till 120W solcell i alla fall.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, trots att jag försöker att vara ekonomisk (inte snål :rolleyes:) och köpa så billigt som möjligt från andra länder, så finns det en viss fördel med en 40x40 lucka så det fick bli en som sen Julklapp till mig och min bil också.

Hade lite svårt att bestämma mig, men det blev en rökfärgad, hoppas det blir bra.

M.v.h. JANKRO.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag har precis installerat en lucka, allt funkar precis som det ska. Fläkten låter lite men inte mer än andra fläktar som kan suga ut den stora luftmängden.
Vi har vår i sovutrymmet och tyvärr finns det ingen mörkläggning, jag köpte den mörka modellen men den släpper ändå igenom rejält med ljus. Jag löste detta genom att montera innerramen till den mini Heki som satt där innan detta funkar men jag var fick ta bort det manuella nödvred som finns på Maxxfan.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej. vi har precis köpt en maxxfan delux fläkt. Jag undrar hur du löste strömförsörjningen till fläkten.
jag har inget i närheten av luckan.
Mvh Tommika
Ta helt bort gamla luckan. Tog ett långt borr köpt på biltema och borrade från luckhålet genom takisolering in till ett sidoskåp där jag sen fick lokaliera borret. Drog ut borret och stack in ett tunt kopparrör med vilket jag fick igenom kabeln till fläkten och ut till skåpet. Gick väldigt bra.
 

tommika

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
16564
Medlemskap
2025
Ta helt bort gamla luckan. Tog ett långt borr köpt på biltema och borrade från luckhålet genom takisolering in till ett sidoskåp där jag sen fick lokaliera borret. Drog ut borret och stack in ett tunt kopparrör med vilket jag fick igenom kabeln till fläkten och ut till skåpet. Gick väldigt bra.
En får tacka! Bra tips. :wink:
 
Toppen