• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter av att hitta mig en husbil (långt)

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Mitt första krav var att jag skulle kunna stå rak i kök, toa, dusch och matplats. Helst också vid sängarna. Dessutom vill jag kunna ligga raklång i någon säng. Självklart kan tyckas, men det visade sig vara ett besvärligt krav eftersom jag är 196 cm i strumplästen och litet längre med skor på.

Priset var ju inte oviktigt heller. Jag siktade på 1 – 1.5 miljoner.

Fler krav:
Minst tre spislågor och ugn. Jag vill kunna laga mat utan att behöva kompromissa alltför mycket.
Så mycket tankkapacitet och batterikapacitet det bara går. Båten jag sålde hade 400 lit vatten och 330 Ah batteri, som jämförelse.
Helst vattenburen värme, åtminstone “året-runt”-kapacitet i Sverige.
Så kort/liten bil som möjligt.
Måste, räknat från tomvikt, kunna lasta knappt 700 kg (fyllda tankar, gas, mat, husgeråd, böcker, folk, cyklar, ...) med marginal, utöver fabriksmonterad extrautrustning.
Batterier, pumpar, elcentral etc. skall sitta åtkomligt.
Snygg inredning och snygg utvändigt.

Väldigt många bilar försvann på grund av bristande sänglängd, minst två meter, och alldeles får låg takhöjd i dusch. Nästan överallt stack mitt huvud upp genom takluckan i duschen och inre takhöjden var i höjd med halva näsan. Officiellt har man 198 cm takhöjd men så fanns det nästan alltid ett trappsteg eller en tröskel in till toa och/eller dusch, som förstörde det hela.

Många bilar har, i mina ögon, små tankar (<100 lit) och ganska liten batterikapacitet (<100 Ah).
Värme och vinterduglighet var inget problem och sällan kökets utrustning.
Kombinationen lång säng och korta bilar fungerade inte så bra. :)
Tillräcklig lastmarginal ledde till att en totalvikt av 4250-4500 kg verkade vara ett minimum.
Åtkomlighet var det litet si och så med. Även på stora dyra bilar var saker undangömda i dubbelgolvet och i det närmaste oåtkomliga.

När det gällde snygg inredning så blev jag ofta besviken. Snygga inredningar hittade jag nästan bara hos Niesmann och LaStrada. Tygval och färgsättning är för de flesta en sorglig historia. Mörkt eller halvmörkt träfanér som gjorde bodelen mörkmurrig och att den verkade ännu mindre än vad den hade behövt kännas som. Varför skall det vara träfaner? Vad är felet med väggar med ljust färgat laminat, åtminstone som tillval? LaStrada kan fixa det, så varför inte andra?
Varför så tråkiga tyger? Vad är felet med blommiga (eller rutiga, eller randiga) tyger (som tillval)?

Vad blev det då? Till slut (det har tagit flera års velande!) har jag kompromissat mig fram till Carthago c-line I4.9. Jag hoppas den kommer före sommaren. Carthago har helt klart ett ansträngt leveransläge. De verkar arbeta på (över?) gränsen till sin fabrikskapacitet! Effekten av ökad popularitet för husbilar.

Takhöjden räcker precis även om jag får ducka litet här och var om jag har skor på mig. Hyfsat bra kök. Ugn gick att få. Någorlunda stora tankar även om det är långt kvar till “båtvolymer”. Batterikapaciteten duger, fast mer hade varit bättre. Alde gick att få. Är i längsta laget med sina 7.5 m. Bra med lastmarginal med 4500 kg totalvikt. Servicepunkterna är någorlunda åtkomliga. Inredningstygerna är inga höjdare men det kan jag ändra på (egna kuddar och dynor!). Utsidans utseende är ok, utom framifrån. Den nya Carthago-grillen är inte så vacker precis.

Det finns säkert andra bilar som klarar min kravbild. Jag hittade själv några (t.ex. Dethleffs Esprit), men de hade andra nackdelar.

Husbilsbranschen är allt litet speciell. Hymergruppen har, som exempel, 10 märken (8 i Sverige). När jag hade gått igenom tre av märkena hade jag samlat ihop 73(!) olika modeller i 15 modellserier och dessutom ganska omfattande listor med “specialutrustning” och utrustningspaket. Är det i mänsklig förmåga att ha överblick över en sådan marknad? Å andra sidan måste man ju beundra produktionstekniken som gör det möjligt att över huvud taget få ekonomi i en sådan splittrad produktion. Visserligen är många modeller samma bil där den ena är integrerad och den andra halvintegrerad. Men ändå!

Och om någon undrar: Anmälningsavgiften och medlemsavgiften till HBK betalas in på måndag. :)

MVH Hans
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter av att hitta mig en husbil (långt)

Intressant läsning. Du har verkligen ställt upp en detaljerad kravspecifikation vilket är ett måste för att komma rätt i valet av bil.
Risken är annars uppenbar att det tar upp till tredje bilen innan man blir nöjd.
Hoppas du tar dig tid att delge oss information om hur du anpassar din bil efter dina önskemål och även annan information.
Välkommen till Husbilsklubben.se.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av att hitta mig en husbil (långt)

Första året blir det nog mest en fråga om “se, ta i och lära känna” och att stressa de olika systemen (el, gas vatten, ..) så eventuella konstigheter kommer upp till ytan innan garantin går ut. Modifiering av ryggdynor och hur man staplar porslin så det är tyst när man kör, blir det nog också.

Senare, när jag inte riskerar komma i konflikt med garantivillkoren tar jag nog itu med en del annat. T.ex. solceller, laddbooster, batterimonitor värd namnet, fjärrövervakning m.m. (någon som vet hur protokollet mellan Alde Smart Control och kontrollpanelen ser ut?).

Det där med “tredje bilen” påminner om ett talesätt inom programmering: “Ett programvarusystem behöver kodas tre gånger. Första gången för att förstå problemet. Andra gången för att få det att fungera och tredje gången för att få det bra”:)
Går kanske att överföra på husbilar också?

MVH
Hans
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter av att hitta mig en husbil (långt)

Jag tror inte vi är ensamma om att ha lyckats först med tredje bilen men vi har också förändrats under denna tid.
Första bilen var begagnad "pröva-på" där vi bytte in en underbar Polar husvagn mot en alkovbil.
Andra bilen var också en alkovbil men ny och vi var lyckliga med att få med oss barnbarnen på resorna.
Nu en delintegrerad designad just för oss två. Barnbarnen är nu vuxna män.
Jag tror att många varit med om samma resa.

Följer dig gärna och med stort intresse om du tar dig tid att skriva om dina planer. Det finns en enorm kunskapsbank inom vårt forum, ställ en fråga och du får svar inom någon minut. Det är ge och ta som gäller.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av att hitta mig en husbil (långt)

Jag satt och funderade på hur väl "vår bil" Carthago e-line I50 skulle motsvara din/era krav men insåg att den skulle falla på 2 punkter, höjd i duschutrymmet samt lastkapacitet (Fiat ALKO Heavy = 4500kg). Möjligtvis också att bilen är för lång (7,7m).

Vid valet av motsvarande modell men med IVECO-chassi (I50 Linerclass) fås en totalvikt på 5,4t och ståhöjd på 2,11m i hela bilen utom i duschen. Fast bilen är då hela 7,9m lång.

Prismässigt går det att hitta begagnad bil (Fiat ALKO-chassi) inom er budget (import från Tyskland).

Fast nu har ni redan köpt bil och dessutom valt den modellen vi först tittade på och väldigt länge hade som favorit innan vi fick syn på den vi köpte/importerade i februari.

Svårigheten vi hade med att hitta "rätt bil" (c-line I4.9) var kravet på möjlighet att värma upp mha. elpatron. Inte för att vi speciellt ofta står inkopplad på 230V men NÄR vi väl gör så vill vi ha den möjligheten. Och de allra flesta c-line I Tyskland säljs med Truma-panna utan elpatron.

Nu blev vi mer än nöjda, efter en hel del strul med säljaren, och vi har definitivt fastnat för vattenburen värme även om det fungerade bra i vår gamla bil med Trumas luftvärme.

Får önska lycka till mer er nya fina bil och samtidigt saga att du/ni verkar ha gjort ett minst sagt grundligt förarbete (vilket är nyckeln till att känna sig nöjd även långt efteråt).

Mvh!
// Niklas
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av att hitta mig en husbil (långt)

Både I50 och I51 (2- och 3-axliga) låg länge väldigt högt på listan av möjliga bilar. På plussidan var den väl tilltagna takhöjden, de stora vattentankarna och bra med batterikapacitet. Men det var det där med höjd i duschen. Det finns ju en tröskel mellan kök och sovdel som sänkte takhöjden. Takduschen på I50 tog dessutom bort ytterligare centimeter, fast man kan köpa bilen utan den. På I51 tillkom ytterligare en liten tröskel in i duschen.

Allt detta gjorde att mervärdet utöver vad I4.9 kan ge, inte var tillräckligt stort för att motivera prisökningen.

MVH
Hans
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av att hitta mig en husbil (långt)

Menar du att tröskeln upp till sovdelen inte finns på I4.9? Det har jag missat i så fall.

Nu är/var detta ingen issue för oss då både jag och min hustru är kortare än 1,80m. Vi hade andra, för oss viktiga kriterier/krav:

- Väl isolerad (vinterbonad)
- Stort garage (höjd >1,19m)
- Längsgående sängar
- Dusch med golvytan separerad från toalettdelen
- Kammkedja
- Låg bränsleförbrukning
- Tillräcklig motoreffekt för säkra omkörningar
osv.

Mvh!
// Niklas
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av att hitta mig en husbil (långt)

Nix ingen tröskel. Golvet är plant hela vägen till sängarna. Det syns om man tittar på 360-vyn för bilarna på Carthagos hemsida.

Min tro är att "duschmodulerna" är densamma i c-line och e-line med den lilla skillnaden att hjulhuset stör i I4.9. Tröskeln är alltså till för att lyfta golvet så samma duschmodul går att använda (rationellare inköp och produktion) och det extra utrymmet under golvet gör att man kan sätta in en större vattentank.

Hälsn. Hans
 
Toppen