• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viktminskning

F

F.d. 57606

Guest
Hej!

Vi kör en bil med begränsad lastkapacitet och söker efter lösningar för att frigöra med vikt för last. Att klassa upp bilen till högre totalvikt är inte aktuellt. Att "strippa" bilen och väga om den för att få högre lastvikt på pappret är bara en skrivbordsprodukt eftersom mycket av det som då tas bort ändå ska med vid resa. (Att straffskalan för övervikt beräknas utifrån procentuell överlast och att det därför är önskvärt med hög lastvikt på pappret kan vi bortse ifrån i den här tråden.)

Att köra med tomma vattentankar, halvfull dieseltank och begränsa packning och skafferi är självklarheter. Vi är ute efter permanenta modifikationer som ger varaktig och betydande viktminskning av bilen. Några exempel: Nu sitter det luftkonditionering på taket (40 kg) som kan bytas mot en taklucka (10 kg) vilket skulle ge 30 kg minskad vikt. Bak sitter ett cykelställ (15 kg) som kan monteras bort och istället lasta cyklarna i garaget. Originalmadrasserna är förvisso sköna men tunga. Byte mot lättare madrasser skulle ge 20 kilos minskad vikt.

Det finns rimligtvis andra med liknande utmaning som har hittat smarta och varaktiga lösningar för att minska vikten. Dela gärna med er!

Stort tack i förväg
 

Stefan1962

HBK Intresserad
Inlägg
33
Kommun
Tyresö
Sv: Viktminskning

Hej Big Swede
Vet inte om ditt namn är = att du är stor :twitcy:
Jag ökade varaktig viktminskning = gått ner 20 kg under hösten, 15 kg kvar till målet. Har då 35 kg mer i lastvikt på husbilen. Frugan har inte lika mkt att ta av, 4 kg ner där.

Annars känns det svårt att skala av husbilen tycker jag.

Lycka till
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Viktminskning

Om du har markis så tjänar du 30 - 50 kg på att plocka bort denna. Har du 2 P11'or så tjänar du ytterligare ca. 20 kg på att lyfta ut den ena. Likaså om du har 2 bodelsbatterier & plockar ut det ena så lättar det ytterligare ca. 25k g. Summan blir en ökning av lastkapaciteten med ca. 85 kg. Sedan kan du ersätta ett ev. reservhjul med en däcklagningssats (kompressor) så tjänar du ytterligare ca. 30 kg.

Bennie
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Viktminskning

Funderar på taksängen, blir bilen mer instabil om man skulle plocka bort den? Många kilon skulle det bli.
Vår sitter i mitten över sittgruppen och funderat på att plocka den då vi bara är 2 som åker.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Viktminskning

Vi har tänkt i samma banor och gjort följande:
- Ersatt bäddmadrassen med Froggi fjädrar
- Demonterat stödbenen bak
- Ersatt verktyg och domkraft med assistansförsäkring
- Bytt gasolflaskorna mot en påfyllbar i aluminium
- Bord och stolar i lättviktsutförande

/Thomas
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Viktminskning

Funderar på taksängen, blir bilen mer instabil om man skulle plocka bort den? Många kilon skulle det bli.
Vår sitter i mitten över sittgruppen och funderat på att plocka den då vi bara är 2 som åker.

Jag bytte bil för att bli kvitt taksängen, kanske inte direkt försvarbart ur ekonomisk synvinkel?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Viktminskning

Får det plats kompositflaskor (gasol) I stället för stål finns lite vikt att spara där.

Sedan kan man naturligtvis börja resonera som vid fjällvandring när man vill bära så lätt som möjligt.

- Kläder med multifunction ex. 1 jacka som också är regntät, flera tuna lager I stället för tjocktröjor. Hur manga par skor behöver man egentligen ha med sig?

- Allt som innehåller vätska väger. Kan man fylla på förråd efter hand (schampo, drickbart osv.)?

- Undvik glasförpackningar.

- Någon har redan skrivit "markis = bort". Vill man ha tak över huvudet utomhus kanske man kan skaffa en tarp I stället (vikt = 1-1,5kg).

- Åker ni bara 2st räcker det ju med 2 uppsättningar bestick/tallrikar/mugger osv.

Slutligen tror jag dock mest på modellen att successivt utvärdera vilka prylar/kläder etc. man använder och VÅGA lämna hemma det man inte använt.

Åker man söder över sommartid behöver man inte extra varma kläder. Skulle det mot förmodan blir kallare än man räknat med köpt det man behöver då.

Med det här tänker har vi kört mc i Europa på sommrarna I over 15 års tid och aldrig behövt handla varma kläder trots att tjocktröja mm. har lämnats hemma.

Mvh!
// Niklas
 

Kerstin och Bengt

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
5269
Medlemskap
2024
Sv: Viktminskning

Hej
Jag tog bort översängen i en Bürstner Aviano 06. Sparade cirka 55 - 60 kilo. Lite bökigt men med flera händer så gick det. Tyvärr var jag tvungen att förstöra lite så att det går inte att återställa. Fick även klä sidorna där sängen satt fast. Använde tyget för underklädseln till sången.
 
F

F.d. 57606

Guest
Sv: Viktminskning

Ha ha, nej mitt alias har inget med min vikt att göra. Det var ett smeknamn jag fick när jag bodde i Kanada får många år sedan och som hängt med sedan dess. Varken jag eller någon annan i familjen kan spara in särskilt många kilon. Barnen är dessutom 9 och 12 år så de lär ju öka 5-10 kilo per år framöver :wideeyed:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 57606

Guest
Sv: Viktminskning

Om du har markis så tjänar du 30 - 50 kg på att plocka bort denna. Har du 2 P11'or så tjänar du ytterligare ca. 20 kg på att lyfta ut den ena. Likaså om du har 2 bodelsbatterier & plockar ut det ena så lättar det ytterligare ca. 25k g. Summan blir en ökning av lastkapaciteten med ca. 85 kg. Sedan kan du ersätta ett ev. reservhjul med en däcklagningssats (kompressor) så tjänar du ytterligare ca. 30 kg.

Bennie

Tack för tipsen! Markis har vi och vi överväger ständigt om den ska vara kvar eller inte. Sommartid kör vi med en gasolflaska men vintertid vill vi ha två för att få kontinuerlig drift av värme. Ett batteri och reservhjulet har redan åkt ut.
 
F

F.d. 57606

Guest
Sv: Viktminskning

Jag har bytt två blysyrabatterier á ca 27 kg mot ett 100Ah LifePo4 på ca 14 kg och minskat bruttovikten med ca 40 kg.

Vi har ett 100 Ah batteri nu. Kanske går att hitta ett lättare batteri. Ska kollas upp. Tack!
 
F

F.d. 57606

Guest
Sv: Viktminskning

Hej
Jag tog bort översängen i en Bürstner Aviano 06. Sparade cirka 55 - 60 kilo. Lite bökigt men med flera händer så gick det. Tyvärr var jag tvungen att förstöra lite så att det går inte att återställa. Fick även klä sidorna där sängen satt fast. Använde tyget för underklädseln till sången.

Vi har taksäng fram och våningssängar bak. Alla sängar behövs, men konstruktionen för taksängen känns tung, om än stabil. Kanske går det att göra något där.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Viktminskning

Om du har stålflaskor till gasolen, byt till aluminium. Vår markis vägde 37 Kg plus fästen, vi har inte saknat den. Servisen är väl redan Melamin, och glasen plast. Tunga kokkärl kan bytas mot lätta av aluminium. Det finns lätta och kompakta kokkärlskit med lösa handtag.
Stekpannor kan vara förvånansvärt tunga. 100Ah blybatterier väger 26-30Kg, kan med fördel bytas mot 60Ah litium (10-12Kg) för samma kapacitet, eller 100 Ah (ca 15Kg) med betydligt större kapacitet, och då behövs bara ett istället för två, året runt. Kostar tyvärr en del..?
Verktygslåda, elkablar, vattenslangar kan vara överdimensionerade. Onödigt tunga cyklar?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 57606

Guest
Sv: Viktminskning

Tack för tipsen. Gasolflaskor av komposit är ännu lättare än aluminium. Någon nackdel med komposit?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Viktminskning

Ja, de är inte bra på vinter p.g.a. för dålig värmeöverföring, det kan göra att man inte får någon gas när man som mest behöver den!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Viktminskning

Tack för tipsen. Gasolflaskor av komposit är ännu lättare än aluminium. Någon nackdel med komposit?

Med kompositflaskor riskerar man vid kall väderlek att gasolen ej övergår i gasform. Sommartid och ner mot 0C är det inga problem men kallare kan det bli problem och vid -10C eller ännu lägre funkar det inte.

Komposit (1st) på sommaren och 2st Alu på vintern kanske?

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 
F

F.d. 57606

Guest
Sv: Viktminskning

Lekt lite med bantningstips under åren hittills har vi minskat 58kg. En del kostar men mycket är gratis, i gengäld så tappar man lite komfort eller säkerhet.

Visa bilaga 130581

Tack för detta. Smart att ställa upp alla möjliga besparingar med realistiska vikter. Gillar också hur du omvandlat det till kr/kg!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Viktminskning

Ett sätt att lösa problemet med behovet av ökad lastförmåga, är att bli nykterist!! Då susar man förbi alla Bordershop och spritbutiker och ökar inte i vikt!
//Göte J
 
Toppen