• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Proffs installation solcell?

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min verkstad har monterat 160W solcell, på taket har man dragit 230V gummikabel 2,5mm2, efter takgenomföring har man skarvat med vanliga presskabelskor, dragit vidare 2st 6mm2 kablar till regulator/batteri.

Kan detta betraktas som OK?
Hur mycket förlorar man på 2 meter gummikabel samt skarvar?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Proffs installation solcell?

Ja någon proffsintallation är det då rakt inte. Jag har själv installerat solceller på ett par HB'ar & någon gummikabel har definitivt inte ingått i detta. Den kabel jag använt är 6-kvadrats kopparkabel avsett för detta.Lägg upp lite bilder & visa eländet så får du säkert en hel del seriösa förslag på vad som borde åtgärdas.

Bennie
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Proffs installation solcell?

Det finns ju ingen, elektrisk, vinst med att använda 6mm2 kablar om någon sträcka av kabeldragningen i övrigt betsår av 2,5mm2. Däremot finns ju en risk om nu behovet är 6mm2, nämligen överhettning av 2,5mm2 kablarna.

Oproffsigt värre är min åsikt.

// Niklas
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Proffs installation solcell?

Det finns ju ingen, elektrisk, vinst med att använda 6mm2 kablar om någon sträcka av kabeldragningen i övrigt betsår av 2,5mm2. Däremot finns ju en risk om nu behovet är 6mm2, nämligen överhettning av 2,5mm2 kablarna.

Oproffsigt värre är min åsikt.

// Niklas

Niklas

Det var ju inte så jag menade & inte heller skrev. Vad jag skulle göra är att plocka bort hela kabelpaketet & ersätta det med 6-kvadrats kabel & skarvarna skulle jag ersätta med MC4-kontakter om det inte sitter sådana på idag.

Bennie
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Proffs installation solcell?

Niklas

Det var ju inte så jag menade & inte heller skrev. Vad jag skulle göra är att plocka bort hela kabelpaketet & ersätta det med 6-kvadrats kabel & skarvarna skulle jag ersätta med MC4-kontakter om det inte sitter sådana på idag.

Bennie

Jag var kanske otydlig i mitt svar och skulle ha klippt in inlägget jag svarade på. Nu uppfattade du det som att jag svarade på ditt inlägg, men så var inte fallet (avsikten) utan som svar på huvudinlägget (1:a inlägget). Sorry!

Och som ren generell kommentar.

Mvh!
// Niklas
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Proffs installation solcell?

Denna installation har gjorts av en av dom större verkstäderna i södra Sverige

man antog väl att jag inte skulle granska installationen i detalj, men när man tar bort takpanelen vid genomföringen och hittar vanliga presskabelkontakter som används i bilar så undrar man ju, jag har inte lyft på solpanelen än för att se hur man anslutit dessa kablar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Proffs installation solcell?

Har du kollat hur kopplingarna ser ut under solcellspanelerna? Vad jag vet så brukar alla panelanslutningar ha lödda MC4-kontakter. Om installatören varit så klantig så kan det ju hända att han klippt bort MC4-kontakterna & använt flatstift eller kopplingslist istället & det kommer att krångla framöver.

Bennie
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Proffs installation solcell?

Det är väl just det hur väl pressade kontakterna är,vanliga gula kabelskor som du köper på Biltema Jula osv.
Att man har använt 2.5mm2 på taket är väl för det innebär en kabelgenomföring istället för två med grövre kabel.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Proffs installation solcell?

Dom får vara hur väl pressade & skyddade som helst, förr eller senare kommer oxiden krypande vilket är en omöjlighet i en MC4-kontakt. Det finns väl en orsak till att det sitter MC4-kontakter på dom solceller man köper & inte något flatstift. När man beställer ett komplett paket från en välrenommerad firma typ PreVent så får man inga flatstift utan MC4-kontakter. Man kan ju fråga sig varför? Flatstift kostar ju bara en bråkdel jämfört med MC4.

Bennie
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Proffs installation solcell?

Det blir ju skarvar enbart vid solcellen. Om man har fler solceller son kopplas samman så använder man skarvstycken avsedda för detta. Med skarvstycken menar jag typ MC4.

Bennie
 

Bilagor

  • Parallellkontakt MC4.jpg
    Parallellkontakt MC4.jpg
    17,1 KB · Visningar: 20
  • solbian-mc4-connector-female.jpg
    solbian-mc4-connector-female.jpg
    9,4 KB · Visningar: 17

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Re: Proffs installation solcell?

Det ska inte vara någon skarv överhuvudtaget,det är att bara att dra kabel från solcellen till regulatorn.

Alla paneler har väl en ca. halvmeter kabel med en MC4 i ändan fastlödda, så har det i alla fall varit på alla dom paneler jag tittade på innan jag köpte.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Proffs installation solcell?

På mina celler har jag kopplat kabeln direkt vid solcellen så att den är i ett stycke in i bilen, om det oxiderar där är det nog dags att skrota bilen p.g.a. vattenskada. :) Och ja, jag har väderbeständig gummikabel, perfekt att klamma längs railsen så att man slipper en massa lim eller kanaler på taket.
Om man sedan använder kabelskor bör man ju köpa riktiga sådana t.ex. Abiko och en riktig kabelskotång, inte sådant som säljs på Biltema i satser med en mycket enkel tång, eller i små påsar på andra billighetsvaruhus, det är skräp som tappar spänsten direkt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Proffs installation solcell?

Ja, du har som du säger kopplat dom själv. Men jag är övertygad om att det stora flertalet av solcellsinstallatörerna använder ren kopparkabel & MC4-kontakter eller liknande. Det är ju bara att titta på vad som ingår när man köper kompletta paket så förstår man vad som används i den branschen & det är varken gummikabel eller flatstift.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Proffs installation solcell?

Undrar lite över dina kommentarer om det som vi här lite förenklat kallar gummikabel, bra sådan har förmodligen lika hög kopparhalt och fler kardeler än de som är avsett för stationärt bruk och som kommer med solcellspaketen. Om du med ren kopparkabel menar att du ser kopparfärgen på ledaren, medan den på andra kablar är grå på ytan, beror det på att den är förtennad för att förhindra korrosion, en stor fördel där kabeln kan tänkas utsättas för korrosiv miljö, förmodligen i det här fallet då fukt. Mycket viktigt när man köper kabel till båtar t.ex.
 
Toppen