• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Proffs installation solcell?

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min verkstad har monterat 160W solcell, på taket har man dragit 230V gummikabel 2,5mm2, efter takgenomföring har man skarvat med vanliga presskabelskor, dragit vidare 2st 6mm2 kablar till regulator/batteri.

Kan detta betraktas som OK?
Hur mycket förlorar man på 2 meter gummikabel samt skarvar?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Proffs installation solcell?

Har nu fått svar från montören, man har alltid gjort denna typ av installation på alla bilar, 6mm2 kabeln i bilen är fördragen från fabrik, 2.5mm2 kabeln på taket har solcellsleverantören Solara levererat.

Det är väl skarven inne i bilen som är tveksam, hur mycket förlorar jag i effekt från solcellen på 2m kabel på taket?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sv: Proffs installation solcell?

Det extra spänningsfallet du får för att de har 2.5 kvmm kabel (i stället för 6) i 2 meter är ca 0.15 V. En 160W solcell kan ge max 9.6 ampere. Vid maxuttag förlorar du 1.4Watt.

När solen inte lyser så mycket som den gör i Sahara på dagen ligger säkert effektförlusten under en halv watt.

Jag tror inte du kommer att märka någon skillnad och behöver inte oroa dig.

MVH Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sv: Proffs installation solcell?

En solcell på 160 watt kan ge max 9.6 ampere (enligt datablad). Om du har en sladdstump på 2 meter som är 2.5 kvmm i stället för 6 så får du ett extra spänningsfall på 0.15 volt vid max genererad effekt. Effektförlusten blir då ca 1.4 watt.

Med mera rimlig solbelysning, säg 30 % av max möjligt, så bli den förlorade effekten ca 0.15 watt.

Jag tycker inte du skall oroa dig. Det kommer inte att märkas.

MVH
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Proffs installation solcell?

Det är väl just det hur väl pressade kontakterna är,vanliga gula kabelskor som du köper på Biltema Jula osv.
Att man har använt 2.5mm2 på taket är väl för det innebär en kabelgenomföring istället för två med grövre kabel.

Bara en liten kommentar till Gula kabelskor. Färgen på kabelskons hylsa är en kod som anger vilken kabelarea den är avsedd för. Kodningen är (taget ur minnet):
Röd 0,5-1,5mm2
Blå 1,5-2,5mm2
Gul 2,5-6mm2

Om fel kabelsko används blir pressningen undermålig och ger dålig kontakt, jag föredrar att använda kabelskor som är så små som möjligt till kabeln ifråga för att få så bra pressning som möjligt, alltså:

1,5mm2 Röd
2,5mm2 Blå
4-6mm2 Gul
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Proffs installation solcell?

Bruk av enkel pressede kabelsko, med en god tang og krympestrømpe med lim er rimelig bra sikret mot korrosjon i overgang kabel kabelsko. Men spenst i selve kontakten er vanskeligere å sikre - det hjelper mye om krympestrømpen dekker noen cm av kabelen på begge sider av skarven :D.

Ellers så ville jeg ikke bekymre meg mye for et så lite spenningsfall mellom panel og regulator. Det en taper av effekt er varmen som utvikles i kabelen i dette tilfellet rundt 1W maksimalt.
 
Toppen