• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alko ACS vs Goldschmitt

P1an

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22033
Medlemskap
2022
Hej jag har Förstärkta Goldschmitt fjädrar idag men funderar på att byta till Alkos ACS paket.
Är det någon som har gjort det? blev det någon skillnad komfort mässigt?

Jag har läst om många som bytt men från orginal stötdämpare och fjädrar.
och dom verkar ju nöjda.

Har en Hymer B678 4250kg.

/Petri
 

B Walter

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Varberg
HBK-Nr
16613
Medlemskap
2024
Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

Hej har bytt från Goldschmitt till Alko fjäderben på min Arto 4500 kg. Den enda skillnad jag upplevt är att bilen blev ca 3cm lägre med Alco, körmässigt upplevde jag ingen skillnad
 

P1an

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22033
Medlemskap
2022
Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

Jaha ok. Kanske inte värt att lägga pengarna på det då. Min är inte låg i fram men lutar lite framåt och fick veta att den skulle komma upp ett par cm.

Jag hade ju hoppats på att den inte skulle vara lika stötig på ojämna vägar.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Alko ACS vs Goldschmitt


Hej Petri,
Vi stod själva inför samma funderingar/beslut som Du gör nu pga att vi efter 5000 mil m förstärkta Goldschmitt fjädrar fram upplevde bilen som stötigare o stötigare ju fler mil vi kört.

Efter att vi fått kännedom om priset för Al-Ko ACS fjäderben monterade o klart tyckte vi att kostnaden inte stod i relation med ”vunnen komfort” efter att ha pratat m folk som bytt till ACS.
Flera märkte ingen skillnad o några var direkt missnöjda eftersom framändan blev lägre än tidigare även med ”Heavy” versionen av ACS benen.

Vi kontaktade EP Hydraulics SE i Skene som också säljer o monterar de holländska VB fjädringssystemen. De säljer o monterar en typ av VB Air Suspension specialfjädrar som ersättning för uttjänta Goldschmitt fjädrar dvs man använder befintliga fjäderbenen m en helt annan typ av fjädrar som finns i tre olika versioner (styrkor).

Vi har en 5 tons HB och blev rekommenderade att välja ”Komfort fjädrar” monterat o klart för halva kostnaden vs. ACS benen.

Resultatet:-Bilen blev 4cm högre fram och en komfort som vi inte ens hade när bilen var helt ny. Otrolig skillnad inga stötar längre bilen bara ”flyter” fram på framhjulen!

Kontakta Miro de Jong hos EP Hydraulics SE i Skene, Miro har stor erfarenhet & kunskap och kör många mil om året själv m egna husbilen!

E-post: info@ep-hydraulics.se
Telefon: 0705-640 725

Lycka till m Ditt beslut!

Stefan
 

P1an

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22033
Medlemskap
2022
Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

Detta låter som ett bra alternativ. Ska helt klart kolla upp detta. Tackar.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

Ett enkelt sätt att kolla om era framfjädrar är ok eller inte är att när bilen står plant, sätt in lång o pekfinger i mitten på fjädern kan du vinkla upp handen så att mellanrummet blir minst två fingrar högt är fjädern ok. Får du inte ens in en finger imellan varven så är fjädern helt slut.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

Ett enkelt sätt att kolla om era framfjädrar är ok eller inte är att när bilen står plant, sätt in lång o pekfinger i mitten på fjädern kan du vinkla upp handen så att mellanrummet blir minst två fingrar högt är fjädern ok. Får du inte ens in en finger imellan varven så är fjädern helt slut.

Nja detta kan ju inte stämma. Dels har man ganska olika stora fingrar men främst så skiljer det mellan olika fjädrar i antalet varv och diameter på tråden.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

Nja detta kan ju inte stämma. Dels har man ganska olika stora fingrar men främst så skiljer det mellan olika fjädrar i antalet varv och diameter på tråden.
.
Nu pratar vi Fiat Ducato heavy framfjädrar, då stämmer detta på ett ungefär. Detta gäller inte alla andra bilar. Får du inte imellan ett finger så är dina fjädrar för mjuka eller utmattade helt klart.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

Ett enkelt sätt att kolla om era framfjädrar är ok eller inte är att när bilen står plant, sätt in lång o pekfinger i mitten på fjädern kan du vinkla upp handen så att mellanrummet blir minst två fingrar högt är fjädern ok. Får du inte ens in en finger imellan varven så är fjädern helt slut.

Skulle kolla detta på bilprovningen underifrån och upp, men jag såg bara första varvet på nederdelen av fjädern finns det något annat sätt att komma åt fjädern
Enl bilprovningen var dom bra men jag är inte nöjd kan få in 2 fingrar mellan skärmkant och ök däck, frugan klagar också då hon får luta stekpannan när vi står på plan mark och jag får aldrig ur diskvattnet :rolleyes:
// Fiat Ducati 250 med 3 l motor -12
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

Skulle kolla detta på bilprovningen underifrån och upp, men jag såg bara första varvet på nederdelen av fjädern finns det något annat sätt att komma åt fjädern
Enl bilprovningen var dom bra men jag är inte nöjd kan få in 2 fingrar mellan skärmkant och ök däck, frugan klagar också då hon får luta stekpannan när vi står på plan mark och jag får aldrig ur diskvattnet :rolleyes:
// Fiat Ducati 250 med 3 l motor -12

Det går oftast att få in armen o upp ca två varv på fjädern o känna. Men med tunga 3l motorn o 5 år gammal bil så är dom säkert slut om bilen är helintegrerad. Jag hade en ett år gammal Lmc som var helintegrerad och helt stum fram, b ytte till ACS blev stor skillnad.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

Att bilen lutar framåt på plan mark betyder inte att fjädrarna fram är dåliga, utan på bilens konstruktion.
Enligt Miro har ex.vis Carthago en annan vinkel på upphängningen än andra bilar. Vi kan inte steka ägg när vi stannar utan att rikta upp bilen först...:spinny:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

En påbygger kan ikke endre geometrien på hjuloppheng annet enn ved belastning. Mange helintegrerte husbiler på Fiat front er for tunge for fjæringen og får en gal vinkling. Dette kan rettes ved stivere fjærer eller andre fjærben - type ACS. Beste sjekk om det trengs nye og stivere fjærer er å se på gjennomslagsgummien, er det tydelig at denne har jobbet så trenger en bytte. Det er kun unntaksvis at gummi og stål skal møtes ved harde gupp type fartsdempere, under normal kjøring på vei skal de ikke treffes.

Stivere fjærer eller ACS er et spørsmål om pris. Tredje alternativ er helluft fjæring, som har en enda stivere pris. Dette gir endel ekstra fordeler - mulighet for å fjerne helling i bilen under parkering ved å trykke på en knapp er den mest synlige. Tilpassing av stivhet basert på aktuell last en annen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

Skulle det inte gå att göra som jag gjorde.

Jag köpte & satte på förstärkta fjädrar & nya stötdämpare på Ebay till ett vettigt pris.

Fjädrarna är Lesjöfors 4026169 Pris:GBP 167.59 Frakt:GBP 13.58
Stötdämparna är standard Pris:EUR 69.90 Frakt:EUR 21.95

Totalt ca. 2900:- för både stötdämpare & förstärkta fjädrar, arbetet gjorde jag själv. Resultatet blev bra, höjdes 5 cm & bättre komfort.
Bilen är som sagt en 3-axlig Fiat Ducato 230 2.8 TDI på 4,5 ton, en 01'a.

Bennie
 

P1an

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22033
Medlemskap
2022
Sv: Alko ACS vs Goldschmitt

Hej igen tack för alla svar. Men jag har förstärkta fjädrar och tror inte att stötdämparna är slut men skulle vilja ha en mer komfortablare tur och undrar om acs fjädrar och stötdämpare kan ge det.

Kanske att ljudnivån sänks vilket flera har upplevt och att det inte ska vara så hårt vid bro skarvar å ojämnheter.

Med vänlig hälsning, Petri
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Hej!
Vad är det för Goldschmitt fjädrar Ni skriver om?
Är det Route-Comfort-System ?
Hälsningar
J
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Hej igen!
Vad jag kan förstå, från massiv påläsning, så är Goldschmitt Route-Comfort-System avsevärt bättre än
AL-KO:s ACS !!!???
Kommentarer !?
J
 
Toppen