• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elpatron till Trumavärmare

F

F.d. 55521

Guest
Jag har aldrig varit förespråkare för luftvärme i husbil/husvagn. men när vi hittade vår husvagn för 7 år sedan så hade jag inget val, vår burstner 2004 var utrustad med luftvärme. Vi har kört med olika varmlufts fläktar under åren, men nu undrar jag om det går att fixa någon typ av elpatron till år gamla Trumavärmare?
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Elpatron till Trumavärmare

Satsa annars på denna fläkt om ni vill ha en riktigt tyst och efftektiv.
https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/ecomat-2000-classic-plus.html

Att ha en varmluftsfläkt är inte optimalt när det blir riktigt kallt. Husbilen är byggd med tanke på att det värmesystem man installerat skall ge värme i hela husbilen. Bl.a. i skåp på wc mm. Därför söker jag en bättre lösning där man kan använda husbilens ordinarie värmesystem för att få ut den elektriska värmen i hela husbilen.
 

kontiki640

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
35213
Medlemskap
2023
Sv: Elpatron till Trumavärmare

Ultraheaten är på 500, 1500 eller 2000watt med termostat. Jag köpte ny förra hösten, leta efter bästa pris. Jag betalade 2760:00 kr. Går tydligen och beställa från england .
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Elpatron till Trumavärmare

Tack detta kan vara något, ska kolla upp detta lite mer
Den fungerar kanonbra, hade från början en kupevärmare framför insuget till Truman i syfte att få ut värmen via ordinarie kanaler men efter att jag bytte till Ultraheat undrar jag varför jag inte gjorde det tidigare 3000 kr visst men varmt och en snygg enkel installation.
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Sv: Elpatron till Trumavärmare

[FONT=&quot]"Om du till din Truma Combi 6 har en så kallad CP Plus-panel så kan du manuellt köra distributionsfläkten [/FONT]
[FONT=&quot]under förutsättning att värmaren inte har bodelsuppvärmning och varmvattenberedning aktiverad."

Hej
Ovanstående svarade Truma support när jag hade samma tankar som du.
Svaret förstår jag som att, har man bara elvärme någonstans i husbilen så kommer trumafläckten att cirkulera den. Jag har provat. Det funkar fint, förutsatt att man har en CP-plus förståss, Det är ju också flera som byter till CP-plus har jag läst i forumet.

lite klurigt med varmvattnet får vi, om vi står vi stolpe
[/FONT]
 
Toppen