• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppling solcell

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hej alla, ska montera solcell ( 150w mppt regulator från Legoelektronic) på en Rapido-08 där sitter en box bredvid EBL:n förberedd för solcell står det i handboken, min fråga blir skall jag koppla in där från regulatorn eller direkt till ett av bodelsbatterierna:confused: Bengt.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Koppling solcell

Jag kan inte riktigt hålla med, varför inte koppla över EBL, och få alla laddningsdata på originalpanelen i bilen, annars vet man ju inte vilket laddningstillstånd det är på batteriet?
Annars bör man ju montera en separat batterimonitor.

Dessutom får ju startbatteriet lite underhållsladdning om EBL är utrustad med det.
Vore ju enklare om vi visste vilken EBL och vilken "box" du har bredvid.
Många bra regulatorer har ju utgång för direktkoppling mot EBL.

@ Montreal, forumets snyggaste avatar! :mcride:
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Koppling solcell

Jag har min solpanels laddregulator kopplad direkt till bodelsbatteriet. När det är fullt kopplar ebl över laddningen till startbatteriet.

Det är bara användbar information om du har samma EBL som TS.

Det verkar som att detta EBL har utgång för samtida laddning av bo och bilbatterier men ingen info om den laddare TS har.
Lika bra att köpa en bra MPPT-laddare.

Länk till bild på chemat.
http://yves.petrakian.free.fr/rapido/plus/images/solaire_cbe23.jpg
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Sv: Koppling solcell

Det är bara användbar information om du har samma EBL som TS.

Det verkar som att detta EBL har utgång för samtida laddning av bo och bilbatterier men ingen info om den laddare TS har.
Lika bra att köpa en bra MPPT-laddare.

Länk till bild på chemat.
http://yves.petrakian.free.fr/rapido/plus/images/solaire_cbe23.jpg

Precis så ser det ut + att det sitter en kopplingbox för solcell bredvid originalmonterad, men då tycker du att jag ska s....a i den å gå på elblocket som du har ritat in där:confused:
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Koppling solcell

Det beror ju på vad det är för burk du har som solregulator.
Det kanske är en helt OK, finns det verkligen ingen skylt på den?
Alternativt så använder du den ett tag och ser om det blir bra, du kan ju alltid köpa en bättre regulator senare.
Jag är lite motståndare till att byta ut grejer som kanske är OK.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Koppling solcell

CBE-central DS 520 RA var dom nr jag hittade inga nr på solcellsboxen originalmonterad är den å går 4 kablar därifrån 6mm:wideeyed:

Det är ett likadant elblock som vi har i vår Rapido, kopplar du via det så får du högre förluster än om du kopplar via en MPPT regulator direkt på batteriet, bl.a så blir det flera meter kortare ledning mellan solcell och batteri med direktkoppling.
Till frågan om startbatteriets laddning så är det mycket sällan som det behöver någon extra laddning, om det ändock skulle behövas så har vi löst det med en manuell omkopplare mellan MPPT regulator och batteri så med en enkel vridning är det bara att välja om det är start eller bodelsbatteri som skall laddas.
Att kunna använda originalinstrumenten när det kopplas via elblock anser jag inte ha något större värde då de är så inexakta att de inte har något värde av betydelse.
Skall du ha full koll på batteristatusen (ström som går både in och ut) så är det nödvändigt med ett externt instrument som kopplas via en schunt.

Hoppas att det här inte rör till det för dig men tänk igenom noga innan installationen sker, vad det är som du vill få ut av SC inkopplingen.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Sv: Koppling solcell

Om ni tittar på Legoelektroniks hemsida( begriper inte hur jag får in den länken) där finns ett kpl solcellspaket för husbil 160w med mppt regulator
4850kr.Den hade jag tänkt mej :spinny:
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Koppling solcell

Anlewdningen till att jag tjatar om vad du har för något redan är att om du (mot förmodan) har en bra regulator så kan du köpa en solpanel för 1800:- istället för ett paket på 4800:-
OK, det tillkommer lite kablar och fästen som kanske ingår i paketet så säg 2500:-.
Det är i alla fall för mig en besparing jag gärna gör.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Sv: Koppling solcell

Anlewdningen till att jag tjatar om vad du har för något redan är att om du (mot förmodan) har en bra regulator så kan du köpa en solpanel för 1800:- istället för ett paket på 4800:-
OK, det tillkommer lite kablar och fästen som kanske ingår i paketet så säg 2500:-.
Det är i alla fall för mig en besparing jag gärna gör.

Ok återkommer som sagt:yes:
 
Toppen