• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppling solcell

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hej alla, ska montera solcell ( 150w mppt regulator från Legoelektronic) på en Rapido-08 där sitter en box bredvid EBL:n förberedd för solcell står det i handboken, min fråga blir skall jag koppla in där från regulatorn eller direkt till ett av bodelsbatterierna:confused: Bengt.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Sv: Koppling solcell

DSCN0669.JPG Så här ser det alltså ut, inkopplingen för solcell är den högra plinten, misstänker att två av kablarna går till ett av bobatterierna, står nån liten text på kablarna måste ta med förstorningsglas för att se vad det står.:cool:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Koppling solcell

Jag tror 2 av kablarna går till skåpet över kylskåpet och är till för att ansluta solpaneler och de andra 2 går in i Ebl. Bara att ansluta en solregulator skulle jag tro. Så ser det ut i min Rapido i alla fall.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Koppling solcell

cbe blokken har en logikk for ladning av startbatteri når bobatteri er nesten fullt og startbatteri trenger ladning. De tre boksene er fra venstre 230V inntak med sikring og personbeskyttelse, elblokken med fordelersentral og siste boks er batterilader fra 230 stolpe.

Du får bedre effekt ut av solar ved kobling direkte på batteri, men mister da visning på displayet. Det finnes plint inne i elblokken for tilkobling av solar, denne har 3 punkter +, - og signal om ladning. Dette siste benyttes videre til å signalere til AES kylskåp at det kan benytte 12V pluss å tenne et solar signal i kontrollpanelet. Mangler dette signalet fra din valgte solarregulator så kan en like gjerne koble parallelt med 230V laderen på plintet nederst på elblokken, en får da ladevisning uten solarsignal i displayet.

Har solarregulatoren eget display så ville jeg koble direkte på batteri, uten så er jeg litt mer i tvil. Har ikke benyttet koblingspunktene inne på elblokken for solar da jeg ikke har hatt signal om ladning på de regulatorer jeg har brukt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Koppling solcell

Boxen till vänster (CBE 100RA) på bilden är endast automatsäkringar för 230V. Boxen i mitten (DS520RA) styr hela bodelens 12-voltssystem. RA i boxarnas beteckning betyder att dom är avsedda för Rapido om inte jag minns fel. Slutligen, den svarta boxen till höger är laddaren.

Själv har jag en EuraMobil Integra & där heter 12-voltboxen DS500EM men är i stort sett samma som din. I bilaganpå sidan 9 kan du se hur din DS520RA fungerar. Till anslutningarna 41 (+B2 bodel) & 42 (+B1 start) kan man koppla solcellsregulatorn så laddas bodelsbatteriet först & startbatteriet sedan. Om du byter ut regulatorn mot en Ctek D250s Dual & en Ctek Smartpass så skulle jag tro att du får den i särklass bästa laddningen av batterierna. Jag har på detta viset & är väldigt nöjd, fulla batterier på kort tid.

Bennie
 

Bilagor

  • CBE_DS500-EM_english.pdf
    4,1 MB · Visningar: 115
Senast ändrad:
F

F.d. 50051

Guest
Sv: Koppling solcell

Jag kan inte riktigt hålla med, varför inte koppla över EBL, och få alla laddningsdata på originalpanelen i bilen, annars vet man ju inte vilket laddningstillstånd det är på batteriet?
Annars bör man ju montera en separat batterimonitor.

Rätt på min Adria finns en särskild ingång till batteriladdaren från solpanelen givetvis en specialkontakt men den fanns i Tenhult kopplar man direkt till Batteriet och du ansluter till 220 v kan det ju bli fel
 
Toppen