• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedrägeriförsök

Lantvallen

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14396
Medlemskap
2023
Förra helgen var vi utsatta för en speciell upplevelse. På lördagskvällen, när vi precis checkat in på ett hotell på Gran Canaria, ringde en person som vill köpa vår husbil som låg utlagd på Blocket. Han berättade att vår dotter fått i uppdrag att sälja den då jag är gammal och min fru var svårt sjuk. Han hade uppmanats att omgående betala in en handpenning på 100 000.-. Jag förklarade att husbilen inte var till salu och var avställd på vinterförvaring.
Efter ett par timmar ringde en ny spekulant som var mycke angelägen att köpa husbilen. Han blev mycke nöjd när han inte hade betalat någon handpenning.
På söndagsförmiddagen ringde ytterligare en person. Nu från Luleå. Han hade sagt till ”säljaren” att han åker ner till Umeå omedelbart och tittar på den. Då hade den hamnat i Kungälv. Säljaren sa att hon var hos sina föräldrar i Umeå. Då ville köparen tala med pappa (jag) men jag låg och sov så det gick inte.
Då förstod köparen att något inte stämde.
Händelsen anmäldes sedan till Blocket och annonsen togs bort.
Jag har också anmält det till polisen som bedrägeriförsök.

Tog kontakt med transportstyrelsen för att höra om hur en försäljning kan genomföras.
1. Det gula registreringsbeviset underskrivet av säljare o köpare (förvara ej i bilen)
2. Om det förkommit kan man beställaett nytt som då automatiskt sänds till den adress bilen är registrerad på.
3. Vi internet med hjälp av e-legitimation.

När jag fick det förklarat kändes det bra. Det är svårt att sälja en annans fordon.

Det som kan hända är att en köpare blir blåst på en handpenning
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägeriförsök

Så svårt är det inte. En skurk har fotat och lagt ut en bild på trådskaparens husbil. Skurken är ute efter att få in handpenning. Gärna flera. De är inte ute efter att "stjäla" husbilen.

Ta detta som en varning!
 
Toppen