• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri pyssel

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Höstens, eller vårens, pyssel med bodelens elförsörjning lutar åt:
2 st Tudor Dual 80Ah
1 st CTEK M300 (25A)
Vi har redan en ny 120W solpanel.

Vi vill ha gott om el och snabb återhämtning/laddning nästa säsong :)
Har haft lite vedermödor under höstens premiär men lärt oss mycket.

Ska man satsa på Skyllermarks kablar eller går det lika bra med typ Biltema? För parallellkoppling av batterierna. Hade Skyllermarks i båten (i saltvatten) men det är ju en mer aggressiv miljö...

Sedan kvarstår frågan om den nödvändiga grovleken på kablarna för sammankopplingen. Förhoppningsvis får bägge batterierna plats under passagerarstolen = kort kabeldragning.

Får klura lite till....

/Ulf
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Batteri pyssel

Skyllermarks är nog bra saker, men inte prisvärt.
Biltemas batterikablar tjänstgör i bilen, båten, traktorn och faktiskt en liten klen en på motorcykeln. Ingen av dom har varit undermålig.
Beträffande arean så köp så tjock som du får plats med, det är småpengar i sammanhanget.

En bra MPPT-laddare till solpanelen behövs.

När det gäller batterierna så är det bara att titta i plånboken.
Med Lithiumbaserade batterier får du ut 80 -90% av angiven kapacitet men det blir dyrt initialt.
Sedan är det i fallande pris och kapacitet GEL, AGM och vanliga blöta bly/syra-batterier.
Biltemas AGM är ju populära och hyfsat rimliga priser.
Enl Tudor får du ut 350Wh ur ett vanligt 80Ah batteri mellan två fulla laddningar, 700Wh ur AGM och 900 ur GEL.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Batteri pyssel

Tack för tipsen.

MPPT redan installerad för solpanelen.

Ett Tudor Dual 80 redan införskaffat akut för 2 veckor sedan, därav att jag tänkte köpa ett likadant till.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Batteri pyssel

Med Skyllermarks som iofs är lite dyrare så behöver du aldrig tänka på att förbättra men också dom klämmer kablarna åt dig det gör inte Feltema.

Tänk på att allt börjar med att jorda rejält, resten är överkurs dvs en pluskabel ska vara vara klenare än - kabeln faktiskt eller så ska allt vara överdimensionerat, detta för att garantera att jord är jord dvs att det ej vid belastning blir spänningsfall mellan jord och batteri -, spänningsfallet(om det finns ett) skall vara mellan +(förbrukare, generator) och batteri +.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Batteri pyssel

Är det inte bara att koppla ifrån kablarna på nuvarande batteriets minuspol och koppla dom till det nya batteriets minuspol, och sedan koppla minus till minus, och plus till plus mellan batterierna, med en säkring av lämplig storlek på pluskopplingen?

Och koppla laddaren till ena batteriets pluspol, och det andra batteriets minuspol?

Jordning mm lär väl redan vara draget i.o.m. första (nuvarande) batteriets installation?

Rätta mig gärna om jag fattat fel :)
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    177,8 KB · Visningar: 133
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Batteri pyssel

Jodå, du kan göra precis så som i din bild.
Biltemas kablar säljs också färdigklämda, inget bekymmer alls.
Som sagt, Skyllermarks är bra, men inte prisvärt.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Batteri pyssel

Det går att dra ihop i ett kraftigt skruvstycke också. Då får man lite mer kontroll på pressningen.
Men nu ville ju TS köpa färdiga kablar antog jag, och för en sådan installation är Biltemas helt OK.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Batteri pyssel

Hej En fråga varför måste man har en extra batteriladdare ctek om man vill sätta en batteri till finns redan en i bilen ???? Plus att man har solpanel. Volker

För att det inte finns någon annan fast laddare i bilen än en lös 5A som känns lite klent till 2 x 80Ah.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Batteri pyssel

Ctek är ju en rätt OK laddare, lite dyr om man inte köper när dom finns på något erbjudande och i de fall jag vänt mig till supporten så har jag fått bra hjälp.
Det är klart att många andra laddare är minst lika bra, eller bättre, men dom nämns sällan i trådar som denna.
Lättare att klaga än att föreslå bättre alternativ kanske?

Och, Nej, jag har ingen koppling till Ctek.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Batteri pyssel

Jodå, du kan göra precis så som i din bild.
Biltemas kablar säljs också färdigklämda, inget bekymmer alls.
Som sagt, Skyllermarks är bra, men inte prisvärt.

Måste man säkra upp mellan pluskabeln mellan batterierna? (Bilden ovan i tråden)
Har tänkt ha 16 eller 25 mm kvadrat kabel och batterierna bredvid varandra.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Batteri pyssel

ulan65, jag har inget säkrat mellan våra batterier (det fungera som ett batteri) och har aldrig sett en säkring emellan. Du har plus (röd) och minus (svart) ut, sen får du säkra bäst du vill till dina förbrukare.

OBS! är ingen expert på området, bara observant och följer vad andra har skrivit i ämnet!
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Batteri pyssel

Min +kabel mellan batterierna går så att den teoretiskt skulle kunna skava mot något om den kom lös så jag har en säkring på den.
Om inte den risken fanns hade jag struntat i säkring.
 
Toppen