• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SolarBMS för LiFe4Po?

F

F.d. 50506

Guest
Hej,


Har med intresse följt diskussionerna både här på forumet och annorstädes gällande både fördelarna och utmaningarna med LiFe4Po-batterier.

Håller på med en liten konvertering av en Volkswagen T5 Multivan till campervan och siktar på batterikapacitet runt 100Ah. Först var jag inne på en lösning liknandes den som forummedlemen JAndersB beskrivit att han använder, bl.a. någonstans i denna tråd.

Men så hittar jag SolarBMS-projektet av ElectroDacus som startades som ett Kickstarter-projekt men som nu finns som färdig produkt med som måste köpas direkt av honom. SolarBMS är en färdig lösning som innehåller mikrodator, reläer osv, och har dubbla laddingångar.

Själv skissar jag på en lösning bestående av:
  • SBMS40
  • 2-3 st 32 eller 36 cellers (ca 100W) monokristalina semi-flexibla/böjbara solceller.
  • 4 celler Winston 100Ah LiFe4Po.
  • Då jag troligen endast kommer att behöva ladda via bilgeneratorn max en vecka per år (då under vinterhalvåret vid resor till nordsverige/nordnorge och i princip min dygnsförbrukning då kommer ligga runt 30Ah per dygn) så tänker jag använda en 230V laddare via inverter likt denna.



Vad ser ni andra här på forumet för direkta problem med min föreslagna lösning här ovan?


Sen undrar jag om ni:
  1. Har tips på någon bra solcell enligt kriterierna ovan, gärna billigt från Tyskland, Kina eller dylikt?
  2. Något enkelt sätt att vid behov antingen ge lite ström till startbatteriet från LiFe4Po-batteriet eller kunna koppla om en av solcellerna att underhålls- och/eller toppladda startbatteriet (Pb)?
  3. Hur varma blir LiFe4Po-batterierna vid upp-/urladdning? Undrar då jag funderar på att bygga in batterierna i någon typ av isolerad låda vid vintercamping, men gissar att jag behöver någon fläkt för avkylning när de väl används eller vid sommartid.



Mer info om SolarBMS:
Lithium update - Truck Campers - Wander the West
http://electrodacus.com/SBMS100/manual/SBMSmanual.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=PldmjOPjGGY
https://www.youtube.com/watch?v=cKrh9tdXDX8
ElectroDacus SBMS 100 – Solar Battery Management System - MJLorton
 
F

F.d. 50506

Guest
Sv: SolarBMS för LiFe4Po?

Beställde SolarBMS40 för 1.5 veckasedan och idag kom den!

Måste dock vänta tills januari innan de battericellerna på ev-power jag spanat efter kommer in i lager igen (100Ah Winston Tall-modellen) innan jag kan börja leka med den.


Iom CETA-avtalet mellan EU och Kanada så är det from. september ingen tull på varor mellan EU och Kanada!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: SolarBMS för LiFe4Po?

Beställde SolarBMS40 för 1.5 veckasedan och idag kom den!

Måste dock vänta tills januari innan de battericellerna på ev-power jag spanat efter kommer in i lager igen (100Ah Winston Tall-modellen) innan jag kan börja leka med den.


Iom CETA-avtalet mellan EU och Kanada så är det from. september ingen tull på varor mellan EU och Kanada!
Kul, ser ut att vara en sjysst pryl. Men du kan koppla den till ett vanligt bilbatteri och leka redan nu :)
 
Toppen