F
F.d. 50506
Guest
Hej,
Har med intresse följt diskussionerna både här på forumet och annorstädes gällande både fördelarna och utmaningarna med LiFe4Po-batterier.
Håller på med en liten konvertering av en Volkswagen T5 Multivan till campervan och siktar på batterikapacitet runt 100Ah. Först var jag inne på en lösning liknandes den som forummedlemen JAndersB beskrivit att han använder, bl.a. någonstans i denna tråd.
Men så hittar jag SolarBMS-projektet av ElectroDacus som startades som ett Kickstarter-projekt men som nu finns som färdig produkt med som måste köpas direkt av honom. SolarBMS är en färdig lösning som innehåller mikrodator, reläer osv, och har dubbla laddingångar.
Själv skissar jag på en lösning bestående av:
Vad ser ni andra här på forumet för direkta problem med min föreslagna lösning här ovan?
Sen undrar jag om ni:
Mer info om SolarBMS:
Lithium update - Truck Campers - Wander the West
http://electrodacus.com/SBMS100/manual/SBMSmanual.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=PldmjOPjGGY
https://www.youtube.com/watch?v=cKrh9tdXDX8
ElectroDacus SBMS 100 – Solar Battery Management System - MJLorton
Har med intresse följt diskussionerna både här på forumet och annorstädes gällande både fördelarna och utmaningarna med LiFe4Po-batterier.
Håller på med en liten konvertering av en Volkswagen T5 Multivan till campervan och siktar på batterikapacitet runt 100Ah. Först var jag inne på en lösning liknandes den som forummedlemen JAndersB beskrivit att han använder, bl.a. någonstans i denna tråd.
Men så hittar jag SolarBMS-projektet av ElectroDacus som startades som ett Kickstarter-projekt men som nu finns som färdig produkt med som måste köpas direkt av honom. SolarBMS är en färdig lösning som innehåller mikrodator, reläer osv, och har dubbla laddingångar.
Själv skissar jag på en lösning bestående av:
- SBMS40
- 2-3 st 32 eller 36 cellers (ca 100W) monokristalina semi-flexibla/böjbara solceller.
- 4 celler Winston 100Ah LiFe4Po.
- Då jag troligen endast kommer att behöva ladda via bilgeneratorn max en vecka per år (då under vinterhalvåret vid resor till nordsverige/nordnorge och i princip min dygnsförbrukning då kommer ligga runt 30Ah per dygn) så tänker jag använda en 230V laddare via inverter likt denna.
Vad ser ni andra här på forumet för direkta problem med min föreslagna lösning här ovan?
Sen undrar jag om ni:
- Har tips på någon bra solcell enligt kriterierna ovan, gärna billigt från Tyskland, Kina eller dylikt?
- Något enkelt sätt att vid behov antingen ge lite ström till startbatteriet från LiFe4Po-batteriet eller kunna koppla om en av solcellerna att underhålls- och/eller toppladda startbatteriet (Pb)?
- Hur varma blir LiFe4Po-batterierna vid upp-/urladdning? Undrar då jag funderar på att bygga in batterierna i någon typ av isolerad låda vid vintercamping, men gissar att jag behöver någon fläkt för avkylning när de väl används eller vid sommartid.
Mer info om SolarBMS:
Lithium update - Truck Campers - Wander the West
http://electrodacus.com/SBMS100/manual/SBMSmanual.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=PldmjOPjGGY
https://www.youtube.com/watch?v=cKrh9tdXDX8
ElectroDacus SBMS 100 – Solar Battery Management System - MJLorton