• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

husbil över 7,5 ton

F

F.d. 55850

Guest
Hur gör ni med en husbil som väger över 7,5 ton?
det skall ju vara färdskrivare i alla fordon över 7,5 ton och då får man enligt lagen om kör och vilotider inte tillbringa veckovilan i ett fordon. Gör man det så är det böter på 4000 kr
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Som jag har förstått det så är det riktigt att bilar över 7,5 ton ska vara utrustad med färdskrivare, men att själva regelverket om kör- och vilotider gäller endast i yrkesmässig trafik.

// J Peter
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: husbil över 7,5 ton

Som jag har förstått det så är det riktigt att bilar över 7,5 ton ska vara utrustad med färdskrivare, men att själva regelverket om kör- och vilotider gäller endast i yrkesmässig trafik.

// J Peter

Det var det som jag menade.Skrev kanske lite otydligt i mitt inlägg.
S670sl
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Det är beklagligt, men som det ser ut gäller regelverket om Kör- och vilotider även för alla husbilar med en totalvikt över 7,5 ton.

En ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten för fordonet eller för fordonskombinationen vid tillkopplat släp, överstiger 7,5tonäven om transporten INTE är kommersiell.(Källa: ECJ C-317-12 Daniel Lundberg).

Står det i: https://www.transportstyrelsen.se/g...yrkestrafik/pm-gallande-fran-21-mars-2014.pdf.

Detta har diskuterats här tidigare så som http://www.husbilsklubben.se/forums/t100702/
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Eftersom vi har en husbil som väger över 7,5 ton - utrustad med färdskrivare - fick jag lite kalla fötter vad gäller plats för vilan efter att ha läst Jokins tillrättaläggande. Har därför ägnat en stund åt att plöja igenom regelverket och kommer fram till följande sammanfattning (har inte läst den länkade tråden som Jokin hänvisar till så där kanske finns mer matnyttigt och då ber jag om ursäkt), som gäller även om det inte rör sig om kommersiell transport:

1. Bilen ska vara utrustad med färdskrivare
2. Kör- och vilotidsreglerna gäller, men det bör i praktiken inte vara några problem vad gäller tiderna eftersom de för en "turist" är ganska väl tilltagna
3. Såväl normal som så kallad reducerad veckovila får tas i fordonet om det står stilla (!) och är utrustat med ändamålsenliga sovmöjligheter, vilket väl måste anses vara fallet i en husbil.

Hoppas jag inte rört till det igen

// J Peter
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Kan någon berätta för oss (som tvivlar) om det krävs färdskrivare i en HUSBIL som väger över 7,5 ton och som INTE används i yrkestrafik.

Här ovan har vi fått några svar, MEN,

vi frågade en tysk polis vid en kontroll av tung trafik när vi var på väg till Spanien för 2 månader sedan och hans svar var - NEJ, det behövs inte i husbilar som väger över 7,5 ton förutsatt att den inte används yrkesmässigt !

Vem vet vad som gäller...!?!?
 
F

F.d. 55850

Guest
Sv: husbil över 7,5 ton

i en nyare lastbil har du ju lika bra sovmöjligheter som i en husbil-Och vad det gäller färdskriver eller ej så är det bara att läsa från transportstyrelsen. Det var 2 chaufförer som nyligen fick 4000 i böter och det står att man inte får ha veckovilan i fordonet enligt dommen
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Håller med om att detta är rörigt och trots att jag nyligen tagit C-kort så hade jag ju fel i mitt första inlägg (och det känns lite "skämmigt").

Det jag gick på i min sammanfattning var följande: "Alla fordon som omfattas av reglerna för kör- och vilotider inom EU ska vara utrustade med färdskrivare, enligt Rådets förordning (EEG) nr 3821/85".

Husbilar över 7,5 ton omfattas av kör- och vilotidsreglerna (se Jokins inlägg och länken till Transportstyrelsens PM där). Därmed blev min slutsats klar.

Även om vår husbil är utrustad med färdskrivare vill jag ändå göra rätt så jag har tillskrivit Transportstyrelsen och bett om ett förtydligande. Meddelar resultatet härav så snart det kommit.

// J Peter
 
F

F.d. 55850

Guest
Sv: husbil över 7,5 ton

Bra J Peter skall bli intressant för ringer man är det ingen som kan något där
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Möjligen kan den av Sixten refererade domen avseende platsen för vila vara baserad på det äldre regelverket eller var möjligen lastbilen utrustad med endast en sovplats. Nu står det: "Normal eller reducerad veckovila får hållas i fordonet så väl på hemort som på annan ort. Om vila tas i fordonet ska det stå stilla och vara utrustat med ändamålsenliga sovmöjligheter för varje förare".

J Peter
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Vad jag förstår så är dygnsvilan inget problem, men däremot veckovilan. Den som kan dessa regler bäst av alla här på forum är förmodligen Master från vilket jag klipper in ett inlägg ifrån den tidigare nämnda tråden.

"I lagtexten beträffande kör och vilotider samt färdskrivare står att reducerad veckovila får tillbringas i fordon. När det gäller ordinarie veckovila som inte är reducerad så får denna inte tas i ett fordon.

Detta skulle innebära att man inte kan ta sin veckovila i husbilen, verkar lite absurt men så kan man tolka lagen.

Polisen kontrollerade veckovilande chaufförer | Tidningen Proffs - En riktig lastbilstidning

Kenneth"
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Är övertygad om att det är som Master citeras, men vilken röra. Efter 35 år som jurist trodde jag mig kunna läsa regeltext någorlunda hyggligt, men denna gång gick jag bet. Det jag citerade - med att det är tillåtet att ta veckovilan i fordonet givet vissa förutsättningar - var taget från Transportstyrelsen, men när jag söker lite mer på nätet i ämnet visar det sig, att Transportstyrelsen visst fått på tafsen av EU för sin tolkning. Det - å sin sida - gäller kanske bara till dess man hittar en artikel om motsatsen. Osv osv....

Tror på Master till vidare, men avvaktar också förtydligandet från Transportstyrelsen. Själva körtidsreglerna har jag inget problem med, kör aldrig så länge ändå, men tänker inte ta in på hotell när vi är ute och åker en längre period.

// J Peter
 

Chocho7

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
22889
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Hej!
Ursäkta att en ren amatör hoppar in i debatten. Jag har inte läst in mig på lagtexter och är absolut ingen advokat, men jag undrar om företeelsen om dygnsvila/veckovila alls är tillämplig för fritidsförare? Finns det något fall där en fritidsbilist (oavsett fordon) blivit lagförd för brott mot denna paragraf?
/Charlotte
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Här kan man läsa om att reducerad veckovila kan tas i fordonet.
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/yrkestrafik/produkter/kor--och-vilotider_utgava14_webb_2017-09-20.pdf

En reducerad veckovila som tas annat än på stationeringsorten får hållas i fordonet om detta är utrustat med ändamålsenliga sovmöjligheter för varje förare.

Det är förmodligen detta som Polisen slog till mot i länken ovan.
Alltså, dom kollade om chaufförerna tog sin 45 timmas vila i hytten, inte tillåtet vad jag förstår.
Reducerad veckovila på minst 24h är tillåtet att ta i bilen enligt min länk, skrivelsen daterad september 2017.
 
Toppen