• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

husbil över 7,5 ton

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Ja, som jag förstår det.

Citerar Transportstyrelsen: "Överstiger totalvikten 7,5 ton och fordon är yngre än 30 år ska man använda färdskrivare och följa kör- och vilotidsreglerna oavsett om fordonet används rent privat"

Jag är definitivt ingen expert, men har försökt läsa på sedan jag konstaterat, att jag hittills trott fel. Finns en hel del bra länkar i detta tråd. Se också artikel publicerad 10 januari i husbilhusvagn.se (dessvärre är jag kass på att bifoga länkar så där går jag bet, hoppas du hittar artikeln ändå).

// J Peter
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Jag tror nog mer på vad en tysk polis som kontrollerar tung trafik säger ställt i relation till svenska "paragrafryttare"...!

Låt mig ge er ett exempel:
under en längre tid har jag ägnat många timmar (i telefon) åt att få fakta redovisad avseende vilken körkortsbehörighet som krävs vid färd med en 5 tons husbil där en Smart står parkerad på en släpvagn.
Vår husbil är viktmässigt godkänd att dra detta släp och vi klarar även tågvikten på maximalt 6 ton !

Jag har ett B-kort taget 1966 som inte varit återkallat och kan ju därmed köra en husbil som väger mer än 3,5 ton.

I tillägg har jag även behörighet C, men INTE E-behörighet vare sig på B-Kortet eller C-kortet. C-kortet tog jag så sent som 2007 när vi bytte husbil och köpte vår första 5-tonsbil och anledningen till att jag tog detta C-kort var att jag inte hade koll på att jag lagligt kunde framföra den nya husbilen med ett B-kort.

Efter att ha pratat med åtskilliga personer (minst 10 olika personer) på Transporstyrelsen om vad som gäller i mitt fall vid framförande av vår 5-tons husbil med ett släp med en Smart på så kom den näst siste personen jag talade med fram till att jag "nog" kunde resa ut i Europa förutsatt att jag tog ett E till mitt B-kort.

Jag kontrade med att jag nog inte kunde köra hela vägen ner till södra Spanien år efter år med ett "nog" i bagaget... och frågade därför om det inte finns någon person på Transportstyrelsen som VET vad som gäller i mitt fall.
Jo, vår mest kunnige på detta område sitter i Falun, så ring honom för säkerhets skull. Jag ringde honom och hade ett längre samtal om de alternativ som står till buds:

BE, C1E eller CE
Hans svar var - läs och häpna - det ska "nog" räcka med att du tar en E-behörighet till ditt B... När han så förstod mitt argument att jag inte känner för att köra omkring med en "nogbehörighet", så blev jag ett par dagar senare uppringd av en jurist på Transportstyrelsen och han ställde sig då frågande till det svar jag fått av "experten" i Falun - han menade att jag har rätt att framföra själva husbilen med mitt B-kort, men att jag INTE kunde få åberopa denna "rätt" att framföra även ett släp med hjälp av en nytagen E-behörighet. Hade jag däremot tagit min BE-behörighet före 1/6 1966, så hade jag kunnat framföra detta ekipage lagligt i Sverige. MEN, tillade han, på vilket sätt en polis i Tyskland, Frankrike eller Spanien skulle reagera vid en körkortskontroll törs jag inte uttala mig om... Hade du haft BE redan från 1966, så hade du ju kunnat ta med dig det brev som finns översatt på olika språk och visat svart på vitt, men det gäller ju bara själva husbilen och inte ett påkopplat släp...

För att verkligen förvissa mig om vad som verkligen gäller, så ringde jag till:
* en av Storstockholms största trafikskolor,
** tunga gruppen hos trafikpolisen i Strängnäs,

* trafikskolan hade 0 koll på vad som gällde i mitt fall,
** polisen lämnade samma svar som juristen på Transportstyrelsen - du får inte köra omkring med detta ekipage med dina behörigheter, men hade du tagit BE före 1/6 1966 så hade allt varit i sin ordning,

Det krävs alltså att jag tar ett C1E kort för att få framföra detta ekipage i Sverige och utomlands.

M.a.o. så tror jag mer på en yrkeskunnig polis i Tyskland resp. i Sverige än på en "paragrafryttare" i Sverige och det till dess jag blivit 100% övertygad om att det som gäller i Sverige även gäller i övriga EU - hittills har ingen övertygat mig om fakta !

Mitt tvivel gäller naturligtvis även kravet på färdskrivare - det är ju det tråden handlar om, men jag kände att jag även MÅSTE få skriva om släp problematiken...

Mvh
Bosse

PS. Jag menar naturligtvis 1/6 1996 - jag blandade ihop datumet med det datum då jag tog mitt körkort.

Ursäkta om det blir lite offtopic på huvudinlägget..

Din undersökning ovan var ju väldigt intressant då jag känner flera personer och i framtiden eventuellt även min sambo som nyttjar det fatum att det räcker med ett "gammal" B och ett nytt "BE" för att köra tung personbil med tungt släp. Vi kör på regelbunden basis biltransport efter tung husbil och sambon funderar på att ta BE för att kunna köra ekipaget om jag av någon anledning inte kan, dock gäller det oftast inom sverige.

Är det så att man inte får köra med nämnd kombination så är det första gången inte släpvagnskalkylatorn stämmer dessutom!

Själv är jag för ung för att kunna köra tung PB II, men i gengälld har jag CE kort..

//Peter
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: husbil över 7,5 ton

"BE 18 år
Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton och ett eller flera släpfordon kopplade till sådan bil, om släpfordonens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton."
Med nytaget BE tycker jag att man ska utläsa att två villkor ska uppfyllas. Max totalvikt på det dragande fordonet och max totalvikt på fordon som kopplas till.

"Övergångsregel
BE
Körkort utfärdade före den 19 januari 2013 ger bibehållen rätt att koppla till släpfordon utan totalviktsbegränsning om behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av annat skäl) efter detta datum. När ett sådant körkort förnyas kommer kod 79.06 att anges på körkortets baksida. Koden står för denna utökade rättighet.

C1 18 år
Tung lastbil med en totalvikt av högst 7,5 ton och personbil med en totalvikt över 3,5 ton men inte över 7,5 ton. Till ett sådant fordon får kopplas en släpvagn med en totalvikt av högst 750 kg.

C1E 18 år
Bil som omfattas av behörighet C1 eller B och ett eller flera släpfordon som är kopplade till sådan bil, om bilens och släpfordonens sammanlagda totalvikt inte överstiger 12 ton."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/fordon-du-far-kora/
 
Senast ändrad:

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: husbil över 7,5 ton

Hur tolkas alla hundratals chaufförer som har bara lastbilshytten att vistas i? Dessa chaufförer kan ju vara i landet flera månader och har bara hyttan att vistas i och vila och sova. /Bernt
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Tänk även på att kör ni med en husbil över 7,5 ton i Tyskland så ska kilometeravgift på autobahn erläggas som för en lastbil.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Tänk även på att kör ni med en husbil över 7,5 ton i Tyskland så ska kilometeravgift på autobahn erläggas som för en lastbil.

Är det avgiften på Autobahn som börjar gälla från 2019 du menar? Annars är det väl 12 ton som gäller för att betala km-avgift redan nu, men jag är osäker...

// J Peter
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Ursäkta om det blir lite offtopic på huvudinlägget..

Din undersökning ovan var ju väldigt intressant då jag känner flera personer och i framtiden eventuellt även min sambo som nyttjar det fatum att det räcker med ett "gammal" B och ett nytt "BE" för att köra tung personbil med tungt släp. Vi kör på regelbunden basis biltransport efter tung husbil och sambon funderar på att ta BE för att kunna köra ekipaget om jag av någon anledning inte kan, dock gäller det oftast inom sverige.

Är det så att man inte får köra med nämnd kombination så är det första gången inte släpvagnskalkylatorn stämmer dessutom!

Själv är jag för ung för att kunna köra tung PB II, men i gengälld har jag CE kort..

//Peter

Frågade Transportstyrelsen för ett tag sen vad som gällde och det ska vara ok.
 

Bilagor

  • BE.JPG
    BE.JPG
    41,1 KB · Visningar: 30

Lars o Gunborg

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4809
Medlemskap
2025
Sv: husbil över 7,5 ton

Bosse
Var hittar jag avgift husbil motorväg över 7.5 ton i Tyskland.
Vad jag har läst tidigare var det 12ton som gäller.

Lars
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Frågade Transportstyrelsen för ett tag sen vad som gällde och det ska vara ok.


MEN, spörsmålet i min frågeställning var ju om man får köra en husbil med ett tungt släp (över 750 kg) med körkortsbehörighet B (som ej varit återkallat) med ett nytaget E-kort = BE !

Det du fått svar på är ju att man får köra detta ekipage med BE-behörigheten tagen innan 1/6 1996 !!!

Och det var ju det som juristen på Transportstyrelsen + polisen i Tyskland + polisen i Strängnäs meddelade mig - gammal B-behörighet som ej varit återkallad plus ett nytaget E-kort = BE gäller ej för husbil med tungt släp.
Det krävs ett C1E-kort i detta fall !
Bosse
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Bosse
Var hittar jag avgift husbil motorväg över 7.5 ton i Tyskland.
Vad jag har läst tidigare var det 12ton som gäller.

Lars


Gå in på LKW-Maut in Deutschland - Wikipedia

Där står:
"Seit 1 Oktober 2015 wurde die Tonnagegrenze fur Lkw auf 7,5 tonnen abgesenkt. Die Mautpflicht gilt nicht fur Busse".
Bosse
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Läser man hela texten, ser man också: "Die Maut gilt für Kraftfahrzeuge oder Fahrzeugkombinationen, die entweder ausschließlich für den gewerblichen Güterkraftverkehr bestimmt sind oder für den gewerblichen Güterkraftverkehr eingesetzt werden..."

Inte någonstans i texten nämns ordet "Wohnmobil" eller "Reisemobil".

Pålle
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Senast ändrad:

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: husbil över 7,5 ton

Jag började att fundera på hur är tänket med farfarsrättigheterna, det går att vända och vrida på det i olika banor, det visade sig att jag inte ligger på samma våglängd som transportstyrelsen. Ställde några frågor till transportstyrelsen och fick svar rätt så omgående.

"Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2017/13854.

Fråga: Hej.
Har några frågor om vilka fordonskombinationer som är tillåtet att köra med farfarsrättigheter och personbil klass 2 där totalvikten är över 3 500 kg. Tekniska krav på fordonen som drag o. dyl. behöver inte beaktas utan enbart grundregler.

Med behörighet B oavbrutet sedan före 1/7 1996?
Personbil oavsett vikt.

Med behörighet BE oavbrutet sedan före 1/7 1996?
Personbil oavsett vikt + släp utan annan viktbegränsning än den bilen klarar att dra.

Med behörighet B oavbrutet sedan 1/7 1996 och behörighet E förvärvat mellan 1/7 1996 och 9/1 2013?
Personbil oavsett vikt + släp utan annan viktbegränsning än den bilen klarar att dra.

Med behörighet B oavbrutet sedan före 1/7 1996 och E förvärvat efter 9/1 2013?
Personbil oavsett vikt + släp som får ha en maximal totalvikt på 3500 kg förutsatt att bilen klarar av det.
Detta gäller från och med 19 januari 2013.


Många tack i förväg för svar.

Svar:


Med vänliga hälsningar
Danielson Jimmy

Sektion regelinformation
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: husbil över 7,5 ton

Om man går in på länken som lars visar ovan så kan man läsa att husbilar är undantagna, oavsett vikt.

https://www.toll-collect.de/en/toll_collect/rund_um_die_maut/mautbefreiung/mautbefreiung.html

tryk på "open" fliken på rubriken "Other examples and requirements" för att se att husbiler nämns vid namn som undantagna.


Michael, tack för inlägget !

Jag dristar mig att tro att med "Mobile home" i detta fall menas mycket stor husvagn/villavagn som transporteras/dras av annat fordon och som används för privat bruk, men det är endast en gissning från min sida.

Rent översättningsmässigt är ju ett "Mobile home" en villavagn modell större, som är mycket vanliga i t.ex. Florida och där många bor permanent och inte en husbil.

Ser fram emot fler synpunkter !
Bosse
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: husbil över 7,5 ton

Det står Wohnmobil i den tyska originaltexten så det det är en felaktig översättning till engelska. Borde stått Motorhome eller Campingcar.
 
Toppen