• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Glöm tjänstevikten fyll bilen med allt ni behöver,diesel, gas, vatten, passagerare. Väg bilen då vet ni hur nära maxvikten ni hamnar. Det är maxvikten som är intressant inget annat.
Lycka till.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Förstår då inte varför Hymer påstod att bara 20 liter ingick när jag ifrågasatte lastvikten.
Är det kanske så att detta ändrats de senaste åren? Någon som vet?

Det har blivit vanligare med 2 olika maxnivåer i tankarna. Med avtappningskranen stängd i ena läget går det max att fylla i de där runt 20 literna du nämner. Resten rinner ut direkt. Dessa 20 liter tar man sen med i tjänstevikten tänkt för färd.
I ett andra läge på kranen går det att fylla upp tanken helt i topp. Detta är då tankens absoluta maxvolym.
Det brukar stå halvtydligt i broschyren/tekniska specen för bilen och skall man registreringsbesikta sin bil kan det vara bra att ta med den att visa för besiktningsmannen så han bara lägger på 20 kilo.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Helt rätt (vid beg. köp såklart ;) .. )

De husbilar jag sålt har jag alltid supportat på bäst vis.
Nu står min Fd. Carado a366 hos en husbilsförsäljare i Hol.
Men min utfästelse, ring mig om precis allt gällande husbilen, jag kan den bäst.

Som säljare önskar jag det bästa till nästa ägare.
Jag har t.o.m. skrivit egna manualer till sålda fordon för att ny ägare
skall åtnjuta bästa möjliga husbilstur och trygghet.

Några timmars input som förhoppningsvis gör stor skillnad för nästa ägare.

Vänl. Magnus


Jag hade börjat med att ringa förra ägaren och kolla läget lite...
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Om ni skall åka två vuxna och två barn skulle jag fundera på att ta C1 kort så ni kan köra tyngre husbilar än 3500 kg. Jämfört med priset på husbilen är det en liten kostnad och då ni är unga torde det inte vara så svårt. Vår bil väger när vi semesterpackat den med fulla tankar och med oss två i 3660 kg och ni skall ha två barn med också och det blir ju mer vikt än för oss två, barnens vikt skall läggas till och sen deras kläder och så vidare. Med en bil som klarar som i vårt fall 4250 kg så behöver man inte fundera på vikten utan på sånt som är roligare än att välja vad man kan ha med och vad man måste lämna hemma. Man kan köra med fulla tankar med ett leende på läpparna.

Lycka till med ert köp.
Leffe
 
F

F.d. 56442

Guest
Sv: Vad ska vi tänka på vid köp av husbil?

Tack för era tankar och tips!

Idag bestämde vi oss tillslut för en Hymer b614. Den har det mesta av det som är viktigt för oss. Den är redo även för vinter vilket är ett pluss! Dock inte alkov som vi från början var väldigt låsta vid att vi skulle ha. Nu när vi provat helintegrerad husbil kändes det mer rätt med ett stort fönster där alla kunde se ut, då vi utmanar ödet med en väldigt åksjuk son och ska åka långt :twitcy:



När det gäller att ta C1 kort som många rekomenderar så är det inte omöjligt om vi känner att husbilslivet är rätt för oss. Nu ser vi fram emot att få hämta bilen och ta oss en första tur!
 
Toppen