• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag som försöker lämna mörkret.

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Åkte från Sverige vidd 11 tiden i tisdags 24/11-17.
Startade från Finspång körde till Ikea Jönköping och åt middag en besvikelse.
Körde vidare och såg Bengt i Örkleljungas skyllt och tog snabbt beslut att svänga av. Väl där kom jag på en sophink som jag saknat och som verkar passa att montera på dörren till ett underskåp som man brukar ha det hemma. Så nu har jag ett litet monteringsjobb tog med mej skruvdragaren men glömde laddaren så det blir att ransonera jobben.
Kom fram i god tid till hamnen i Malmör för finnlines nattfärja till travemunde.
Hade räknat på det och det blir inte mycket dyrare den vägen samtidigt kunde jag ta en öl bada bubbelbad helt ensam och vakna utvilad.
Körde 1 mot dortmund tyvärr mycket vägbyggen men det gick bra.
Skulle ju till grevens marina ställplats men var tvungen att ta ut en del kontanter så det gjorde jag i i Greven, skulle handlat lite mat men det får jag ta i morgon. Passade på att äta på ställplatsens restaurang sntizel stor som hela fatet, väl värt pengarna.
Träffade en trevilig HBKare från Jämtland som saknade snön och isen på sjön, själv tycker jag att har jag passerat stockholm då är jag på väg åt fel håll.
Trevligt ställe med pråmar som tuffar förbi och småbåtshamn.
Märks att det är höst men ändå 15grader, träden börja få höstlika färger men de är nog mer känsliga än hemma.
Om jag åker vidare i morgon så blir det koblens eller Minheim 24 eller 34 mil vilket jag känner att jag vill.
Man blir ju lite trött att sitta vid ratten mycket men det har gått bra, Fick ju till balansering av däcken och lufttryck bra så det har varit väldigt bra att köra, ligger mest i lastbilsfilen så jag är i rätt fil när det blir vägarbete.
Min tv gick igång här vilket inte brukar fungera fast måste ställt in felspråk eftersom alla pratar tyska hela tiden. När jag kommer in i Frankrike så pratar säkert alla flytande engelska och kan en del svenska ord som allmänbildning.
Jag är lite besviken på den tyska dieseln ARAL säljer med 7% skräpolja på en kvalite, blev tvungen att tanka lite vanlig svenskdiesel på vägen ner efter att ha använt blankdiesen hemma, blev skillnad på kraften efter några mil till det sämre.
Shell brukar ha bra diesel så det blir den nästa gång om jag kan hitta rätt pump.
 

Bilagor

  • 20171025_175722[1].jpg
    20171025_175722[1].jpg
    620,8 KB · Visningar: 36

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Skoj att du är på "G" och drar söderut Bengt. Jag ser att du tar det i din takt vilket kommer att ge dig betydligt bekvämare resa än förra gången. Husbilen är det inget fel på och inte ägaren heller för den delen, så vem vet om inte någon söt Spanjorska sätter klorna i hela paketet?

Resan började bra med en Tysk smiley på talriken, men be om lite mer sallad nästa gång... I vår ålder är vitaminer rena hälsokällan ; ) Lycka till så ses vi väl någonstans i år också!

tysk-smiley.jpg
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Kul att du är på väg. Förstod att du hade åkt eftersom jag saknade dina nästan dagliga inslag. Kul att följa din nya tråd
Lycka till på resan och ha det gött
Saknar verkligen Grevens snitzel.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Efter att ha följt alla dina vedermödor och besvär men också de positiva upplevelserna på din förra resa söderut, är det glädjande läsning att du åker i år igen. Också jag önskar dig allt gott och en trevlig resa; det ska bli roligt att följa din berättelse.

J Peter
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Är i Koblens nu var meningen jag skulle åka längre men oupphörliga stopp i trafiken och en stor olycka med flera lastbilar gjorde att jag behövde 7 timmar för 24 mil!!
Men nu blir det ingen motorväg på ett tag ska åka utmed moseldalen och stanna var det passar, solen var framme idag och det var tshirtväder.
står på en fin och dyr camping i koblens centrum Ren flyter förbi med många pråmar och på andra sidan går järnvägen väldigt fint.
Idag var jag ganska slut ett tag och skulle helst vända hemåt men det var totalstopp åt andra hållet också.
Man kan för lite om tyska vägnätet för att hitta till normala vägar utan ett antal idioter med liten hjärna och stort ego eller bara allmänt fumliga bakom en ratt, jag kör med stort avstånd framåt men många tycker det är roligt att ligga 5 meter bakom en lastbil och köra om utan blinkers och noll koll.
Tyskland måste låta sina bilägare gå en tvångskurs i konsten att köra bil eller är det ett invandrarproblem?
Hade kameran därbak så några bilder blev det inte, träffade ett trevligt par på restaurangen där kocken tog tidig kväll blev en öl och sen blev jag hembjuden till deras husbil för trevligt samtal och smörgås.
Tyvärr Jappes bok blev kvar därhemma jag hade verkligen behövt den nu men jag bar in allt när jag städade sist. Tips mottages tacksamt, inte säkert jag fortsätter söderut utan vänder hemåt så småningom efter att ha åkt genom Moseldalen.
Känner att köra genom hela frankrike blir väldigt jobbigt i en gammal bil har nog kört mer på ettans växel än på många år, det är egentligen trafiken det hänger på och jag känner att den har blivit så otroligt mycket värre de senaste åren.
Om jag som sir MacLean ställer bilen i Malaga och flyger hem och kommer tillbaka när jag känner för det skulle det nog vara ganska bra då blir det enkelresa nu och hem en annan gång med kanske en codriver.
Får fundera på en sån lösning också, välkomna med förslag!
Ska försöka fixa lite foton kom ju hit precis vid mörkrets inbrott kl 19 men hemma är det väl mörkt betydligt tidigare, fasar för att köra hem i mörker och rusk.
Bengt
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Du reser mot ljuset Bengan, tänk nu positivt och ställ in din IGO som Anders föreslår så ska du se att det går "komma runt" flaskhalsar... Se gärna lite av Tyskland också och inte bara betongvägar med arbetande folk. Du har väl inte så bråttom?

Dyr bränsle, stress & jäkt hittar man här:
500px-Autobahn_1-9.png
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Det ska verkligen bli spännande att följa din väg Bengtic. Här hemma i Svedala är det 8 grader, ruggigt och duggregn så inget att längta hem till.

En app som jag kan tipsa om är traffic DE som finns i Apple store. Den visar hela tiden i realtid var vägsträckorna är igenkorkade.
Såhär ser trafikläget ut i delar av Tyskland just nu.
 

Bilagor

  • 1E53B864-89C1-4D52-A009-D075967E57CF.png
    1E53B864-89C1-4D52-A009-D075967E57CF.png
    2,3 MB · Visningar: 57

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Broderskapet bor utanför Essen, när vi åker dit tar vi en icke motorväg från Bremen till motorväg 31 nära nederländska gränsen.
Fin väg, och inte så mycket tung trafik.
Skall man vidare till Mosel så rundar man Düsseldorf och tar sedan väg 61 till Koblenz så slipper man eländet runt Köln och Bonn.
Några mil längre än väg 1 men mycket trevligare, mindre irritation och vem har bråttom?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Bengt, ett litet smakprov, som jag hoppas ökar motivationen.

170 mil längre söderut, i Altea, ser det ut så här just nu.

Visa bilaga 130224

Som du ser, strålande sol, 22 grader i skuggan och säkert 27 grader i solen just nu.

Välkommen till värmen.

TommyD

1999 bodde jag 14 dagar i Altea, hyrde en jobbar kompis hus.

3 gånger åt jag på Restaurant Oustau de Altea, de hade en stek med jordgubbssås kommer jag ihåg. Där kan du stanna och äta Bengtic
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Nu ska vi inte se allt i svart, sa hon som kom från Mörkret. :spinny:

Mörkret är en by i nordvästra Dalarna och en kvinna därifrån sade verkligen så i en radiointervjuv om en fråga vid bildandet av Fulufjällets naturreservat :twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Ge inte upp! Ta en bit i taget och snart är du framme i värmen.
Kan rapportera att vi har 29 grader i skuggan idag i Santa Pola och ca 24-25 grader i havet. Poolen är mera uppfriskande med sina ca 20 grader.
Vill du sen inte vara kvar här hela vinter kan du ju ta ett billigt flyg hem och lämna bilen vid någon av flygplatserna för ca €50/månad.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Ja det där med att lämna bilen i spanien och åka hem och ta nya tag skulle passa mej bra åka hem mitt i vintern har jag gjort och det var mer tur än skicklighet att det gick bra.
Körde inte så långt idag 7 mil kanske utmed Mosel från Koblens till BEILSTEIN dvs. mitt emot staden det går en färja till campingen där jag bor 11,50 plus el via kwh mätare, snål som jag är har jag gasolen på och slipper ljudet av fläkten. Är ju inte kallt ute.
Jappe hjälpte mej med moselboka, jag tackar och bockar!
Tänkte stanna här i natt och i morgon för att kunna åka över med färjan och utforska byn mittemot.
På min sida finns det en by på var sida av campingen "happy holiday" 500m till vardera gick till den ena på rekommendation och jag blev riktigt mätt och gott var det också, varför finns det inget liknande hemma men å andra sidan var det ju dubbelt så dyrt som jag brukar äta för.
Åker neråt Mosel sen får jag se vad det blir av det hela.
Skickar med några bilder på BEILSTEIN och borgen och färjan.
Går inte skicka bilder dålig kontakt



 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen