• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Euro 6 generatorer.

Roffe

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
21884
Medlemskap
2024
Vem skall ordna laddningen till husbilsdelen på Euro 6 bilarna med de tänkande generatorerna. Är det leverantören eller vi kunder? Nu tycker jag att vi sätter press på husbilstillverkarna så att de får tänka till lite.

Rolf
 

Silverfox

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
3210
Medlemskap
2024
Sv: Euro 6 generatorer.

Hej
Vi köpte en Pössl Roadcruiser i maj månad. Blev också orolig när jag läste en artikel att euro 6 motorer skulle var utrustade med ”intelligenta” generatorer.
Mailade Pössl och fick till svar att de bilar som Pössl bygger inte är försedda med dessa generatorer.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Euro 6 generatorer.

På en MB Euro6 (sedan 2014) har man mycket komplicerat elsystem. Allt är uträknat i minsta detalj för att bilen ska gå så optimalt som möjligt. Vill man köpa en husbil på MB chassi fr.o.m. 2014 så är det fortfarande samma MB som man bara har klätt om till en husbil. Man ska hålla isär bilens el och bodelens el om man vill slippa framtida problem.

En fiffig grej, utan att behöva inskränka i bilens generator och övrig elektronik, är att "låna" ström från startbatteriet. Detta görs med en box/laddare, egentligen en vanlig DC/DC inverter (alltså 12V till 12V), eller så kallad B2B (batteri till batteri) laddare. Vi har monterat en sådan "låda" i vår bil där vi "suger ur" AGM startbatteriet så mycket som upp till 25 Amp när bilen är igång, och laddar 2 st. 100 Amp LiFePO4 batterier. OBS! inget händer om bilen står stilla annars hade man tömt starbatteriet på nolltid...

Nu kommer frågan: hur får man husbilstillverkare att montera frivilligt DC/DC inverterar i husbilar, och varför det? I mina öron låter det mest som en option (tillval) i så fall. Inte alls säkert att en husbilsägare vill ha laddning under färd, han kanske nöjer sig med solceller, har en egen elgenerator (som i Concorde), eller vill ha kemiskt framställt el vid behov, osv...

Är inte alls bra på detaljer eller teknik så att allt jag beskrev ovan kommer just från forumets många diskussioner, här i ett kort sammandrag så som jag själv har uppfattat.
 

Roffe

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
21884
Medlemskap
2024
Sv: Euro 6 generatorer.

Vi har nyss köpt vår Pössl -17 och hoppas att du fick ett ärligt svar från fabriken
Vi har bara kört den från Pukavik o hem till Leksand och sedan ställt av bilen, så någon riktig test har vi inte gjort.

Roffe.
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: Euro 6 generatorer.

Bytte till en ny Pössl summit 640 med Citroen drivlina i augusti. Erfarenheten hittills efter ca 900 mil är att generatorn slutar ladda när startbatteriet är fulladdat om man kör med bara LED- belysning fram. Kör man däremot med halvljus på så laddar generatorn kontinuerligt som vanligt och bodelsbatterierna blir laddade.
Ingen bra lösning ur miljösynpunkt men avvaktar och ser om det kommer fram nån tillförlitlig lösning som gör att man kan undvika att köra med halvljus.
/Bengt
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Euro 6 generatorer.

Du får gärna beskriva vilket problem du ser, själv har jag inte en susning om vad du pratar om.

Finns det ett problem, vad är isåfall problemet
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Euro 6 generatorer.

Generatorn slutar att ladda när startbatteriet är fullt o laddar alltså inte bodelsbatteriet.
Vad är kriteriet för att det är fullt och vad är kriteriet för att börja ladda igen?
I traditionella så var det 14 volt tex utan ev hysteres, är det en hysteres som är implementerad?
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Euro 6 generatorer.

Det finns en del skrivet om detta i den här tråden:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t104685/

Problemet verkar vara att en del tillverkare har gjort generatorn "intelligent" så att den bara laddar när det verkligen behövs eller när man bromsar/motorbromsar för att spara bränsle. Man låter då startbatteriet variera mycket mer i laddning och det är bara korta tillfällen under färd som startbatteriet är så laddad att det lämnar någon ström vidare till bodelen med en vanlig skiljerelä-lösning.

Ett sätt att "lura" systemet verkar vara att sätta in en DC/DC-laddare som tömmer startbatteriet och därmed tvingar generatorn att ladda.

Har jag fattat det hela rätt?
Har problemet visat sig även på Fiat Euro 6 och andra fabrikat eller är det bara Mercedes som är konstruerade på detta sätt?
Har det kanske rent av kommit en lösning på problemet från någon fabrikant?
Någon som vet något?
 

Delfi

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
20931
Medlemskap
2024
Sv: Euro 6 generatorer.

Fick problem med kyl/frys i vår nya bil och fick svar från Thetford att det berodde på den s k smartgeneratorn i bilen. Bilen är en Fiat från 2017 och eftersom generatorn går i viloläge sjunker spänningen och kyl fungerar inte med 12 v - lösningen under färd. AES inställningen blir meningslös om detta inte löses. Man får köra med gas under färd.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Euro 6 generatorer.

Fick problem med kyl/frys i vår nya bil och fick svar från Thetford att det berodde på den s k smartgeneratorn i bilen. Bilen är en Fiat från 2017 och eftersom generatorn går i viloläge sjunker spänningen och kyl fungerar inte med 12 v - lösningen under färd. AES inställningen blir meningslös om detta inte löses. Man får köra med gas under färd.
Det här låter inte klokt i mina öron!!! Husbilsleverantören borde kunna ge bättre förklaring för så här ska det inte vara. Tänk om man har valt vakompressorkyl, vad ska den gå på om inte ström? Och att generator ska styra bodelen, det tror jag inte mycket på...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Euro 6 generatorer.

Fick problem med kyl/frys i vår nya bil och fick svar från Thetford att det berodde på den s k smartgeneratorn i bilen. Bilen är en Fiat från 2017 och eftersom generatorn går i viloläge sjunker spänningen och kyl fungerar inte med 12 v - lösningen under färd. AES inställningen blir meningslös om detta inte löses. Man får köra med gas under färd.
Jag tror inte på detta med att generatorn går i något viloläge, däremot kanske den laddar smart som en CTEK laddare, dvs när batteriet är fullt så sänker den spänningen till en lämpligare nivå tex 13V eller strax under.

Har man då inte en bra spänningsmatning till bodelen och en kyl ed som ej har en anpassad tillslagsspänning då blir det problem men isåfall är det ett kylskåpsproblem såklart, dom har gjort en mindre bra konstruktion.

Ett alternativ skulle då vara att låta EBL sköta allt och tvångsstyra kylskåp od.

Men börja med att mäta bilbatterispänning under körning samt samtidigt mäta spänningen som matar kylskåpet, dvs dra in + från bilen genom tex dörren till en multimeter.

Det kan även vara så att din generator är trasig/dålig!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Euro 6 generatorer.

Fick problem med kyl/frys i vår nya bil och fick svar från Thetford att det berodde på den s k smartgeneratorn i bilen. Bilen är en Fiat från 2017 och eftersom generatorn går i viloläge sjunker spänningen och kyl fungerar inte med 12 v - lösningen under färd. AES inställningen blir meningslös om detta inte löses. Man får köra med gas under färd.
---------------------------------------------
Hej Delfi, när man köper en ny dyr bil och upptäcker att något inte funkar som det ska, eller även om man köper en beg. som inte funkar helt ut och är köpt utan några tillägg i kontraktet som fråntar säljaren ansvar för vissa delar så skall väl felen fixas utan att köparen skall behöva bekymra sig om problemen.

I en del fall är jag nog en elak j.... kanske, och inte minst besvärlig, även om jag för det mesta är jättsnäll :p:.
När problemen blir kännbara och flera instanser skyller på varandra så antar jag att attack är enda varianten.
Kör till firman som sålt bilen parkera ute på gården, gå in till säljaren, lägg nycklarna på bordet och säg bara "fixa", ring när jag kan hämta bilen.

Det gäller ju att vara påläst så man kan trycka ner alla motargument i soptunnan direkt, likaså får man ju inte vika om en expert från verkstaden blir tillkallad för ytterligare bortförklaringar. Bilen skall ju funka som det är tänkt antingen felet beror på biltillverkarens generator, kylskåpets system eller elblocket i bodelen. Det är ju som sagt inte ditt problem utan i grunden försäljarens problem som får se till att felet fixas och hur han går till väga är ju inte ditt bekymmer. Det borde väl i så fall hamna hos husbilstillverkaren som levererat en bil som inte är färdigutvecklad.
Jag vet att det inte är lätt att strida mot en person eller firma som ibland beter sig som en hal ål, men har man rätt så skall de hamna i ski... och inte du, och fixa felen som finns.

(Är det bara på mig som hornen växer ut när man blir felbehandlad och problemen blir bortförklarade :).)

M. mycket v.h. JANKRO.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Euro 6 generatorer.

Det går att "strida" och komma till rätta om man har "stake", är inte dumdristig och framför allt är påläst. En förutsättning är att skippa allt "snack" runt omkring och koncentrera sig på fakta och målsättning, då kan det gå hem även om det tar tid. Så har det fungerat för mig några gånger i livet...
 
Toppen