• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min första långresa

Status
Stängd för vidare inlägg.

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Min första långresa

....Fortsättning...

Nu är jag i Branuneberg, solen börjar titta fram och quardon längtar ut.. o jag med..
Trevlig ställplats här... 10 € inkl allt.. OK..
05D6E6FF3CA65791DEE288BEF158BC83.jpg

På vägen till Branueneberg såg jag detta bygge... jag skulle ALDRIG åka över en sån bro då min höjdskräck skulle stoppa mig..
hoppas det inte kommer såna på min färd ner..
IMG_2032.JPG

Men väl framme så tog jag ut "trehjulingen" för att kolla omgivningarna..
hamnade i Bernkastel som var en riktig "turiststad" med en massa restauranger och gågator..
IMG_2035.JPG
IMG_E2037.JPG
IMG_2040.JPG
IMG_2048.JPG

Och när man är ute o glider med hojen så hittar man många andra
fina ställen, som den den här lilla "stugan"...
IMG_E2049.JPG

Och nu några sköna bilder från drönaren över Mosel i kvällsskrud..
3C8F16E09038DFE73A0105F86C591863.jpg
59372F822DD443B255FC99A69BBD8740.jpg
Vackert va!!

Osså min goa middag ikväll..
Grillad kyckling med vitlökstekta champinjoner och hallomi.. ossså lite grönsaker.. till det serverades det rött vin.. allt enligt LCHF...
avslutningsvis en kaffe med talisker o en cigarr..:yes:
IMG_E2063.JPG

Hoppas ni har de lika gött som jag..men jag saknar skandinaver.. var är ni?...

Imorgon ska jag försöka ta mig in i Frankrike.. vet ej vilken väg än, men hoppas på tips från er vana HBK:are....

Sov gott...var ni än är...

//Klasse

Och i denna skrivande stund så har jag 12 grader utanför dörren o 21 grader innanför..:p:
 
Senast ändrad:

Magnus o Gunilla

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
28850
Medlemskap
2024
Sv: Min första långresa

Hej fina bilder vi har kommit hem från långtripp ihelgen det vart Katrineholm o Strängnäs .vi fick med oss tre kassar med höstkantareller fanns mycket av den varan,hoppas du snart får varmare det får inte vi hälsningar Carthago vännerna .
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Min första långresa

Ja broar liknande denna lär du få svårt att undvika om du inte planerar noga, men man märker inte mycket av det när man kör däruppe utom att vinden kan friska i ordentligt.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Min första långresa

Bonjour tous les HBK. :rolleyes:

Ett förslag, är den väg vi alltid brukar ta.
Trier - Luxemburg för att tanka - Metz som har en utmärkt kommunal camping och ställplats centralt vid Moselle. Fem minuter från centrum med ett antal bra franska krogar.

TommyD


Tack Tommy,
Det vart den resan men i Metz såg det ut att vara trångt för min bil, så jag gled
vidare till Toul och en ställplats som även den ligger i närheten av La Moselle.


Ja broar liknande denna lär du få svårt att undvika om du inte planerar noga, men man märker inte mycket av det när man kör däruppe utom att vinden kan friska i ordentligt.

Ja, men med min höjdfobi lär man ju få planera ordentligt även om jag var tvungen att åka över några HÖGA broar just innan Luxenburg.
Jag fick verkligen stålsätta mig...:swoon:

Kör du A75 genom Frankrike kommer du till den här vackra Bron i Millau.
Bifogad fil 130523


Tack för den passen...;) tur jag ska åka den "västra nedfarten"...


Nu står jag som sagt i Toul, kom hit igår eftermiddag regnet strilade så det blev
lite bio i bingen, Avatar hittade jag i "filmskåpet".
IMG_2065.JPG

Ställplatsen är helt OK 7€ inkl tömning, vatten och el.
Har just intagit frulle med morgon-tv, ska sen ta en promenad in till "centrum" så att lederna kommer igång.


Passez une bonne journée et conduisez prudemment .... :rolleyes:



Lite roligt kanske...
fullsizeoutput_f44.jpeg

//Klasse

Glömde... temperatur just nu... ute +4 inne +21
 
Senast ändrad:

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vet fortfarande inte hur jag öppnar en ny tråd, följer dig med glädje för din humor och för dina fina bilder. Tänker inte kapa tråden men ser att Boss och Gerd följer dig. Förhoppningsvis läser de detta också. Jag saknar nämligen deras dagliga blogginlägg, som tog slut efter förra årets övervintring. Jag läste med stor behållning och glädje varje dag, ja, det blev som en nödvändig kvällskick för att gå och lägga sig när man blivit pensionär. De har även inspirerat mig att köpa husbil, men den står stilla för det mesta. Frugan jobbar jämt. "Så kan det gå när inte haspen är på", sa någon. En enkel fråga: kommer ni tillbaka till bloggen, eller har ni tröttnat helt?:wub:
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Re: Min första långresa

Vet fortfarande inte hur jag öppnar en ny tråd, följer dig med glädje för din humor och för dina fina bilder. Tänker inte kapa tråden men ser att Boss och Gerd följer dig. Förhoppningsvis läser de detta också. Jag saknar nämligen deras dagliga blogginlägg, som tog slut efter förra årets övervintring. Jag läste med stor behållning och glädje varje dag, ja, det blev som en nödvändig kvällskick för att gå och lägga sig när man blivit pensionär. De har även inspirerat mig att köpa husbil, men den står stilla för det mesta. Frugan jobbar jämt. "Så kan det gå när inte haspen är på", sa någon. En enkel fråga: kommer ni tillbaka till bloggen, eller har ni tröttnat helt?:wub:

Klicka på kknappen [Nytt Ämne] som återfinns nästan högst upp i respektive forum (se bifogad bild).
 

Bilagor

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    7,3 KB · Visningar: 2.021

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Re: Min första långresa

Vet fortfarande inte hur jag öppnar en ny tråd, följer dig med glädje för din humor och för dina fina bilder. Tänker inte kapa tråden men ser att Boss och Gerd följer dig. Förhoppningsvis läser de detta också. Jag saknar nämligen deras dagliga blogginlägg, som tog slut efter förra årets övervintring. Jag läste med stor behållning och glädje varje dag, ja, det blev som en nödvändig kvällskick för att gå och lägga sig när man blivit pensionär. De har även inspirerat mig att köpa husbil, men den står stilla för det mesta. Frugan jobbar jämt. "Så kan det gå när inte haspen är på", sa någon. En enkel fråga: kommer ni tillbaka till bloggen, eller har ni tröttnat helt?:wub:


Hej och tack för ditt inlägg !

Även vi läser med stort nöje inläggen under rubriken "Min första långresa" av Klaver och vi har "hängt med honom" redan från start och ser fram emot hans kommande inlägg !

Betr. vår blogg är det, om sanningen ska fram, så att vi drabbats av "latmasken" på gamla dar men en uppdatering av vår blogg kommer inom kort.
Vi befinner oss sedan en längre tid på Raco Camping i Benidorm och här kommer vi att övervintra - det blir vår 5:e vinter i rad på Raco !

Soliga hälsningar från ett varmt Benidorm
Bosse och Gerd
Bosses och Gerds husbilsresor
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Min första långresa

Au revoir, l'amant de chaque voiture de maison.

Det blev en lååång men välbehövlig promenad i Toul idag, en lugn o härlig
stad som nog gör sig bäst på vår/sommaren.

Men jag lyckades fånga några bilder...men ej från luften då det rådde
flygförbud enligt Mavic:en, så jag vågade inte flyga....

Här har vi utsikten från Ställplatsen.
IMG_2068.JPG

Sen träffade jag en äldre herre som stod vid nåt som såg ut som ett minnesmonument,
så jag frågade honom va det var på min knaggliga skolengelska han svarade
med en ännu värre frengelska att det var ett minnesmonument för de som stupat
i första världskriget och som bodde här, bl.a hans morfar som hette Georges Burdot och var sergeant.
Mycket trevlig herre..en typisk fransos ... och kanske en liten linslus..:wink:
IMG_2072.JPG

Man blev ju väldigt sugen på en bakelse så här på Gustav Adolfsdagen,
men man måste ju försöka hålla på LCHF:n och ingen såg ju ut som
Gustav Adolf bakelsen så jag var STARK.
IMG_2074.JPG

Sen som lite omväxling så fann jag en...kyrka.. man kan ju "tro" att jag är troende..:D
IMG_2077.JPG
och en liggande... måste fixa detta...hur??
IMG_2081.JPG

Ett kanalsystem runt hela, ja vad kan det vara, en gammal borg eller ett försvarssystem.. får googla på det..:cool:
I bakgrunden ser man ställplatsen.
IMG_2086.JPG

Sen har vi dagens middag som intogs i TV-soffan, kycklingsallad med knaperstekta baconbitar
och örtmarinerade fetaostbitar, till det serverades det ett glas rött och "nybakt" vitlöksbröd...trots LCHF..:p:
IMG_2090.JPG

Och ni som inte förstår franska, gör som jag, använd googletranslate..;)
IMG_E2087.JPG

Imorgon blir det tidigt iväg, tror bestämt "Gittan&Jojje" är mig i hälarna;)

//Klasse

Temperatur just nu: ute +6 inne +21
 
Senast redigerad av en moderator:

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Min första långresa

Godmorgon från ett kallt Prémery,

Gårdagen blev en dag på vägen, åkte till Saint Florentin för att stå på platsen där
men då dom hade satt begränsning på 3,5 ton + att de höll på att muddra
hamnen/kanalen så kände jag att jag inte ville stå där..
IMG_E2100.JPG
IMG_E2091.JPG

Men jag bestämde mig för att stanna till och ta en cykeltur i byn, man måste ju röra på döfläsket.
Trevlig liten by med kanalen och dess slussar, även om den var lite sömnig så här års.
IMG_E2096.JPG
IMG_2097.JPG
IMG_2099.JPG

Vy över del av byn..
IMG_E2101.JPG

Sen var jag sugen på att lägga ett bud på
denna "vackra" skapelse..
IMG_E2095.JPG

Sen for jag iväg för att hitta nåt ställe att övernatta på,
kom till en stad som hette Varzy och hittade en parkering till en
idrottsplats som var helt tom, så jag tänkte att här blir bra....det tog 2 minuter
sen kom vaktmästaren eller var det va och sa att här får man inte stå Aja Baja (på franska) o höll upp pekfingret...☝️.
Var tvungen att åka vidare, mörkret börjar falla och tanklampan tändes...:wideeyed:
Efter några mil hamnade jag här, i Prémery och kunde både tanka o ställa mig för natten.

Nu på morgonen kl 8:00 så hade jag bara +0,5 grader och frost :( ute och +21 inne :)

Låter solen värma upp vägarna för att sen ge mig ut på nya äventyr. :rolleyes:

fullsizeoutput_1001.jpeg

Kör lugnt där ute..

//Klasse
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Min första långresa

Problem med övernattning?

Här är drygt 3200 platser som är GRATIS och som har tömning och fyllning där du inte blir bortkörd

Ser ut som du drar dig mot A75 trots allt. Fin väg, men du gillar ju inte höga broar. Det kan du undvika om du kör ner och tar en övernattning eller lunch i Millau. Här är en plats som kostar 10 € i botten på dalen mitt i stan vid centralbäcken.


https://www.campercontact.com/en/france/midi-pyrenees-09-12-31-32-46-65-81-82/millau/4834/motorhome-parking-aire-camping-car-park-millau.aspx

Här ser du höjdskillnaden under färden.

Skärmklipp 2017-11-08 10.06.04.png
 
Senast ändrad:

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Min första långresa

Hej. Visst, 3vlig ställplats i Millau, men de har infört betalning via ett franskt kort.
Vi var där för ett par år sedan och då var det många som inte förstod sig på hur man dels köper ett kort i automaten och dessutom betalar med det kortet.


En serviceman kom till platsen, inte ens han kunde hur man gör. Flera fransmän i kön gav upp och fortsatte vidare (även vi drog iväg).

Förhoppningsvis är det bättre nu. Har någon varit där nyss och VET hur det funkar idag? /Roy
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Min första långresa

Jag har ett Nordeakort. Ofta i Frankrike måste jag "öppna kortet för osäkra internetbetalningar i 60 min" via Nordea appen för att det ska fungera i automater av olika slag.

Här några recensioner från andra resenärer

2017-01-05
We managed to get into . The barrier will not take .co.uk email addresses when trying to pay. used a .com one and it worked. so dont put in email address just name. 4 € for entrance card and then 10 € per night including elec and wifi. great stop close to town wifi good large spaces. good stop over will return 9


2017-01-05
Having some French helps with getting access. We had to buy a Pass Etapes from the machine as well as the entry fee - we paid with a UK credit card. Electric included and good free wifi.

Vill man inte krångla finns 5 campingar nära.

https://www.campercontact.com/en/fr...orhome-parking-camping-des-deux-rivieres.aspx
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen