• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tryckutjämningsbehållare till vattenpumpen.

C

chiva

Guest
Hej, det sitter en behållare efter vattenpumpen som ska vara fylld med luft för att pumpen inte ska starta så ofta om man tappar lite vatten.
MEN efter några dar är den full med vatten och effekten uteblir! Kanske den skulle sitta en halvmeter högre än pumpen. Hur är Era monterade?

Jag har sett i en vvs-katalog att det finns små "hydropresstankar" på 8 liter, skulle en sån funka i husbilen? De har ju en "gummiblära" inuti som mjukar upp trycket. Eller stoppa in en "ballong" typ inuti den befintliga att pumpa upp till lagom tryck?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tryckutjämningsbehållare till vattenpumpen.

Hejsan, ja luftbubblan försvinner vartefter, men det brukar nog ta några veckor eller så. Kanske någon mikroskopisk por eller spricka som skyndar på.
Det finns en hel del mindre trycktanker till campingfordon även med gummiblåsa i.
En heter FIAMMA A20 och skulle nog passa dig tror jag.

1297_big.jpg

Finns både att skicka efter från campingfirmor och brukar även finnas hemma på hyllan hos välsorterade campinghandlare, runt +300:- ungefär.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tryckutjämningsbehållare till vattenpumpen.

Fiammas hydrofor har jag haft. Den höll ett par säsonger varefter det blev punka på gummiblåsan. Jag demonterade den och tycker att det var en undermålig konstruktion.

Nu har jag en annan vars namn jag glömt. Den är gjord en aning transparent gulvit ganska tjock plast med en anslutning för slang i botten samt en skruvad propp i toppen. På mitten sitter två fästen för fastskruvning i vägg. Den har inte tappat sin luftblåsa på flera år. Jag har monterat den högst upp i skafferiskåpet med en slang ner till en T-koppling på kallvattenledningen vid golvet.
 
C

chiva

Guest
Sv: Tryckutjämningsbehållare till vattenpumpen.

Ja som Michael skriver så tror jag också att en behållare utan "gummiblära" ska man nog montera så högt som möjligt, för att få behålla luftblåsan.
Men en med gummi kan man ju sätta varsomhelst.

Jag ska kika närmare på Fiammas, håller den ett par säsonger så ok. Den är ju inte så dyr.

Men jag har garderoben nästan ovanför pumpen så t-rör och slang och den gamla burken högt upp i garderoben.... Bara inte fracken och smokingarna blir blöta:twitcy:
 
Toppen