• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svarta ränder

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Finns det något medel till gummilister som förhindrar att dom ger ifrån sig svarta ränder på lacken?

Bennie
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Svarta ränder

Jaa de undrar jag också.
Såg en som hade målat gummilisterna runt fönstren - - dock ingen utvärdering om ev effekt.
Tycker det blir en hel del ränder från "taket" också.
De enda som hjälpt mig är en BRA vaxad yta - å sen ta bort ränder mest varje dag.
Har köpt en pumpflaska med 1 liter vatten - den hjälper en del vid rengöring.
Har också en 12-voltsdriven "högtryckare", HAMRON 16 liter vattentank - 5 m lång slang, som hjälper den del - även för borttagning av flygfän i fronten.
Ett knäkla gnuggande för att ha renåfin hb.:)
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Svarta ränder

Tycker också det är störande med dessa ränder, särskilt vid tanklocket och tätningen mot karossen verkar som tätningsmassan inte tål diesel inte heller avfettning
Jag tog bort hela påfyllningshuset och gjorde rent och tätade med vit Sikaflex, detta i våras och har hittills inte varit några ränder från tätningsmassan som även verkar tåla avfettning
Varför man inte använder tätning i samma färg som karossen till alla fönster och luckor tycker jag är knepigt samt en tätningsmassa som tål avfettning
Hälsningar
Hasse & Ingegerd
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Svarta ränder

Inte svar på frågan, men underlättar om man nu får svarta ränder. Biltemas "Black streak remover" är bra. Ett nytt tvättmedel "Abnet" funkar också bra. Jag tror inte de innehåller avfettningsmedel.
ERIKPER
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Svarta ränder

Jag tvättade med Globex 80 om också lätt avlägsnade ränderna men om det fanns något att behandla listerna med så vore problemet löst.

Bennie
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Svarta ränder

För att det inte skall bli ränder från taket har jag satt en tätningslist
efter hela bilens vänstra sida.

Tommy R
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Svarta ränder

Varför på vänstra sidan? Det rinner bara ner fram & bak på min HB. Var tar regnvattnet vägen på din? Kan du visa med en bild & förklara hur du tänkt med detta?

Bennie
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Svarta ränder

Varför på vänstra sidan? Det rinner bara ner fram & bak på min HB. Var tar regnvattnet vägen på din? Kan du visa med en bild & förklara hur du tänkt med detta?

Bennie

Nu blir det inga ränder närmast taket, på högra sidan sitter markisen.
Bilen är nu i vinterförvar.

Tommy R
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Svarta ränder

Jag använder abnet som går att späda ut efter behag med gott resultatet
 
Toppen