• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundrastgårdar

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
I många kommuner finns hundhägn där man ka släppa sin hund lös. Har ni tips var de finns så skriv här i tråden. Kanske vi kan få in dem i någon slags karta om någon kan fixa det.
Vår hund går inte att släppa lös, den sticker direkt, för mycket jakt i den, därför hade det varit bra att få tips på olika ställen.
Här finns de i Helsingborgs kommun:
https://helsingborg.se/bo-bygga-och-miljo/djur/hund/hundrastgardar/
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hundrastgårdar

Kanske ett alternativ till hundrastgård. :)

hundtränare.JPG

från dagens SDS
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Hundrastgårdar

Nej, Milan är inte ett alternativ till rastgård.
Utan att gå in på detaljer så kan jag säga att han skulle inte få komma i närheten av någon av mina hundar.

För att svara TS så finns det i Linköping ett flertal rastgårdar, Lektorshagen, Vidingsjö. Linghem, en informell på Stångebrofältet och säkert många fler.
Hundparker - linkoping.se

Beträffande jaktsugna hundar så är det ett bekymmer när det blivit ett befäst beteende. Tar man tag i det när hunden är valp så går det att ordna ganska lätt utan obehagliga metoder, en äldre hund kan också läras om men det brukar innebära några riggade situationer och en hel del kallt vatten.

Det är glädjande att många hundägare inser vilka egenheter deras vovvar har.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Hundrastgårdar

I Helsingborgs kommun:

Bruces skog, norra delen
Plats: I norra delen av Bruces skog, i närheten av Helsingborgs ridskola, Depågatan 128. Parkering nås från Godsgatan.
Koordinater: 56.062568, 12.761586

Bruces skog, vid Långebergavägen
Plats: Strax sydost om parkeringen vid Långebergavägen, i närheten av Långebergavägen 245. Här finns även toaletter och vatten.
Koordinater: 56.050140, 12.776097

Planteringen, Kopparverksskogen
Plats: Vid Kopparverksskogen på Planteringen, i närheten av Industrigatan 97 och Koppargatan.
Koordinater: 56.011669, 12.721718

Pålsjö skog
Plats: I närheten av Villa Thalassa, Dag Hammarskjölds väg 117.
Koordinater: 56.072821, 12.678561

Rydebäck
Plats: Vid dagvattendammarna söder om Rydebäck station och Ytterövägen.
Koordinater: 55.964209, 12.780278

Ättekulla
Plats: En bit öster om koloniområdet Ättekulla sommarstad, vid Lassemansvägen.
Koordinater: 56.013598, 12.749303

Ödåkra
Plats: Vid dagvattendammarna i östra delen av byn, i närheten av Frostgatan 188.
Koordinater: 56.104270, 12.763473

Det var ungefär så här jag tänkte mig svaren.
Tack Tomas och gundj för era svar!
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hundrastgårdar

Drottningholms slott
Inom slottsparken. Hundöarna, 2st öar förbundna med en bro. Området är inte stängslat men omgivet av vattengravar. Stort område.
Ingång från stora P-platsen.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Hundrastgårdar

Gävle/Brynäs
Mellan Atlasgatan/Riggargatan och Styrmansgatan finns en hel fd fotbollsplan som är rast och aktivitetsplan för hundar. Denna är inhägnad.
Man bör dock gå ett varv runt och kolla så att stängslet är intakt.

Atlasgatan kommer man till om man svänger österut från ställplatsen vid Skeppsbron.
Sedan svänger man höger vid Brynäsvallen (Styrmansgatan) och höger igen (Riggargatan).
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Hundrastgårdar

Finns en utanför Kalix i Norrbotten också. Vet inte varför för jag har aldrig sett någon rasta hunden där. Vi har ju en hel del skog häruppe :rolleyes:
Nåväl, den ligger på Nyborgsvägen ganska mitt mellan Kalix och Nyborg strax söder om golfbanan. Lustig placering då det är en bit från både Kalix och Nyborg. Hade förstått det mer om den varit mer centralt placerad.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Hundrastgårdar

Tack! Där var ju många platser men saknas många också. Hur lägger man till flera? Vem har fixat denna karta?
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hundrastgårdar

Ingen aning. Hade sparat länken i datorn då jag bor i SV Skåne o d var rätt många markerade platser där.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hundrastgårdar

Hej, Om ni vill kan vi ju sätta ihop en egen karta, och då med möjlighet att enkelt kunna bidra med fler platser...

Jag kan sätta ihop grunden, men nån eller några bör nog ställa upp och hjälpa till för jag har inte riktigt tiden att sköta om det löpande.

Mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hundrastgårdar

Skulle den här kategoriseringen fungera?
Eller är någon kategori onödig eller har jag missat någon typ av plats som har en självklar plats på kartan?

1. Hundhägn inhägnat eller på annat sätt avgränsat område
2. Rastområden ej inhägnat eller avgränsat område
3. Hundbad
4. Parkering, lämplig parkering i närheten

Det är några år sedan vi hade med oss hund i husbilen men vem vet vad som händer i framtiden. :)

Jag bygger på en prototyp: Karta

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hundrastgårdar

Kolla din mejl Hasse, den som du använder för hbk, om du svarar mig där så kan jag bjuda in dig till att kunna ändra i kartan. :)

Thomas, är du också intresserad? :)
 
Toppen