• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kolmonoxid och gaslarm.

R

RobbeS

Guest
Har idag inhandlat ett kolmonoxidlarm på Clas Ohlson och tänker köpa mig ett gaslarm som detekterar gasol (Propan, Butan, stadsgas mm). Det ska även ta så kallad narkosgas också.Vad jag hört så är det här med narkosgas en skröna och en narkossköterska jag känner tror väl att de som blivit utsatta för inbrott då de sover i husbilen snarare sövt sig själva med diverse ädla drycker eller sover väldigt tungt.

Till frågan då. Är det överkurs med dessa larm. Själv känner jag väl att en och annan tjuv klarar jag av själv. Så inbrottslarm hoppar jag nog. I och för sig är nog dessa bra då man inte är i husbilen men stulna grejer är ju ändå bara grejer. Men kolmonoxid och gas är ju svårare att rå på och de riskerar hela familjen att dö av.
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kolmonoxid och gaslarm.

Hejsan, det är ungefär vad jag rätt länge har haft monterat i min bil.

Kolmonoxid är ju inget vidare om någon brännare skulle frambringa det även om det är långsökt, då de flesta av brännarna inte har kontakt med inneluften i bilen. Det larmet skall ju monteras rätt högt upp, och mitt brukar någon gång ibland tala om att det funkar om man en varm dag står och stuffar i långa bilköer med öppna fönster. Det reagerar då på avgaser som kommer in i bilen och väcker absolut upp föraren, men kan bli besvärligt om man är ensam i bilen och larmet ihärdigt inte är helnöjt med luftkvalitén samtidigt som man skall bevaka sin plats i bilkön.
Gasollarmet sitter lågt monterat och i närheten av gasolapparaterna samt huvudkranarna till dessa. Också bra om gasolen skulle börja läcka, men rören m.m. är ju mest dragna bakom rätt täta skåp och delvis under bilen så det vet i sjutton var det skulle läcka för att larmet skulle upptäcka läckage. Brukar prova det ibland med att blåsa gas från en tändare på larmet.

Låter kanske lite pessimistisk, sorry. Säker mycket, mycket bättre att ha än att inte ha något alls, men tveksam om man har eller får den nyttan av larmen som är tänkt.

M.v.h. JANKRO.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Kolmonoxid och gaslarm.

Var skulle kolmonoxiden komma ifrån. Förbränning av gasol ger huvudsakligen vattenånga. Moderna bilar ger försumbart med CO. (Däremot en del CO2 som inte är giftigt) Du kan t ex inte ta livet av dig genom att dra in avgaser i bilen som vissa gjorde före avgasreningens tid.
ERIKPER
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Kolmonoxid och gaslarm.

Fel i värmaren som ger oren förbränning. Speciellt om man använder gasol baserat på butan som ofta används kring medelhavet. Nu går väl avgaserna ut utanför bilen men 350 spänn är ju ingen oöverstiglig summa i fall att:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kolmonoxid och gaslarm.

Var skulle kolmonoxiden komma ifrån. Förbränning av gasol ger huvudsakligen vattenånga. Moderna bilar ger försumbart med CO. (Däremot en del CO2 som inte är giftigt) Du kan t ex inte ta livet av dig genom att dra in avgaser i bilen som vissa gjorde före avgasreningens tid.
ERIKPER
---------------------------------
Hejsan, inte så påläst tyvärr men det jag har fått veta på något sätt för länge sedan är... Gasollågor som inte brinner rent och då avger kolmonoxid brinner med gulaktig låga. Lågan blir gul om det börjar bli dålig med syre i luften och då märks det förhoppningsvis på annat sätt.
Men många gasolbrännare (kanske alla ?) "späder" ut gasolen innan brännaren.
På spislar (äldre ?) kan man ofta se runda tilluftshål på sidorna om vreden till lågorna.
Om man täpper till ett sådant hål med fingret så flammar det upp lågor som både är gula och oroliga och förmodlingen har väldigt dålig förbränning.
En sotig och sunkig brännare ger lite gula inslag i lågan, säkert då inte så mycket att det är någon fara, men efter rengörning så får man en blå lugn och fin låga igen.
Var gränsen går för att det skall bli farligt eller starta larmet vet jag ej.

Vilka bilar/motorer i köer som startar min kolmonoxidvarnare har jag inte fått klart för mig än :p:.

Men som jag skrev:
"Säker mycket, mycket bättre att ha än att inte ha något alls, men tveksam om man har eller får den nyttan av larmen som är tänkt."

M.v.h. JANKRO.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kolmonoxid och gaslarm.

Vi har haft gasol-larm i ett par år nu som ännu inte blivit fastmonterat och kommer förmodligen inte att bli det heller. Gasol är en tung gas som söker sig neråt mot golvet, så hittar den bara vägen "ut" då har man fått den bästa försäkringen även om tekniken skulle krångla. Vi har nämligen ett hål i golvet på ett strategiskt ställe! En inspektion av ledningar/slangar ingår i den normala UH-driften.

Narkos gaser fungerar, självkärt! ...men bara i filmer, så den filmen hoppar vi gärna över.

CO & CO2 är en grej som vi själva har funderat över under mer än 2 års tid, speciellt när vi färdas genom långa Norska tunnlar. Men vad kan vi göra åt detta? Än har vi inte haft några CO2 problem under nätter då takluckan/fönster m.m. är konstruerade så att en vädring sker hela tiden. Än har CO2 överskottet hållit sig undan utan något behov av extra utrustning. Det är betydligt värre om jag har tagit ytterligare ett glas vin, då blir Marianne vaken halva natten (hon dricker inte annat än Coca Cola Zerro) pga att jag "slappnar av" på finspråk, med andra ord snarkar så tapeterna rullar ner, hmmm... Marianne skulle få troligen bestående skador om det skulle ske för ofta, vilket jag inte vill och därför håller mig på "mattan" in i det sista!

image.png
Källa: nätet
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kolmonoxid och gaslarm.

Var skulle kolmonoxiden komma ifrån. Förbränning av gasol ger huvudsakligen vattenånga. Moderna bilar ger försumbart med CO. (Däremot en del CO2 som inte är giftigt) Du kan t ex inte ta livet av dig genom att dra in avgaser i bilen som vissa gjorde före avgasreningens tid.
ERIKPER

Dieselvärmare avger CO och det har varit en del dödsolyckor både i båtar och bilar. Vi har CO-varnare både för egen dieselvärmare och närstående bilar med sådana igång.
 

drabant

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Norge
Sv: Kolmonoxid och gaslarm.

Har hatt gassalarm i min forrige bil. Var litt uheldig med plasseringen av alarmen (ved sengen) og etter en bedre fårikålmiddag eller ertesuppe var det ikke tvil om at alarmen virker!!!!!!!.
Vet ikke om hvilke gassarter som ble produsert??
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Kolmonoxid och gaslarm.

En dåligt fungerande värmare som går på diesel eller fotogen skulle kunna avge CO, men så länge inte avgaserna går direkt in boytan är det väl inget problem. Det har förekommit dödsfall i husvagnar och båtar. I dessa fall är det oftast en en värmare som går i sovutrymmet utan ventilation och de som omkommer dör då pga syrebrist. Att utsättas för farliga koncentrationer av CO i trafik i moderna samhällen är omöjligt. CO2 är ofarlikt precis som kväve. Problemet är syrebrist om kvävet eller CO2 tränger undan syret. Används t ex vid brandbekämpning.
ERIKPER
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kolmonoxid och gaslarm.

Det krävs bara c:a 0,5 procent CO i andningsluften för att döda en människa och en dieselvärmare bra eller dålig avger CO. När det blåser i en ogynnsam riktning finns det risk att avgaser sugs in i bilen oavsett om avgaserna kommer från egen eller närstående bils värmare eller ifrån t.ex. lastbil med motorn igång, därför har vi CO-varnare.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kolmonoxid och gaslarm.

Det stämmer Zero, eftersom avgaserna inte renas som med partikelfilter, då känner man tydlig lukt utanför husbilen. Så är det även med motorns Eberspecher som har ett litet löjligt avgasrör. Alla som har Eber och använder dessa borde betala dubbel trafikskatt, haha... ...men det stämmer. Sen om man kan dö av detta pga egen klantighet med in och ut vädringen, är en annan femma. Bra om din CO varnade kan hjälpa till i såna lägen.
 
F

F.d. 50176

Guest
Sv: Kolmonoxid och gaslarm.

Nja inte 0,5% men runt 2-3% så kommer det märkas med allmänt illamående, huvudvärk etc. men runt 10% ja då är det tack och god natt...


En modern husbil/husvagn bör inte ha några problem med några gaser möjligtvis gasol vid ett ett ev läckage. Ev. sovandes på golvet märker det först då gasen är "tung" och hamnar först på lägsta nivå innan den fyller på rummet så att säga.
- Otäck gas, så ev. larm ska vara för Gasol/Propan (primärt).

Andra gaser är tämligen onödigt, nervgaser är ologiskt att fungera som påstått i vissa fall, ännu värre vissa tror acetylen förekommer ibland som "nervgas". Då hade vi läst om husbilsbomber för länge sedan... En extremt explosiv gas, fråga en svetsare vad de tycker om acetylen... (Bara att transportera fram och tillbaka dessa tunga flaskor :D )
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kolmonoxid och gaslarm.

Vet inte varifrån du fått dina siffror, toblin, vid 2-3% så kommer det att märkas med allmänt illamående och huvudvärk etc, skriver du, vid 10% tack och godnatt....

CO kolmonoxid kallas "the silent killer" och har en förmåga att snabbt och tyst beröva människor livet utan att offren ens anat att de var i fara.
CO är farlig vid mycket låga nivåer. Vid 500ppm/0,005% livshotande efter 3 tim. Vid 1600ppm död inom en halvtimme.

(luft innehåller c:a 21% syre och 78%kväve)

Det kanske inte är så dumt att skaffa en CO-varnare.
Siffrorna/uppgifterna från, MMI MiljöMätinstrument AB

Åke
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Kolmonoxid och gaslarm.

Vet inte varifrån du fått dina siffror, toblin, vid 2-3% så kommer det att märkas med allmänt illamående och huvudvärk etc, skriver du, vid 10% tack och godnatt....

CO kolmonoxid kallas "the silent killer" och har en förmåga att snabbt och tyst beröva människor livet utan att offren ens anat att de var i fara.
CO är farlig vid mycket låga nivåer. Vid 500ppm/0,005% livshotande efter 3 tim. Vid 1600ppm död inom en halvtimme.

(luft innehåller c:a 21% syre och 78%kväve)

Det kanske inte är så dumt att skaffa en CO-varnare.
Siffrorna/uppgifterna från, MMI MiljöMätinstrument AB

Åke

En petitess, men 500 ppm är väl 0,05%
 
Toppen