• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring på uppfarten.

F

F.d. 56254

Guest
Hej på er alla.
Jag behöver tips om hur man gör med vinterförvaringen av husbilen. Jag har tänkt att bilen skall stå på uppfarten i vinter. Skall jag ha elsladden i under vintern eller skall jag stänga av all värme?
Mvh Andreas
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.

Hej på er alla.
Jag behöver tips om hur man gör med vinterförvaringen av husbilen. Jag har tänkt att bilen skall stå på uppfarten i vinter. Skall jag ha elsladden i under vintern eller skall jag stänga av all värme?
Mvh Andreas

Låt elsladden vara i, det mår alla system bra av. Om du inte skall använda bilen på ett tag så ställ av och töm allt vatten som kan frysa, blås ur ledningarna och lämna kranarna i mittläge. Värmen är lite mer olika uppfattningar om. Vi använder bilen ofta under hela vintern så när vi är hemma så står alltid bilen med med el och lite värme på, hälsar Björn.
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.

Det finns hur många teorier som helst vad gäller värme eller inte i husbilen. Precis som om man ska ha bränsletanken full, halvfull eller tom. När det gäller värmen så är min teori att det antingen ska vara 20 grader varmt året runt i bilen eller ingen värme alls. Fukten verkar trivas bäst i temperaturer på 5-10 grader. Kylan i sig är ju inte skadligt vilket visar sig här uppe där husbilar och husvagnar står hela vintern i temperaturer ner till 35 grader eller mer utan att ta skada. Tömmer man bara vattnet så det inte fryser är det inget problem.
Låt sladden sitta i för att ladda batterierna.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.

Vi har bilen på vår uppfart hela året (tre vintrar), på vintern ca +6 gr i bilen, allt vatten tömt, sladden i hela tiden.
Har inte konstaterat någon fukt över huvud taget, bilen är torr och fin hela vintern, batterierna mår fint. Bor i södra Skåne.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.

Låt sladden sitta i för att ladda batterierna då och då.
Att ha värmen på lockar möss och kan ge upphov till mögel.

Har inte tillstymmelse till mögel och möss har vi inte haft så länge bilen stått utomhus.
Däremot när den förra bilen förvarades i en maskinhall utan värme i bilen trivdes mössen.
Viktigast är nog att inte ha den minsta smula av något för mössen ätbart i bilen.

PS. Kan ju tillägga att vi har ganska mycket besök av grannarnas katter......
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.

"Inget ätbart i bilen!"
Fast det är bara det att mössen anser att bilen som sådan ätbar. Plastdetaljer, kabelisolering, luftfilter, etc.Det handlar nog mer om det finns möss i omgivningarna som vill in i värmen och söka sig mat o husrum!
//Göte J
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.

Hej på er alla.
Jag behöver tips om hur man gör med vinterförvaringen av husbilen. Jag har tänkt att bilen skall stå på uppfarten i vinter. Skall jag ha elsladden i under vintern eller skall jag stänga av all värme?
Mvh Andreas

Töm allt vatten i tankar och slangar. Anslut till 230 V, koppla på värme och håll +5 - +10C inomhus. Se till att ventilationen fungerar! Låt bilen gärna luta så att smältvatten rinner av och att takventilen samtidigt ligger "högst". Håll rent från snö under och runt husbilen.
 
F

F.d. 56254

Guest
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.

Tack för alla tips. Nu har jag bättre koll på hur jag skall göra.
Tömma allt vatten, ingen mat i bilen, ställa bilen lite lutande, bra ventilation, stödvärme och elsladden i. Underbart att ha denna möjlighet att ställa frågor när man känner sig lite villrådig.

Ha nu alla en bra vinter så ses vi på vägarna till våren. Till sommaren i Italien och Frankrike.
Mvh Andreas och Helene
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.

Vi har också bilen stående hemma men har ställt in den i ett väl ventilerat stort tält.

Vi använder bilen vintertid men inte varje helg så vi tömmer den på vatten & mat. Lämnar kranarna öppna i mittenläget. 230V inkopplat för att batterierna skall få laddning samt ström till den lilla sorptionsavfuktare som vi stället dit host/vinter. Ingen värme men avfuktaren ger lite tillskott så är temperature ute -10C har vi ca. 0C inne i bilen.

När vi skall iväg startar vi upp värmen i bilen något dygn innan men använder då ett litet el-element (1800W) och sista timmarna innan vi åker startar vi ALDE-pannan. 1-2 timmar innan vi åker startar vi värmeväxlaren för att värma motorn (endast vintertid).

Var och en blir salig på sin modell. Detta tycks funka för oss i alla fall.

Mvh!
// Niklas
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.

Vi har bilen på vår uppfart hela året (tre vintrar), på vintern ca +6 gr i bilen, allt vatten tömt, sladden i hela tiden.
Har inte konstaterat någon fukt över huvud taget, bilen är torr och fin hela vintern, batterierna mår fint. Bor i södra Skåne.

Har samma, bor också i södra Skåne, tömmer allt ätbart
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförvaring på uppfarten.

Tror nog att bilen mår bäst att ha samma temp. ute som inne när den inte används.

Tommy R

Det är bra om temperaturen inne i bilen hålls lite högre än utetemperaturen. Då blir relativa fuktigheten inne lägre och fuktskador och mögel undviks.
ERIKPER
 
Toppen