• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Katt hoppade ut ur Husbil

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Flög ur husbilen - söks i Sjuhärad
INRIKES.En kvinna som körde bakom en husbil vid Rångedala öster om Borås upplevde något förmodligen ganska ovanligt förra veckan. Plötsligt kom en katt flygande ut ur husbilens taklucka. Den landade, något förvirrad, på vägbanan och försvann sedan till skogs, rapporterar P4 Sjuhärad.
TT
Publicerad idag kl. 07:25
facebook
twitter
mail
Spara
Husbilens förare verkade inte märka att katten tagit sig ut och fortsatte köra i riktning mot Ulricehamn. Efter att P4 Sjuhärad berättat om händelsen har nu den kvinna, hemmahörande i Norrtälje, som körde bilen hört av sig. Hon märkte inte att Ebbe, som katten heter, hade tagit sig ut ur sin bur och försvunnit förrän hon kom hem. Ebbe är fortfarande försvunnen, men en kattorganisation har satt i gång en sökinsats efter honom.

Häggen i ett soligt Umeå
 

Nilex

HBK Medlem
Inlägg
1.057
Kommun
Osby
HBK-Nr
10560
Medlemskap
2024
Sv: Katt hoppade ut ur Husbil

Ytterligare ett skäl att köra med stängda takluckor!
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.567
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Katt hoppade ut ur Husbil

Hon påstod i radion att luckan på toaletten, där katterna befann sig, var stängd men att katten måste ha öppnat den och att den stängt sig igen efter att katten smitit ut... :confused:
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Katt hoppade ut ur Husbil

Hon påstod i radion att luckan på toaletten, där katterna befann sig, var stängd men att katten måste ha öppnat den och att den stängt sig igen efter att katten smitit ut... :confused:
Läste också att katten hade klättrat upp på duschstången o sen öppnat takluckan o sen klättrat upp på taket.

Verkar va en väldigt inteligent o smart katt detta..........

Kan nästan tro att här ligger en " hund" begraven........

Hejs
Claes 105
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Katt hoppade ut ur Husbil

Kanske det, säkert olika på olika bilar, vi har hittills kört ca 15.000mil ganska många av dom med luckor öppna, utan sådana problem. Men påståendet lät mera som att det fanns något avgörande skäl till att alla alltid borde köra med stängda luckor?
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Är det ingen som tycker synd om både matte och katt. Katter är uppfinningsrika så en olycka kan lätt inträffa. Tror matte är förtvivlad och om katten klarat sig undan räven, så längtar den nog hem till sin bur. Inläggens känns lite insinuerande på ett obehagligt sätt. Det kan verkligen vara en olycka.:swoon:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Re: Katt hoppade ut ur Husbil

Det är klart att man tycker synd om katten men vad man undrar över är hur det har gått till. För att klättra använder en katt klorna. För att göra detta behövs väggar etc som klorna fäster i vilket jag tror saknas i toaletten på en HB. Nästa svårighet blir att luta sig ut från väggen & trycka upp tackluckan som hålls nere av fartvinden. Det är klart att allting är möjligt men i detta fallet en aning långsökt. F.ö säger Jordbruksverkets regler så här: Du måste se till att katten är säkrad vid inbromsning, till exempel genom att använda transportbur. Med en bur hade detta inte hänt.

Bennie
 

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: Katt hoppade ut ur Husbil

Det är ganska troligt att det gått till så här som de säger,Jag har själv råkat ut för att luckor har öppnat sig ,så det kan mycket väl vara sant,gillar inte heller denna ton som många har använt här i tråden,som att en hund är begraven, Hur har hon gjort då ,öppnat i farten o slängt ut katten? men vem var då som körde,har ni inget annat för än ge henne skulden ,så LÄGG AV
Sten o Anette 6605
Kattägare
 

Nilex

HBK Medlem
Inlägg
1.057
Kommun
Osby
HBK-Nr
10560
Medlemskap
2024
Sv: Katt hoppade ut ur Husbil

En faktor är att luckorna kan blåsa sönder eller ta emot i låga passager.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Katt hoppade ut ur Husbil

Stackars, stackars katt....
Stackars, stackars jag när min katt hoppade ur personbilen på väg hem från ett uppdrag i Kalmar. Jag grät i 3 dagar... Misse var ompysslad på alla sätt och vis (även kastrerad) och inte minst tatuerad i örat, men ack nej, den hittade jag aldrig mer trotts alla ansträngningar på alla instanser. Det hände innan jag "hittade" Marianne som visade sig vara/är pälsallergiker. Katten (Misse) har jag tänkt på i omgångar nu i 27 års tid. Rätt märkligt att man kan bli SÅ fäst vid ett främmande väsen!

images-2.jpeg
Källa: nätet
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Katt hoppade ut ur Husbil

Enkelte takluker kan åpne seg under kjøring om de ikke er sperret/låst. Løftet opp av luftstrømmen over taket. Noen takluker har da også for dårlige fester og blåser bort, disse er i Europa mer vanlige på vogner enn på biler.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Katt hoppade ut ur Husbil

Vi har råkat glömma en taklucka öppen en gång. Det var en av de bakre som vi haft lite öppen på första läget och missat att stänga. Trodde allt var stängt men när vi körde på motorvägen utanför Köpenhamn gjorde en vänlig själ oss uppmärksamma på att takluckan fladdrade. Det visade sig att vi glömt att stänga en vecka tidigare men inte märkt något. Som tur var hade vi ingen katt i bilen.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.567
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Re: Katt hoppade ut ur Husbil

Med en bur hade detta inte hänt.

Bennie

Enligt matte hade katten först tagit sig ur en bur. Det fanns två katter och den andra fanns kvar i buren.

De hade kört 5 - 10 mil sedan de hämtat de två, fem månader gamla, katterna och var på väg hem.
 
Toppen