• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lära sig språk

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Funderar på vilket språk som är bäst att försöka lära sig den dagen då arbetslivet upphör.
Vi kommer med all säkerhet resa ut i Europa vintertid om det fungerar fortfarande med ställplatser ( campingar).
Vilket språk är bäst att lära sig någorlunda.
Vad tycker ni ?

Mvh
Pelle
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Lära sig språk

Om det gäller "resa ut i Europa vintertid", så är väl länder som Tyskland bara genomfartsland, som knappast kräver större kunskaper i deras språk.

Troligen har man väl mest nytta att lära sig lite av det språk man pratar, där man har för avsikt att tillbringa större delen av sin vintervistelse.

Men först och främst är hyfsad engelska det som gäller på de allra flesta platserna i Europa.

Min lista blir därför väldigt kort;

1. Engelska
2. Det språk man pratar där jag har för avsikt att stanna längst.

..... och ha rimliga förväntningar på din egen språkutveckling, när man är 60+. Det går att föra en konversation genom att stapla enkla glosor på landets språk, lite svenska, lite engelska och visa med armarna vad man vill. Den du "pratar med" är oftast positiv och vill förstå.

Efter många år i Spanien, med massor med möten med landsmän som inte pratar ett ord spanska, så har jag nästan aldrig hört av någon att man upplevt det som ett stort problem, i vardagen som besökare/turist.

Trevlig resa Pelle och Lena.
 
Senast ändrad:

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: Lära sig språk

Man klarar sig långt på engelska i nästan all husbilsländer i Europa.
Åker man i gamla öststater kan lite tyska vara till stor hjälp.
Franska, åtminstone några fraser är väldigt bra när du är i Frankrike.
I Spanien och Italien klarar du dig bra med engelska, tycker jag efter många resor i dessa länder.
Så mitt förslag är i första hand så bra engelska som möjligt och gärna lite franska. sedan kommer tyskan speciellt österut.
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Lära sig språk

Har rest en hel del runt om i världen och alltid klarat mig på Engelska. Räcker inte det kommer man långt med kroppspråket också.
Om jag skulle lära mig ett språk förutom svenska och engelska så är det spanska.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Lära sig språk

Bättre att ladda plånboken , kan man betala för sig får man både hjälp och service......
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lära sig språk

Om en kan litt av det lokale språk så blir folk gjerne mer hjelpsomme og forstår engelsk bedre :D oftest blir det enklere når en får forklart at en er skandinav. Selv franskmenn som først ikke forstår et ord engelsk snakker da gjerne et merkelig engelsk, tror selv det er frykt for å dumme seg ut overfor engelskmenn som er årsaken. Har og vært nødt til å snakke engelsk med enkelte dansker som ikke ville forstå norsk.

Så listen er best mulig engelsk og litt av de språk som snakkes der en vil oppholde seg. Selv tok jeg opp igjen tysk fra et meget dårlig skoletysk ved å snakke med tyskerne på campingen i Bolnuevo :D
 
Toppen